Lecturi obligatorii? Nu chiar…

Luminiţa MEDEŞAN
Publicat în Dilema Veche nr. 522 din 13-19 februarie 2014
Ion vs Maitreyi jpeg

Cînd am aflat care va fi tema numărului, m-am gîndit la faptul că sintagma „lecturi obligatorii“ poate fi citită în cel puţin două feluri: autori şi texte parcurse şi studiate de elevi în timpul şcolarităţii, pe de o parte; şi, pe de altă parte, ce defineşte cultura literară a unui om trecut prin şcoală, care continuă să citească şi după ce a absolvit, cu condiţia să fi gustat plăcerea lecturii şi dincolo de obligaţiile de a privi literatura ca pe o materie din planul de învăţămînt. A doua accepţie e strict dependentă de prima, de felul în care mai ales liceul transmite utilitatea lecturii literare pentru o existenţă mai bună. Mă voi limita la primul sens, urmărind avatarurile listelor (trebuie lucrat cu liste pentru a ordona şi ierarhiza materia, altfel infinită, a posibilităţilor de a citi) de lecturi ce se presupune că formează profilul unui licean. Cînd ne gîndim la lecturi obligatorii, presupunem, la noi, românii, că nu se poate să fi trecut prin liceu fără să ai habar de Eminescu sau Caragiale, de Blaga sau Arghezi, de Creangă sau Sadoveanu, de Slavici, Bacovia, Camil Petrescu sau Nichita Stănescu... În sensul acesta se vorbeşte despre autori de manual.

Ca orice elev trecut prin şcoală în secolul trecut, m-am întîlnit cu listele de lecturi încă din clasele primare, mai ales sub forma „lecturilor suplimentare“ ce trebuiau parcurse în special în vacanţe, pentru a întregi lecturile obligatorii, adică textele sau fragmentele de text incluse în manuale (care, în mod evident, erau obligatorii). Dovada citirii cărţilor respective se făcea prin consemnarea în caietele de lecturi a rezumatelor textelor în proză/teatru sau prin impresii asupra poeziilor. Astfel, lecturile suplimentare deveneau şi ele obligatorii pentru cei care nu voiau să fie sancţionaţi. Tînără profesoară, am lucrat în acelaşi sistem şi aproape după aceleaşi manuale şi programe după care învăţasem, adică programe analitice şi manuale unice, scoase de singura editură de profil, Editura Didactică şi Pedagogică. În anii ’80, apăruse comentariul ca tip de compunere şcolară, un text ce se voia succesorul analizei literare, în care se întreceau profesorii ce ajunseseră să dicteze la clasă tot felul de savantlîcuri pe care elevii le învăţau şi le debitau la ore sau la examene, ceea ce a dus la o saturaţie dublată de inhibiţia de protecţie în privinţa literaturii care se preda în şcoală, nu toată de calitate, ce e drept.

