Eliberarea din viteză

Publicat în Dilema Veche nr. 289 din 27 Aug 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Viteza este distanţă supra timp, ştim din manualul de fizică de clasa a VII-a. Cu alte cuvinte, viteza e un raport între spaţiu şi timp, iar cei care critică "secolul vitezei" sau "cultura vitezei" ar trebui să se gîndească de două ori înainte ce critică de fapt: existenţa acestui raport, faptul că timpul consumat în atingerea unui punct scade sau posibilitatea de a depăşi distanţele? Acum o sută de ani, majoritatea oamenilor primeau şi procesau mult mai puţină informaţie decît acum şi trăiau captivi în cultura locală. Ştirile ajungeau mai greu, maşinile erau rare şi mergeau foarte încet, avionul nu zburase încă şi televiziunea nu deranja ordinea prestabilită a lumii. Putem afirma că, în comparaţie cu noi, acei oameni trăiau într-un ritm mai puţin alert. Dar dacă ei i-ar fi privit pe cei de acum 100 de ani, ar fi avut aceeaşi părere: cei de la 1800 erau mai puţin alerţi. Viteza face parte din ritmul modern de viaţă, acest raport spaţiu/timp e în modul de viaţă occidental. Există două perioade de accelerare bruscă a timpului social în modernitate sub impactul tehnologiilor: prima perioadă începe la mijlocul secolului al XIX-lea şi se termină odată cu Primul Război Mondial " este perioada maşinilor automate care impun ritmul de producţie, inversînd raportul dintre muncitori şi maşini ("modernitatea grea" " cum o numeşte Zygmunt Bauman). Un efect al acestui şoc cultural a fost critica capitalismului şi apariţia unei prime ideologii a eliberării, comunismul. A doua perioadă începe după Al Doilea Război Mondial, odată cu extinderea utilizării computerului, a tehnologiilor informaţiei şi a globalizării capitalismului financiar ("modernitatea light"). Acum se atinge şi viteza-limită: informaţia poate fi accesată instant şi simultan. Efectul a fost o ideologie "new age" a eliberării: trans-umanismul sau promisiunea unei vieţi mentale veşnice. Faţă de acum o sută de ani, avem o percepţie alterată a spaţiului şi a timpului " spun criticii vitezei. Eu cred că e posibilă comparaţia cu individul şi lumea sa socială de la începutul secolului al XX-lea, dar nefolositoare. În tot acest timp, indivizii şi modelele lor sociale s-au modificat odată cu noul ritm de viaţă. Acum trăim în oceane informaţionale, dar avem şi instrumentele (de interfaţă sau chiar interne) care să ne permită navigarea. Mintea umană se adaptează rapid schimbării continue, reuşind de fiecare dată să proceseze şi să aleagă variantele corecte de acţiune. Specia umană se află în evoluţie, iar mediul o va constrînge întotdeauna. Problema care sperie e că acum mai mult ca niciodată mediul evoluţiei este creat tot de om. Natura a fost un bun antrenor cîtă vreme lupta pentru spaţiu a fost motorul evoluţiei. Secolul al XX-lea a fost cel al luptei cu timpul, spaţiul era deja cunoscut în totalitate şi finit (de aceea a început explorarea spaţiului galactic). Timpul, în schimb, a căpătat o valoare din ce în ce mai mare: buna sa instrumentare duce la multiple prezenţe în spaţii diferite. Unii futurologi consideră că timpul singularităţii a sosit: tehnologiile au un ritm de dezvoltare aşa de accelerat încît vor scăpa controlului uman. O specie artificială ia locul speciei umane. Scenariul e radical. Dar să privim realist (iar criza financiară declanşată anul trecut ne ajută): problema noastră e deocamdată viteza de circulaţie a capitalului şi imposibilitatea de a-l plasa în acord cu nevoile fiecărui spaţiu de pe această planetă. De altfel, acolo unde nu există capital financiar, nu există nici timp al modernităţii şi nici problema acceleraţiei. Sînt zone întregi pe planetă în care vedem coexistenţa mai multor timpuri istorice, de la cel statornic la cel al autodepăşirii şi exploziei, timpul