Nu e suficient să citim, important e să avem experienţa lecturii

Publicat în Dilema Veche nr. 644 din 23-29 iunie 2016
De la Bacalaureat la dreptul moral jpeg

text în dialog cu Mircea Vasilescu

Walt Whitman: „…Aceasta nu este doar o carte! / Cine o atinge, a atins un om“. Îmi vin mereu în minte aceste două versuri de cîte ori începe discuţia despre lectura electronică. Sigur că este foarte important ca lumea să citească oricum. Poate chiar şi orice, ­căci „oricum“ presupune „orice“. Chiar dacă nu sînt cu totul de acord că lumea de azi nu mai citeşte aşa ca lumea de ieri – lamentaţie pe care o aud tot mai des de vreo douăzeci de ani încoace –, cred că pledoaria pentru lectură nu trebuie să se oprească nici o clipă. Însă…

Cred că îndemnul uşor propagandistic „Citiţi, băieţi, numai citiţi!“ nu trebuie să inducă o iluzie. Nici celor cărora li se adresează, nici celor care îl propagă. După ce-l rostim, onest ar fi să adăugăm, chiar dacă numai în barbă: „Citiţi, desigur, dar nu vă păcăliţi că, dacă nu citiţi cărţi, chiar citiţi!“ E bine să citim, desigur, afişe de pe stradă, reclame pe foi volante distribuite la intrarea în metrou, ştirile scrise mai mult sau mai puţin inept pe site-uri ori instrucţiunile de utilizare a noului aparat de cafea pe care îl cumpărăm. Sigur că, în general, e mai bine să citim decît să nu citim. Dar asta nu înseamnă, totuşi, că citim.

Lectura este o experienţă indisolubil legată de carte, de obiectul cu foi numerotate prinse în cotor între coperţi, pe care literele sînt tipărite una după alta, pentru a alcătui cuvinte, propoziţii, fraze, rînduri, alineate. Unii vorbesc despre mirosul cărţii tipărite (cele mai vechi miros într-un fel, cele mai noi altfel), alţii despre senzaţia tactilă a paginii, unii despre foşnetul intim al paginii răsfoite, un fel şoaptă a cărţii care se livrează nesaţului ochilor aşa cum iubita se livrează mîngîierilor din ce în ce mai adînci. Dar, oricît de seducătoare şi rafinate ar fi aceste senzaţii, nu despre asta e vorba cînd citim cărţi. Dincolo de senzaţii stă o anumită disciplină a lecturii care nu poate fi obţinută decît cu cartea în mînă. Lectura cărţii ordonează gîndul, dă coerenţă imaginaţiei inevitabile care se declanşează în creierul oricui cînd dă cu ochii de un cuvînt scris. Pe un alt palier al fiinţei, dar în perfectă analogie, e foarte bine să ascultăm CD-uri cu muzica lui Beethoven, dar nu trebuie să-l minţim pe ascultător: Beethoven e cel care se naşte şi trăieşte în sala de concert. Acolo, cum ar zice Celibidache, muzica există tridimensional, în toată splendoarea ei, acolo muzica are viaţă – viaţa ei.

