În absenţa micului dresor

Publicat în Dilema Veche nr. 743 din 17-23 mai 2018
În absenţa micului dresor jpeg

De ce e România din film neîmblînzită? Fiindcă lipseşte îmblînzitorul. Măsura tuturor lucrurilor, trestia gînditoare şi celelalte metafore sub care circulă omul prin lume nu se arată timp de nouăzeci şi trei de minute. Bagheta lui de dresură nu e atît de lungă încît să acopere o ţară şi să facă din ea un circ. Eşti scutit de prezenţa lui şi liber să vezi, cu ochii mari şi cu respiraţia de multe ori ţinută fără să-ţi dai seama, de toate în despletirea acestei Românii ascunse: acvile de munte şi rîşi, iepuri şi cai, lupi şi şerpi de apă, mistreţi şi fluturi. Oameni, în schimb, nu vezi şi poate că ăsta e unul dintre mesaje. Fiindcă omul nu e doar singurul animal care se poate rata, ci şi singurul făcător de rele în numele binelui, după o reţetă pe care a testat o îndelung în istorie, de la Inchiziţie pînă la comunism. Omul lipseşte din România neîmblînzită. Dar ca să nu crezi că nu poate da buzna acolo unde domneşte deocamdată puritatea sălbatică, pe la sfîrşit ţi se arată un versant scalpat. O fostă pădure devenită cioturi. Avertismentul nici n-ar mai fi avut nevoie de glasul lui Rebengiuc. Imaginea nu face doar cît o mie de cuvinte, ci şi cît trunchiurile executate la porunca sultanei Cherestea şi a curtenilor ei penali.

Şi pînă la ipostaza ei neîmblînzită, România a fost o bună purtătoare de supranume şi etichete. A fost pe rînd eternă şi fascinantă sau pur şi simplu surprinzătoare. A fost grădina Carpaţilor sau, la alegere, a Maicii Domnului. Prinţul Charles i-a simţit de la prima vizită parfumul vechi şi i-a lăudat, deghizînd reproşul în compliment, atemporalitatea. Timelesness, a sunat verdictul gurii princiare cînd i s-a cerut un cuvînt de sinteză pentru ce vedea. După prinţul Charles au venit şi alţi străini care se poartă mai frumos cu ţara noastră decît o facem noi, irosiţi în imnuri identitare cu lacrima în colţul ochiului şi cu iile săltîndu-ne patriotic pe piepturi. Nu şi-au sforăit declaraţiile de amor pentru România, preferînd să se pună în slujba ei fără tam-tam. Iar acum au apărut, de peste gard (off the fence, cum ar veni), alţi englezi care s-au decis să ne arate ceea ce nu mai ştim, nu mai sîntem în stare sau nu mai vrem să vedem. Şi anume, că trăim înconjuraţi de o comoară pe care, dacă nu sîntem atenţi, riscăm s-o pierdem.

Cîrcotaşii vor găsi, de bună seamă, de ce să se agaţe dacă vor hotărî că filmul nu trebuie să le placă. Îi vor imputa aerul de oră de dirigenţie combinată cu un soi de teleenciclopedie cu areal românesc. Se vor simţi dăscăliţi şi, poate, puşi la colţ. Ba s-ar putea chiar să adulmece, în prezenţa englezilor de la Off the Fence, primejdia unor iscoade care, în spatele cinegestului, vor să vadă ce mai e de prădat prin ţărişoară. Bănuiala lucrează non-stop şi nu cere răgazuri. Însă nici chiar suspicioşii de vocaţie nu pot contesta una dintre marile virtuţi ale României neîmblînzite: că e un mijloc impecabil de deschidere sau de redeschidere a ochilor. Nu doar Zuleiha din romanul lui Guzel Iahina şi-i deschide, ci şi noi, cei care slalomăm printre blocuri şi călcăm pe păşuni de asfalt. Noi, cei care nu mai ştim cum se schimbă hainele unei coline şi care n-am văzut vreodată o capră neagră de veghe în vîrf de munte sau un cal în ritualurile febrile de dinaintea împerecherii.

„Sîntem deja uitarea ce vom fi.“ Aşa începe epitaful lui Borges, aşa se cheamă un roman al lui Héctor Abad Faciolince, asta se cuvine să murmurăm, ca pentru noi, în prezenţa acestei bucăţi de lume care nu se poate împotrivi răului pe care i-l facem. România neîmblînzită, care trăieşte în orizontul hashtag-ului „Rezist“ fără să-l afişeze, e genul de film care, tocmai prin frumuseţea lui crudă şi netrucată, îl invită pe fiecare dintre noi să devină sau (mai rar) să rămînă un locuitor critic şi autoexigent. Să accepte că e nevoie de o chirurgie a reformei. Şi să spere că semenii lui cu mai mult suflet şi mai multă păsare vor deveni „poliatri“. Adică oameni care nu vindecă boli, ci cetăţi, oraşe şi minţi înnămolite.

