Gulaş cu mămăligă

Publicat în Dilema Veche nr. 103 din 12 Ian 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

În teorie... "Pentru majoritatea populaţiei, conceptul de naţiune este mai cuprinzător decît cel de naţionalitate (etnie), tendinţa dominantă la nivelul opiniei publice fiind de a include în definiţia naţiunii române şi persoanele de altă etnie care trăiesc pe teritoriul ţării noastre. Altfel spus, termenul de naţiune este conceput de majoritate ca fiind unul politic, ţinînd de apartenenţa la un anumit teritoriu şi nu de caracteristicile culturale. [...] Naţionalismul ca atitudine şovinistă este însă regăsit în cazul a aproximativ 15% dintre etnicii români care sînt de părere că Ťromânii nu ar trebui să se amestece cu alte naţiuni» şi că Ťoamenii de altă naţionalitate decît cea română ar trebui să părăsească România»." (IPP/Gallup / "Intoleranţă, discriminare şi autoritarism în opinia publică", septembrie 2003) Un an mai tîrziu, datele unui alt sondaj, "Barometrul de opinie privind discriminarea în România - 2004", desfăşurat în perioada 29 septembrie - 7 octombrie, arată o diferenţă de cîteva procente între realitate şi percepţie. Procentul celor care cred că ar putea exista discriminare, cu toate că nu s-au lovit niciodată de această situaţie, se menţine mereu mai mare decît al celor care au declarat experienţa cazurilor reale. În teorie, 11% dintre maghiarii intervievaţi (sondajul a fost realizat pe un eşantion de 1.223 de persoane de, şi peste 18 ani), cred că ar putea exista discriminare la locul de muncă, faţă de 7% care au şi avut parte de ea. Diferenţa de cîteva procente se păstrează şi în alte cazuri: 8% cred că ar putea exista discriminare în mediul şcolar, faţă de 5% declaraţi "Stan Păţitul"; în ceea ce priveşte relaţia cu autorităţile, numărul celor care se tem, din nou, în teorie, de o eventuală discriminare, depăşeşte cu două procente realitatea de 7%. Categoriile de persoane percepute ca fiind cel mai adesea victime ale discriminării sînt de departe romii, săracii, persoanele cu dizabilităţi şi vîrstnicii (între 22% şi 18%), urmaţi fiind, de departe, de homosexuali, femei însărcinate, femei, pur şi simplu, şi membrii unor secte religioase. Maghiarii (şi nici un alt grup etnic în afară de romi) nu sînt menţionaţi la acest capitol. ...şi în practică ...Pe străzi, în Miercurea Ciuc, se vorbeşte ungureşte. Dacă intri într-o librărie sau comanzi o cafea la o terasă, te simţi, deja, de parcă ai fi trecut de graniţa cu România. Irina îmi povesteşte de prima ei întîlnire cu oraşul ardelean ca de o excursie în străinătate. La început avea un sentiment ciudat de revoltă. O revoltă alimentată atît de poveştile mass-media, cît şi de sfaturile unor binevoitori prieteni români. Animozitatea româno-ungară cu care se înfiinţase încă de la sosirea în oraş, se preschimbase chiar în teama de a vorbi în româneşte, mai ales după ce cîţiva copii ai străzii au acostat-o, cerîndu-i bani... în ungureşte. "Eram acolo cu un prieten ungur, venit din Budapesta. Cum el comanda peste tot, o făcea doar în limba lui. În ungureşte vorbea şi cu vînzătorii, şi cu recepţionerul de la hotel. Mie... îmi venea mai degrabă s-o iau pe englezeşte şi mă simţeam de parcă eu eram în vizită la el, în Ungaria, şi nu viceversa." Însă de la prima ei încercare de a comunica în limba neaoşă, n-a primit nimic mai mult sau mai puţin, decît o lecţie de viaţă. "Discriminarea nu există la nivelul străzii" - îmi spune, după doi ani de la întîmplare; nu a existat să salute un vînzător ungur cu "Bună ziua" şi să nu i se răspundă sau să nu fie servită în acelaşi fel dacă i-ar fi spus Jó napot kívánok. "Cînd însă m-am întors acasă, cu ceva cuvinte ungureşti la activ...", din partea celor care o avertizaseră contra ungurilor Irina a primit doar ridicări de umeri şi oftături de "ai avut noroc, pe viitor însă să ai mai multă grijă". ...Dacă îl întrebi, Zsolt îţi va spune că este român şi mîndru că este ungur. "S-a bătut atîta monedă pe treaba cu ungurii şi românii, încît mi se pare deja o chestie ilară." De altfel, se întîmplă ca originea lui să fie subiect de înţepături amicale. Şi subliniază neapărat cuvîntul. Pentru că Zsolt este din Cluj, a terminat Facultatea de management din cadrul ASE-ului din Bucureşti şi n-a avut niciodată probleme de acest gen. "Astea sînt doar nişte gogoriţe politice" - îmi spune, întrebîndu-mă mai apoi de ce nu există aceleaşi probleme şi cu celelalte etnii? De ce doar romii şi ungurii sînt vizaţi de aşa-zisa "discriminare"? "Ia, de pildă, scindarea Universităţii ŤBabeş-Bolyai». Pe mine mă enervează clar ideea înfiinţării unei Universităţi de Stat în limba maghiară. Pentru că atunci, hai să înfiinţăm şi o Universitate de Stat în limba romă, italiană, germană, turcă... şi pentru toate celelalte etnii din România. Mă enervează că ideea a încolţit acum şi că UE apleacă urechea la orice zvon de discriminare etnică, de parcă atîta ar aştepta; mă enervează însă, în egală măsură, şi iritarea unor românaşi, fără patalama ungurească, la plăcuţele bilingve." "Chestiile" de genul au ajuns maghiarii din România să aibă mai multe drepturi decît românii le consideră a fi deja nişte aberaţii reproduse şi multiplicate la xerox, de genul celor "nu ne vindem ţara". În ceea ce priveşte discriminarea... "nici eu, nici amici de-ai mei sau rude n-am avut vreodată probleme; discriminare am simţit doar cînd citeam articole în presă despre certuri la nivel înalt sau asistam la talk-show-uri pe veşnica temă. Din păcate, cred că unii se lasă ameţiţi de ideea existenţei unei asemenea discriminări, dar mai cred şi că asta e la fel de absurd ca atunci cînd eu aş lăsa interesele unui partid să se amestece în farfuria mea; adică să ajung să-mi discriminez gulaşul meu unguresc de mămăliga mea românească!"

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.