PR... nu PRopagandă

Gilia CRĂCIUN
Publicat în Dilema Veche nr. 453 din 18-24 octombrie 2012
PR    nu PRopagandă jpeg

Poate părea simplu pentru alţii, pentru mine e întotdeauna complicat: să explic cu ce mă ocup. Răspunsurile mele diferă de la interlocutor la interlocutor, dar numai în ceea ce priveşte terminologia folosită, pe care o adaptez în funcţie de audienţă (deh, deformaţie profesională). În esenţă însă, spun cam acelaşi lucru: ajut companiile şi managerii să comunice cu cei împreună cu care şi pentru care îşi desfăşoară activitatea, să stabilească relaţii de lungă durată cu aceştia, să-şi consolideze şi să-şi menţină reputaţia. Pe scurt: relaţii publice. Sau, folosind termenul internaţional deja încetăţenit şi în limbajul de afaceri de la noi – PR.

Aceste două iniţiale fac însă de multe ori să se ridice sprîncene. Cel mai adesea detectez reticenţă, cîteodată chiar adversitate, din partea jurnaliştilor. Ironic – avînd în vedere că am făcut parte cîndva din aceeaşi breaslă. Tocmai de aceea pot să înţeleg temerea lor de a nu fi manipulaţi, folosiţi ca unelte pentru propagandă. Ceea ce însă se ştie poate mai puţin e că probabil nu există profesionist în comunicare să nu se fi confruntat cu teama că într-o bună zi ar putea deveni el însuşi un instrument al propagandei şi al persuasiunii, cerîndu-i-se să promoveze ceva în care nu crede, sau, mai rău, de care se dezice.

Domeniul relaţiilor publice e prea complex însă ca să privim lucrurile în alb şi negru – o linie de demarcaţie clară între PR şi propagandă nu e întotdeauna lesne de trasat. Mai ales în societatea modernă, în care sîntem supuşi unui bombardament informatic prin care, de multe ori fără ştirea noastră, emoţiile şi chiar convingerile ne sînt manipulate prin folosirea unor cuvinte, simboluri sau imagini la care rezonăm inconştient. Vrem sau nu, propaganda face parte din viaţa noastră de zi cu zi. Cu toţii facem de bunăvoie propagandă pentru lucrurile pe care le iubim şi în care credem – ceea ce ne întoarce la sensurile originare ale cuvîntului, unde propagandă însemna propagarea credinţei.

În PR însă, epoca propagandei a apus de mult. Orice profesionist în comunicare ştie că mesajul care se opreşte la cel căruia îi este adresat nu valorează mai nimic. El trebuie să se întoarcă la noi îmbogăţit cu răspunsul destinatarului, astfel încît să înţelegem cum a fost primit, perceput şi cu ce efecte. Iar rolul nostru este să transmitem mai departe aceste informaţii organizaţiilor şi managerilor pe care îi reprezentăm, astfel încît interesele companiei şi dorinţele sau nevoile publicului să se întîlnească în acel punct ideal, în care se naşte – sau moare cîteodată – reputaţia companiei.

Aceasta este, pînă la urmă, menirea noastră, a profesioniştilor în comunicare: să veghem ca PR-ul să nu devieze de la misiunea sa de bază, de a crea relaţii de durată şi a construi şi apăra reputaţia, şi să nu se transforme în pură propagandă.

Aş vrea ca, atunci cînd sînt întrebată cu ce mă ocup şi răspund „lucrez în PR“, să pot spune: PR, de la Păstrarea Reputaţiei.  

Gilia Crăciun este director pentru comunicare financiară la compania Grayling. A fost jurnalistă la BBC.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.