Fiecare dintre cei care au văzut România neîmblînzită poate decupa la repezeală cinci episoade crude sau tandre. Şi fiecare poate ieşi din sală cu speranţa de extracţie scandinavă după care fericirea e cea mai bună metodă de educaţie. E bine, e frumos, dar nu e suficient. Eficienţa pedagogică a filmului va fi confirmată abia cînd un biped citadin îşi va opri mîna gata să arunce hîrtia pe trotuar. Sau cînd un grataragiu compulsiv va intra în greva fleicii. 

Radu Paraschivescu este scriitor. Cea mai recentă carte este Două mături stau de vorbă, Editura Humanitas, 2018.

Foto: Max Milligan 

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Screenshot 2025 12 13 180047 jpg
Deșertul care renaște: un lac care dispăruse de câteva secole reapare în Valea Morții
După ploile record din ultimele luni, un lac antic din Parcul Național Valea Morții, care dispăruse de secole, a reapărut temporar. Lacul, cunoscut neoficial sub numele de Lake Manly, s-a format la fundul Badwater Basin, aflat la aproximativ 86 m sub nivelul mării.
YzcyM2EyNDlmYjI5MjFmZWRiMjk4NjY1NQ== thumb jpg
Semnal de alarmă: drogurile, mai accesibile ca oricând. În unele state europene, o doză costă cât o cafea
Accesul la droguri a devenit mai facil în ultimii ani, pe fondul reducerii costurilor și al extinderii substanțelor sintetice, mult mai ieftine decât drogurile tradiționale. Avertismentul vine din partea președintelui Agenției Naționale pentru Politici și Coordonare în Domeniul Drogurilor și al Adic
netflix depositphotos1 jpeg
Filmul din 2024 care a cucerit publicul din România. Se află în topul preferințelor de pe Netflix de două săptămâni
Este un film care s-a lansat cu aproximativ un an în urmă, însă care a ajuns să domine topul preferințelor de pe Netflix în această perioadă.
Lapte auriu - lapte cu turmeric FOTO Shutterstock
Laptele auriu, băutura de iarnă care aduce beneficii inimii, digestiei și somnului
Originar din India, laptele auriu poate fi savurat înainte de culcare sau ca un remediu reconfortant de iarnă, contribuind la susținerea sănătății zilnice.
shutterstock 2360078305 jpg
Ce arată datele climatice despre un an care ne obligă să acționăm. Sorin Cebotari, expert în politici climatice: „Timpul pentru adaptare se scurtează cu fiecare an de inacțiune“
Schimbările climatice sunt deja o realitate zilnică în România: temperaturi record, valuri de căldură și secetă prelungită. Climatul se transformă rapid și va continua să o facă dacă nu acționăm fiecare, la nivel individual și colectiv.
Stâlpi pe trotuar la Slobozia
„O panaramă”. Lucrare de cascadorii râsului la Slobozia: stâlpii pe trotuar, pietonii pe șosea: „Ce profesie aveți? Aparent, cizmari”
O situație demnă de cascadorii râsului a fost surprinsă recent într-un cartier din Slobozia, județul Ialomița, unde stâlpii de electricitate au fost amplasați chiar pe trotuarul proaspăt construit, blocând practic circulația pietonală.
stefan voda wiki jpg
Un animal emblematic riscă să dispară din satele moldovenești. Întreținerea lui devine din ce în ce mai scumpă: „E multă muncă, de dimineața până seara”
Cu numai puțin timp în urmă, acest animal era o prezență foarte comună în gospodăriile din Republica Moldova. Acum, el devine din ce în ce mai rar, iar în cele din urmă poate să dispară aproape complet.
masini de marfa in trafic jpg
Motoarele cu ardere internă ar putea fi permise şi după 2035. „O reducere cu 90% a emisiilor de CO2 va fi obligatorie”
Comisia Europeană va renunța la planurile de interzicere efectivă a mașinilor noi cu motor cu ardere internă începând cu 2035, a declarat, vineri, Manfred Weber, președintele celui mai mare partid din Parlamentul European, PPE.
Vladimir Putin si Recep Erdogan FOTO EPA EFE jpg
Erdogan, după întâlnirea cu Putin: „Pacea nu-i departe”. Avertisment cu privire la Marea Neagră
Președintele turc Recep Tayyip Erdogan, întors de la o întâlnire cu Vladimir Putin care a avut loc vineri, 12 decembrie, în Turkmenistan, a declarat că „pacea nu este departe, vedem asta”, sperând la o întrevedere și cu președintele SUA.