Sînt reticent cu privire la autenticitatea experienţei lecturii pe aparate cu acces într-un virtual confortabil, pentru că niciodată nu am înţeles de ce schimbările şi noutăţile sînt privite cu spirit critic atrofiat. Noul are, orice s-ar zice, o glorie apriorică printre noi. Prestigiul noului se leagă, desigur, de speranţele pe care le aduce pe lume orice se naşte sub ochii noştri. După un timp, însă, oamenii înţeleg că nu tot ce-i nou e bun sau mai bun decît vechiul. O fi cititul pe Kindle sau pe tabletă mai comod, dar ceea ce face ca o asemenea lectură să fie un surogat de experienţă livrescă este tocmai comoditatea ei. Poţi face o grămadă de lucruri cu aceste aparate: poţi găsi ime­diat referinţe, poţi afla imediat sensul unor cuvinte pe care nu le cunoşti, te poţi duce, fără efort, de la o carte la alta, urmărind, mofturos, o temă sau o idee care ţi se pare provocatoare citind, poţi adnota în felurite formule, poţi sublinia, poţi da copy oriunde şi paste unde doreşti, în două secunde – poţi face orice. În plus, sînt atît de portabile! Ei bine, tocmai această lipsă de efort mă nelinişteşte. Tendinţa irezistibilă spre comoditate nu este, se ştie, neapărat benefică. Cînd faci ceva (orice!) prea repede şi prea uşor, ajungi să-ţi atrofiezi tocmai ceea ce lectura trebuie să-ţi consolideze, anume memoria, tenacitatea căutării şi soliditatea aflării, febra incertitudinii în care te aruncă orice lectură rodnică. Cultul pentru aparatul polivalent de citire îmi pare că fură din potenţiala admiraţie pentru ceea ce citeşti. Este, totuşi, nedrept să fii încîntat de aparat cînd citeşti Tolstoi şi nu-mi spuneţi că cei care manevrează cu dexteritate ultimul Kindle în toate puterile sale nu sînt fericiţi de butonatul în sine. În plus, sentimentul că purtînd Kindle-ul în buzunar ai cu tine o bibliotecă întreagă îmi pare indecent. Omul ia cu el o carte şi o citeşte. Uneori, îi place şi are deliciul acestei unicităţi. Alteori, nu-i place şi fie se luptă cu ea, fie o abandonează – trăiri serioase, ambele. Toate fac parte din experienţa omenească a lecturii. Să aibă în buzunar o bibliotecă întreagă îmi pare indecent. Este o lipsă de respect pentru carte, pentru individualitatea şi personalitatea ei. E ca şi cum ai pleca la un drum cu un milion de oameni diferiţi şi nu cu unul sau doi companioni pe care îi cunoşti sau vrei să-i cunoşti. Reproşez device-urilor că scot lectura din scara ei umană şi o duc spre o enormitate care seamănă cu o babilonie. Totuşi, omul se află în relaţie cu o carte, nu cu toate cărţile lumii deodată.

Pe de altă parte, n-aş fi dilematic dacă aş spune că ştiu cu certitudine că opţiunea lecturii cu mijloace postmoderne tinde să fie preferată lecturii clasice. De altfel, studiile în materie ne spun concluzii contradictorii. De pildă, un studiu al Universităţii din Washington, de la finalul lui 2014, arată că tinerii şi copiii preferă, de departe, cărţile tipărite în dauna dispozitivelor (Kindle, e-book, computer, tabletă etc.). A urmat rapid un alt studiu, coordonat de American Literacy Council, care ne spune contrariul. La noi, toată lumea zice că învăţămîntul trebuie să se „upgradeze“ şi că lecţiile trebuie făcute pe tablete, iar lecturile să fie formatate digital pentru a fi pe placul copiilor. Dar, într-o recentă vizită la Alba Iulia, am aflat că Universitatea din localitate a cercetat sociologic chestiunea şi – surpriză! – cei mai mulţi elevi preferă tipăriturile clasice. Sigur, sîntem în vremuri schimbătoare şi e prea curînd să spunem cu certitudine care este soarta lecturii. Poate că, aşa cum zic unii, cărţile vor rămîne în muzee, iar generaţiile viitoare le vor privi cam cum privim noi, astăzi, papirusurile. Sau, poate, cărţile vor rezista şi generaţiile viitoare, cu tomurile la subraţ, vor privi într-un muzeu al curiozităţilor dispozitivele de citit ale vremurilor noastre. Cei care pretind că ştiu se cam grăbesc. În ceea ce mă priveşte, sînt pe viaţă intoxicat de visul paradiziac borgesian: „Eu mi-am imaginat întotdeauna Paradisul sub forma unei biblioteci.“ Şi cei care spun că marele argentinian a putut visa aşa doar pentru că, la vremea lui, nu apăruseră Kindle, e-book, tableta şi Internetul greşesc, căci Borges continuă, precizînd: „Alţii îşi pot închipui Paradisul ca pe o grădină sau ca pe un palat. Eu mi l-am imaginat întotdeauna ca pe o bibliotecă…“ Alţii îşi pot imagina că Paradisul este un Internet cu acces infinit şi motoare de căutare absolute. Dar eu rămîn la bibliotecă. Mai mult de-atît nu-mi pot imagina şi nici nu-mi pot dori. Pledez pentru cărţi din interiorul acestui vis paradiziac.