revoluţiilor (probabil America de Sud e cel mai bun exemplu, dar şi România rurală în raport cu cea urbană). David Harvey scria despre compresia spaţiu-timp ca fiind caracteristică lumii noastre. Calitatea celor două categorii fundamentale ale posibilităţilor cunoaşterii se modifică în mod obiectiv. Atunci cum mai putem vorbi de o alterare negativă a lor? Paul Virilio traduce această compresie numind-o "spaţiul-viteză" în care trăim "dezorientaţi". Unul dintre cele mai răspîndite droguri este amfetamina, al cărei nume popular este speed ("viteză"). Vrem să avem cea mai rapidă conexiune la internet, folosim telefoanele mobile care instant ne pot conecta cu ceilalţi. Trenurile de mare viteză cuceresc lumea încă din anii ’80. Toate acestea există pentru că mintea umană e capabilă să le genereze şi să se adapteze lor. Nu sîntem condamnaţi să trăim dezorientaţi, aşa cum credea Virilio. Accelerarea lumii moderne are ca efecte negative mai degrabă "fractura" culturală între diferitele timpuri sociale din diferite spaţii şi apariţia zonelor de "vid socio-politic" " momente în care politicile publice sau morala publică nu ţin ritmul inovaţiei tehnologice. Dar acesta nu e un motiv să alegem "calea lentă", a ieşirii din modernitate. Desigur, e vremea să părăsim mitul progresului prin tehnologie ca element central al modernităţii şi să extindem posibilităţile unei culturi a vitezei şi către cei excluşi. A renunţa la o componentă a culturii în care trăim (prefer "slow food" în loc de "fast food", prefer să fiu "zen" şi nu "hipster", prefer să scriu scrisori, nu e-mails etc.), dar păstrînd celelalte avantaje ale culturii vitezei e ipocrit. Şi alienant. Nu viteza cu care se petrece lumea noastră ne alienează, ci vechiul raport pe care îl avem cu proprietatea. Dacă am face asumat pasul de a intra în fluxul unei modernităţi uşoare, informaţionale, aproape imateriale, atunci ar trebui să ne redefinim raportul de proprietate cu corpul nostru, lucrurile din jur, ideile şi prezenţa celorlalţi. O consider o variantă mai bună decît căutarea unei eliberări reacţionare într-o lume fără limite de timp şi spaţiu.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Balonarea îți dă bătăi de cap? Alimente care provoacă senzația de disconfort și retenția de apă
Balonarea, care este cauzată de cele mai multe ori de supraalimentare, de mâncatul mult prea rapid sau de consumul anumitor alimente, dă bătăi de cap multor persoane.
image
Ce a pățit o familie în minivacanța de Rusalii cu all inclusive. „Au reușit încă o dată să ne gonească de pe litoralul românesc”
O familie formată din doi adulți și trei copii a ales să petreacă anul acesta trei zile pe litoral, în minivacanța de Rusalii. Oamenii spun că au avut parte de o experiență pe care cu siguranță nu o vor uita ori repeta prea curând.
image
Ce rol joacă sarea și potasiul în echilibrul sănătății. Dr. Cezar: „De la prea puțină sare se poate ajunge la hipertensiune”
Există o percepție comună că sarea este dăunătoare, în special pentru persoanele cu probleme cardiovasculare. Această idee a dus la evitarea consumului de sare, uneori chiar la eliminarea completă a acesteia din dietă de către unele persoane.

HIstoria.ro

image
De ce a acceptat Elena Cuza relația extraconjugală a lui Alexandru Ioan Cuza?
Elena Cuza acceptă toate umilinţele impuse de condiţia triunghiului conjugal. E de acord ca Maria Obrenovici să stea în Palatul de la Bucureşti.
image
Divorțul lui Iancu Oteteleșanu. Recăsătorirea scandalizează înalta societate bucureșteană
„Despărțenia” (divorțul) lui Iancu Oteteleșanu a avut urmări semnificative pentru mentalitatea elitei bucureștene de secol XIX.
image
DACICC-1 - Primul calculator electronic de fabricație românească
Pe strada Republicii din Cluj-Napoca se află vila care a aparținut celebrului arhitect al Clujului, Lajos Pákey.