După 1995, filozofia predării literaturii s-a modificat, consecinţă a schimbărilor de programă, adoptîndu-se un model nou, cel comunicativ-funcţional, valabil şi azi, cu unele ajustări. Reforma începută în forţă la sfîrşitul anilor ’90 a fost un succes (nu deplin, dar un succes) în componentele programe şi manuale, dar un semieşec în componenta profesori. Schimbările au fost foarte mari şi ele ar fi trebuit îndelung şi răbdător explicate. Dovadă că nu s-au metabolizat e faptul că şi azi mai sînt profesori care nu ştiu să citească programele... Marile noutăţi (care sînt valabile de vreo 15 ani deja) constau în apariţia manualelor paralele/alternative, elaborate după programe flexibile. La liceu, unde cunosc mai bine situaţia, nu există nici o listă de texte care să apară ca lecturi obligatorii. Listele cuprind concepte, specii, autorii „canonici“, 17 la număr, care trebuie studiaţi cu cel puţin cîte un text pe parcursul liceului, şi trimit, în „Sugestii metodologice“, la propuneri de autori şi texte „necanonice“ care să lărgească oferta pentru a asigura accesibilitatea, atractivitatea literaturii, fără a neglija valoarea. Cei 17 autori care trebuie studiaţi obligatoriu în liceu sînt: Mihai Eminescu, Ion Creangă, I.L. Caragiale, Titu Maiorescu, Ioan Slavici, G. Bacovia, Lucian Blaga, Tudor Arghezi, Ion Barbu, Mihail Sadoveanu, Liviu Rebreanu, Camil Petrescu, G. Călinescu, E. Lovinescu, Marin Preda, Nichita Stănescu, Marin Sorescu. Listele care se vehiculează rezultă din opţiunile autorilor de manuale sau ale profesorilor, unii nefolosind deloc manuale (lucru perfect valabil, legal şi legitim). Şi atunci, de unde obsesia listelor de lecturi obligatorii? În primul rînd, din firescul apel la tradiţia şcolară care nu trebuia aruncată la coş (şi nici nu a fost), precum şi din locurile comune (în sensul bun al cuvîntului) ale unei culturi generale ce rezultă din parcurgerea liceului. Pe de altă parte, funcţionează şi inerţia sau chiar comoditatea unor profesori care n-au depăşit în lecturi şi preferinţe canonul format în timpul propriilor studii filologice. Dar cel mai puternic efect îl are programa de bacalaureat, o adevărată obsesie, un fetiş al învăţămîntului liceal, examenul fiind pentru mulţi elevi singurul scop al frecventării cursurilor. Uneori, tot ce nu intră în programa de bacalaureat este tratat superficial, sau chiar ignorat şi boicotat şi de elevi, şi de profesori. Astfel, lista restrînsă de texte, adevăratele obligatorii, este cea a operelor autorilor de mai sus. Adică, previzibil, Luceafărul, Povestea lui Harap Alb (nu Amintiri...., Creangă fiind folosit pentru ilustrarea speciei basmului), O scrisoare pierdută, Moara cu noroc, Plumb, Eu nu strivesc corola de minuni a lumii, Testament, Riga Crypto şi lapona Enigel, Baltagul, Ion, Ultima noapte de dragoste, întîia noapte de război, Enigma Otiliei, Moromeţii, Leoaică tînără, iubirea, Iona.... Se mai adaugă un text de Maiorescu şi unul al lui Lovinescu, un text paşoptist (pe lîngă Introducţie la Dacia literară de M. Kogălniceanu), de obicei, Alexandru Lăpuşneanul de Negruzzi, Maitreyi de Eliade, ca roman al experienţei, şi cam asta e. Aceste texte, opţiuni aproape generale (am mai citit la bacalaureat şi Floare albastră sau Glossă, dar rareori, sau şi mai rar, Patul lui Procust) şi perfect onorabile eclipsează orice alt text studiat sau doar citit în timpul anilor de liceu. Că poate nu sînt lecturi ale adolescenţei, că nu ţin seama doar de particularităţile de vîrstă ale tinerilor e adevărat, dar, dacă nu în liceu, cînd să înveţi despre ele?

Care e rezultatul acestei liste de lecturi obligatorii? În cele mai multe cazuri, dezastruos. Fără tragere de inimă, fără interes real, le parcurgi cu frica exprimării opiniei în mod liber, de teamă că nu vei lua nota aşteptată la examen. Cu excepţia poeziilor, care prin corpul restrîns permit abordări creative la clasă, proza sau teatrul înoată în clişee, locuri comune ale eseului şcolar, urmaşul analizei literare şi al comentariului. Excepţie fac, poate, Ion, Enigma Otiliei sau Maitreyi. Dacă m-aş hazarda să fac un top ad-hoc al lecturilor obligatorii aflate, totuşi, în preferinţele elevilor, pe primul loc, ar fi Ion de Rebreanu, cu condiţia să fi fost citit. O cauză a compromiterii receptării autentice a literaturii şcolare este şi lipsa de apetenţă pentru lectură şi recursul la rezumate sau la, şi mai rău, ecranizări. Sigur că elevii nu sînt chiar un grup omogen, pe care să se poată opera generalizări, sînt şi buni cititori, îndrumaţi de familii care au biblioteci acasă şi care îi încurajează pe tineri să citească. E la mijloc şi o comoditate a tinerilor (din ce în ce mai puţin interesaţi de ceea ce ţine de trecut) care găsesc tot felul de prefabricate pe Internet, sursa lor preferată de informare, dar şi trendul că degeaba citeşti, ce vezi tu în text şi ce ai de spus nu e bine. Doar ce spun profesorii sau cărţile (puzderie!) de pregătire pentru bacalauret e valabil. E foare adevărat că prea puţini profesori au putut determina la elevii lor depăşirea stadiului de apreciere prin „îmi place, nu îmi place“ şi nu spun că e uşor, dar abia cînd începi să argumentezi, înveţi cu adevărat. Lecturile obligatorii, care ar trebui să fie un bun comun al ideii de cultură naţională, sînt sacrificate fiind şi materie de examen cu miză foarte mare pentru viitorul absolvenţilor. Şi am senzaţia că, dacă din septembrie, de exemplu, s-ar schimba complet canonul şcolar şi programele ar fi pline de – să zicem – optzecişti şi chiar scriitori mai noi, soarta lor ar fi aceeaşi. Caracterul obligatoriu veştejeşte frumuseţea, sacrificînd-o pe altarul pragmatismului evaluării naţionale numită bacalaureat. Nu o spun numai eu, o spunea Călinescu în deceniul 4 al secolului trecut, vorbind despre nevoia ca elevii să citească lucruri de soi, dar măcar un an să nu aibă spaima notei. Cu aproximativ un deceniu în urmă, Mircea Cărtărescu cita un profesor de română de la un liceu bucureştean: „Dacă eşti într-un manual, nu te mai citeşte nimeni. Ce să căutaţi dumneavoastră, opzeciştii, în manuale? Cum să analizezi în faţa copiilor o poezie de Iaru, fără s-o omori definitiv?... rugaţi-vă să vă dea afară pe toţi din cărţile de şcoală, ba chiar să vă interzică de tot! Să vedeţi atunci ce v-ar mai citi puştii pe sub bănci!“ („Puştii nu mai citesc. Dar noi mai citim?“, în Pururi tînăr, înfăşurat în pixeli, Humanitas, 2003) 