P.S. Iau faptul că acest articol va putea fi citit şi pe pagina de Internet a revistei noastre ca pe o ironie a sorţii. Şi zîmbesc, deschizînd o carte…

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

2 masa de paste jpg jpeg
Meniul tradițional de Paște. Ce nu trebuie să lipsească de pe masă în 2025
Paștele reprezintă una dintre cele mai importante sărbători din tradiția românească, iar mesele festive de această perioadă sunt un adevărat festin. Tradițiile culinare sunt esențiale pentru a păstra vie legătura cu istoria și obiceiurile strămoșești.
shanghai port containere foto shutterstock
Tarifele lui Trump, un șoc fără precedent pentru sistemul comercial mondial postbelic
Tarife „reciproce" de cel puțin 10%, care au intrat în vigoare sâmbătă, 5 aprilie, marchează o escaladare dramatică a politicii comerciale a SUA, depășind chiar și cele mai pesimiste scenarii, dar și promisiunile electorale.
Centrala nucleara din Germania FOTO Shutterstock jpg
Reînarmarea revitalizează centralele nucleare ale Europei. O mare putere continentală le redeschide
Vântul energiei nucleare suflă tot mai puternic în Europa. Nu este vorba doar despre mini-reactoarele pe care Italia mizează, și nici doar despre Franța, care produce mai mult de jumătate din energia nucleară a Uniunii Europene.
Reactorul de la Cernobîl FOTO Svetlana Aleksandrovna Aleksievici
Document CIA. America, pregătită să ajute masiv România după dezastrul de la Cernobîl
Conform unui document declasificat al CIA, autoritățile americane erau pregătite să susțină masiv financiar țara noastră după accidentul teribil de la Cernobîl din 26 aprilie 1986. Mai mult, americanii considerau că un ajutor al Americii ar fi dat foarte bine în ochii românilor de rând.
bani jpg
Persoanele născute în aceste date, indiferent de zodie, sunt destinate sa aibă succes financiar. Orice ar face atrag banii ca un magnet
Cine nu își dorește să atragă banii cu ușurință și să aibă parte de stabilitate financiară pe termen lung? Se pare că există anumite date de naștere care sunt asociate cu o soartă financiară favorabilă, indiferent de zodia persoanei.
locuri de munca angajari
Două milioane de români fără loc de muncă s-ar angaja, dar nu știu cum să-și găsească job
România are aproximativ 4 milioane de persoane fără loc de muncă și care nu caută activ să se angajeze, mai mult de jumătate dintre aceștia spunând că și-ar dori să muncească, însă nu știu cum să o facă, potrivit unei analize de specialitate.
shutterstock 1846369924 jpg
The Spectator: A venit vremea ca NATO să se pregătească pentru retragerea Americii din Europa
Secretarul general al NATO, Mark Rutte, a dat asigurări că SUA rămân angajate față de NATO, dar e oare posibil ca el să minimizeze riscul ca Donald Trump să decidă până la urmă să retragă trupele din Europa? se întreabă The Spectator, într-o analiză.
pacient spital jpg
România, țara lui „nu avem”: „Nu avem prevenție, nu avem spitale, nu avem medici suficienți, nu avem medicamente”. Nu avem siguranța că, odată internați în spital, vom ieși și sănătoși
Trăim în România lui „nu avem”. Nu avem bani. Și pentru că nu avem bani, nu avem medici, nu avem asistente, nu avem medicamente, spitale, echipamente de secol XXI.
Santier Campus Vulturesti foto BookLand (1) jpg
Au început selecțiile elevilor la primul campus pentru învățământ dual din mediul rural din România. Ce specializări se caută
De șase luni, în comuna Vulturești din Argeș se lucrează la primul campus preuniversitar profesional în sistem dual din România în mediul rural. Iar primele selecții ale elevilor pentru anul școlar 2025-2026 au început weekendul trecut.