Oraşe pietonale

Publicat în Dilema Veche nr. 655 din 8-14 septembrie 2016
Oraşe pietonale jpeg

● În Finlanda, autorităţile locale din mai multe oraşe încearcă să găsească soluţii pentru a descuraja traficul de maşini. Principalele elemente ale strategiilor dezvoltate sînt transportul în comun mai flexibil, încurajarea modelelor de ride-sharing şi exploatarea unor sisteme automatizate de vehicule de transport personal. Planul cel mai ambiţios, elaborat de edilii capitalei Helsinki, vizează chiar eliminarea conceptului de şofer-cu-maşină-proprie, în favoarea transportului în comun cu trasee flexibile, în funcţie de comenzile primite din partea utilizatorilor. Scopul acestui program de remodelare a oraşului este scăderea timpului petrecut în trafic, eliminarea congestiilor, scăderea substanţială a emisiilor de noxe, reducerea numărului de accidente rutiere şi reutilizarea locurilor de parcare în beneficiul populaţiei. Adică, pînă la urmă, creşterea calităţii vieţii. Termenul de implementare: anul 2025. Helsinki are o populaţie de aproximativ 630.000 de locuitori. Sînt 390 de maşini la o mie de locuitori.

● Şi capitala Norvegiei, Oslo, se pregăteşte să elimine maşinile personale din zona centrală. Pe lîngă dezvoltarea sistemelor de transport integrate şi automate, Primăria promite să ofere cetăţenilor mai mult spaţiu pentru divertisment şi mai multă verdeaţă, eliminînd, treptat, locurile de parcare din interiorul inelului central. Aceste spaţii vor fi folosite pentru amenajarea unor parcuri, spaţii de recreere, zone comerciale şi scene pentru evenimente culturale. Practic, centrul oraşului va deveni o amplă zonă pietonală întreruptă doar de cîteva trasee de transport. Termenul iniţial de implementare: sfîrşitul anului 2019. Oslo are o populaţie de aproximativ 659.000 de locuitori. Sînt 414 maşini la o mie de locuitori.

● Tot cu scopul de a elibera oraşul de traficul auto, Copenhaga a creat o metodă sistematică de cercetare a deplasării pietonilor. La originea acestui demers se află Jan Gehl, un urbanist devenit celebru tocmai pentru soluţiile out-of-the-box în ceea ce priveşte revitalizarea spaţiului urban. Capitala Danemarcei a devenit deja, graţie intervenţiilor propuse de Gehl, primul oraş pietonal (pedestrian city). Programul dezvoltat de Gehl cuprinde zece puncte. El prevede, printre altele: 1) transformarea străzilor în zone comerciale care dau prioritate pietonilor şi bicicliştilor, circulaţia maşinilor fiind permisă doar la viteză redusă; 2) reducerea treptată a locurilor de parcare din centru, cu 2-3% pe an; 3) transformarea spaţiului eliberat prin eliminarea parcărilor în pieţe/zone publice; 4) promovarea unui spaţiu urban cu densitate mare a construcţiilor, dar cu imobile de înălţime redusă; 5) reţeaua stradală redusă, întreruptă de mici spaţii destinate relaxării, permite o afluare unitară şi spaţiată a pietonilor; 6) se privilegiază folosirea clădirilor din centru ca reşedinţe, nu ca spaţii de birouri/firme; 7) încurajarea vieţii studenţeşti – tinerii sînt mai puţin tentaţi să se deplaseze cu maşina personală, preferînd mersul pe jos sau cu bicicleta; 8) adaptarea infrastructurii urbane la schimbările de anotimp: iarna sînt amenajate patinoare, sînt instalate bănci încălzite şi încălzitoare stradale; 9) promovarea bicicletei ca modalitate principală de deplasare pe distanţe scurte şi medii prin amenajarea de piste speciale şi de parcări dedicate; 10) promovarea unor sisteme gratuite sau ieftine de împrumut al bicicletelor. Copenhaga are o populaţie de 591.000 de locuitori. Statisticile arată că sînt în jur de 290 de maşini la o mie de locuitori.

Foto: Finlanda, wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Rachete rusesti iskander FOTO EPA
Bloomberg: Amenințarea lui Putin cântărește mai greu pentru NATO decât se vede cu ochiul liber
În fața unui conflict prelungit în Ucraina și a pierderilor grele suferite de ambele părți, întrebarea care domină cercurile strategice occidentale nu mai este dacă Rusia ar putea ataca un stat membru NATO, ci unde și când.
contor energie electrica
Cum putem reduce consumul de energie electrică pe timpul verii. Sfaturi de la specialiști
Măsurile de plafonare-compensare a prețurilor la energia electrică expiră la data de 1 iulie, fiind de așteptat ca furnizorii să crească prețurile. Specialiștii în energie consultați de „Adevărul” au enumerat câteva metode cu ajutorul cărora românii pot reduce costul facturilor.
image png
Drumul care leagă două țări. Oferă priveliști spectaculoase și traversează unele dintre cele mai înalte peisaje montane
Într-o lume în care drumurile ne apropie nu doar fizic, ci și cultural și emoțional, Autostrada Karakoram este mai mult decât o simplă șosea – este o epopee a naturii și a voinței umane.
Rafal Trzaskowski și Karol Nawrocki (© x.com)
Alegeri pe muchie de cuțit la Varșovia. Cine câștigă prezidențialele din Polonia decide echilibrul în estul Europei
În ultimele zile ale unei campanii prezidențiale tensionate, Polonia se află, din nou, în fața unei alegeri istorice.
ziua mondiala a cancerelor de sance 2025   foto pacientul 2 0 jpg
Analizele de sânge pot salva vieți: de ce este crucial diagnosticul timpuriu în bolile hematologice. Ce șansă au pacienții din România
Analizele de sânge uzuale, făcute periodic, pot face diferența între un diagnostic precoce și o boală de sânge descoperită prea târziu, atrag atenția specialiștii. Șansele de supraviețuire s-au îmbunătățit remarcabil în ultimii 20 de ani, iar transplantul de celule hematopoietice joacă un rol cheie.
image png
La ce foloseau dacii banii și de ce nu îi utilizau în comerț? Misterele monedelor de aur Koson
Monedele de aur cu inscripția Koson descoperite în Sarmizegetusa Regia au ridicat numeroase semne de întrebare în rândul istoricilor și arheologilor.
drone ucraina jpg
Ucraina lansează în luptă „dronele-mamă” cu inteligență artificială. O nouă eră a războiului automatizat
Într-un conflict care a transformat Ucraina într-un laborator de testare pentru tehnologiile militare ale secolului XXI, un nou capitol se scrie acum: drone autonome, capabile să execute lovituri de precizie fără intervenție umană, la sute de kilometri în interiorul teritoriului controlat de Rusia.
image png
O iubire interzisă în epoca comunistă: povestea „prinţesei roşii“, fiica lui Gheorghe Gheorghiu-Dej, și a amantului ei, un chirurg care și-a găsit sfârșitul în închisoare
Într-o Românie controlată de frică, delaţiuni şi putere absolută, dragostea nu era întotdeauna o alegere personală.
marea unire png
Cum s-a dublat populația României într-o singură zi. Cine a făcut posibil acest miracol istoric
Pe 1 decembrie 1918, la Alba Iulia, a avut loc un moment definitoriu pentru istoria României: Marea Adunare Națională, în cadrul căreia s-a votat unirea Transilvaniei, Banatului, Maramureșului și Crișanei cu Regatul Român. Această decizie a fost adoptată de 1.228 de deputați și a fost susținută de p