Luminiţa Medeşan este profesoară de limba şi literatura română la Colegiul Naţional „George Coşbuc“, Cluj-Napoca.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

putin trump jpg
Economia globală, la răscruce: negocierile Trump-Putin pot schimba echilibrul pe piețe. Ce se întâmplă în România
Economia globală se află într-un moment de răscruce, cu negocieri geopolitice volatile și fluctuații puternice pe piețele de mărfuri, care modelează în mod activ perspectivele piețelor globale.
Horoscop 6 12 mai, foto Shutterstock jpg
Două zodii sunt ocrotite de Sf. Maria. Soarta li se schimbă după 15 august, vremurile grele se duc, karma e de partea lor, iar dorințele devin realitate
Vremurile grele se risipesc, karma le zâmbește, iar dorințele devin realitate pentru Rac și Fecioară, semnele norocoase ale acestui sfârșit de vară.
Cetatea Alba Carolina Foto Daniel Guță  ADEVĂRUL (22) jpg
Cele mai frumoase locuri de pe Via Transilvanica. Prin ce localități trece faimoasa rută de drumeție din România
Din Bucovina până la Dunăre, Via Transilvanica se întinde pe mai mult de 1.400 de kilometri, traversând zece județe, pe poteci de munte și deal cu peisaje remarcabile, prin sate pitorești și așezări antice și medievale valoroase pentru istoria regiunii. Multe dintre ele sunt repere ale turismului.
lidl jpg
Ce secret ascund cărucioarele de la Lidl. Ce îi face pe clienți să cheltuie mai mult decât aveau în plan
De la strategia de prețuri mici la designul cărucioarelor, Lidl folosește tehnici subtile de retail psihologic care determină clienții să cumpere mai mult decât intenționează inițial.
România în Primul Război Mondial Sursa foto MApN
Cine a fost de vină pentru moartea a cel puțin jumătate de milion de români. Deciziile inconștiente și criminale în Marele Război
Primul Război Mondial a fost o povară prea grea pentru România. Cel puțin asta au demonstrat evenimentele istorice mai ales din anul 1916. Autoritățile române au aruncat țara în război, aproape cu inconștiență, fără să fie pregătite și fără să știe măcar ce le așteaptă.
Armata romana 1916  trece Carpații
14 august: Ziua în care armata română trecea Carpații, după ce a decis intrarea în Primul Război Mondial
Pe 14 august 1948, se naște poetul Lucian Avramescu. La aceeași dată, dar în 2021, se stinge marele regizor Dan Puican, primul soț al regretatei actrițe Stela Popescu.
index webp
Alertă pe litoral: Shaorma contaminată cu bacterii fecale vândută turiștilor. Ce au găsit inspectorii sanitari
Pe litoralul românesc, turiștii au fost expuși unui risc alimentar grav: porțiile de shaorma de la un restaurant au fost găsite cu bacterii fecale (enterobacterii). Autoritățile sanitare avertizează că igiena precară și manipularea greșită a alimentelor pot provoca boli severe.
mountain rescue Alps in italy jpg
Amendă de 14.225 de euro pentru un turist care s-a aventurat în munții Dolomiți. A ridicat elicoptere de la sol
Un turist britanic în vârstă de 60 de ani a primit o factură de 14.225 de euro din partea serviciului italian de salvare montană după ce a ignorat semnele de pericol.
Potrivit poliţiştilor, în cancelarie s-a intrat cu chei potrivite
Reacții din județul în care o învățătoare a murit din cauza unui AVC. „Suntem într-un stres continuu”
O învățătoare din județul Timiș a suferit un accident vascular cerebral, decedând la finele lunii iulie. Colegii profesori spun că stresul cu privire la ce urma să se întâmple din toamnă și-ar fi pus amprenta. „Nu cred că trebuia să se facă pe repede înainte totul”.