Idei, senzaţii, imagini

Publicat în Dilema Veche nr. 500 din 12-18 septembrie 2013
Idei, senzaţii, imagini jpeg

- argument -

Aşa cum probabil că ştiţi deja, în ultimul weekend al lunii august, în Cetatea de la Alba Iulia a avut loc a doua ediţie a Festivalului Dilema veche. „De ce un Festival Dilema veche?“ este o întrebare la care s-a mai răspuns deja în paginile revistei. Ne-am propus să organizăm un festival altfel (într-o ţară în care festivalurile berii şi zilele recoltei sînt la ordinea zilei), care să reprezinte spiritul revistei, care să adune laolaltă oameni din diferite domenii culturale (şi nu numai) şi să creeze un real spaţiu de dialog. Dacă am reuşit, o pot spune aceia dintre dumneavoastră care au fost alături de noi la Alba Iulia. Pentru ceilalţi, am realizat acest dosar, care nu este neapărat un follow-up al festivalului sau o trecere în revistă a evenimentelor care s-au întîmplat la Alba Iulia, şi nici nu are cum să redea în mod fidel atmosfera celor trei zile petrecute în Cetate.

Dosarul cuprinde, în primul rînd, cîteva fragmente selectate din „conţinutul“ festivalului. Pe 30 august, în deschidere, publicul a avut ocazia să asiste la conferinţa lui Andrei Pleşu „Despre bătrîneţe – întrebări, nelinişti, bucurii“. Cîteva dintre întrebări şi-au găsit răspunsuri, neliniştile au fost tratate cu umor, iar bucuriile au primat. O astfel de conferinţă, precum şi celelalte care i-au urmat, probează faptul că discursul public poate să devină, şi în România, un spectacol. Totul este să creăm astfel de obişnuinţe şi, de ce nu, chiar dependenţe. O dezbatere de o cu totul altă natură a fost cea din a doua zi a festivalului, despre „identităţi locale, identitate europeană“, la care au participat, printre alţii, Dacian Cioloş – comisarul pentru agricultură la Comisia Europeană, Eric Maurice – redactor-şef Presseurop, Peter M. Iancu – jurnalist Deutsche Welle. Tot în a doua zi, Radu Paraschivescu, Cătălin Ştefănescu şi Liviu Papadima au vorbit publicului despre „Lectura în deplasare“, despre care mai este rolul cărţilor şi al bibliotecilor şi, nu întîmplător, dezbaterea a avut loc chiar la Biblioteca  Batthyaneum. Iar în a treia zi – „duminica aristocratică“, cum a numit-o un participant la festival – Horia-Roman Patapievici şi Dan C. Mihăilescu au purtat un dialog despre neajunsurile de a fi „nou“.            

În afară de conferinţe, la festival au mai fost concerte, proiecţii de filme, un spectacol de dans şi unul de teatru, un maraton de poezie, lecturi publice, un minitîrg de carte, o expoziţie de fotografie, un atelier de benzi desenate pentru copii şi un tîrg de meşteşugari. Ca o concluzie care nu ne aparţine (sau ca să tragem o linie), l-aş cita pe Mihai Brezeanu, a cărui cronică de festival o puteţi citi în pagina VIII a dosarului: „Dacă punem la un loc întîmplările celor trei zile de Festival Dilema veche şi amestecăm senzaţiile, ideile, gusturile, sunetele, imaginile acumulate, se poate obţine o schiţă destul de convingătoare a viitorului în care vom şti, poate, să ne petrecem viaţa mai degrabă alături de muzicile, cuvintele şi personajele cu adevărat importante.“

Ilustraţie de Ion BARBU

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Amenda primită de o pensionară din Brașov pentru că a plantat flori în grădina blocului. „Este anormal ce se întâmplă”
Poliţia Locală Braşov a dovedit exces de zel în cazul unei femei de 76 de ani care a plantat câteva flori în zona verde a blocului în care locuia, potrivit bzb.ro.
image
Nike și Adidas, bătute de niște fete fâșnețe: invenția unei companii elvețiene fascinează lumea FOTO
Giganții de pe piața încălțărilor de alergare au înregistrat un eșec rar după un maraton major. La Boston, primele trei locuri din clasamentul feminin au fost ocupate de atlete care au purat alte mărci.
image
Joaca de-a vremea. Posibila cauză a inundațiilor catastrofale din Dubai, ploaia artificială VIDEO
Despre „însămânțarea norilor” se vorbește de mult timp, iar tehnica este folosită în multe țări care au probleme mari din cauza secetei. Sunt voci care spun că vremea ciudată din Dubai este legată de ploaia artificială creată acolo pentru a mai îmblânzi vremea.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.