Editorii - moderat pesimişti

Publicat în Dilema Veche nr. 263 din 2 Mar 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

În România se vinde mai puţin de o carte pe locuitor pe an, o cifră cu mult mai mică decît media europeană. În Europa Occidentală se vînd între 6 şi 10 cărţi pe cap de locuitor în fiecare an. Piaţa românească de beletristică şi de manuale este estimată la aproximativ 75 de milioane de euro. E o cifră de patru ori mai mică decît cea din Ungaria, o ţară cu o populaţie de două ori mai mică decît România. Piaţa este mică şi are tendinţa de a scădea cu peste 30-40% în anul 2009, din cauza crizei " estimează Mihai Penescu, directorul Editurii All şi preşedintele Uniunii Editorilor din România (UER). Şi Grigore Arsene " director la Editura Curtea Veche şi preşedinte al Asociaţiei Editorilor din România (AER) " estimează o scădere substanţială a pieţei şi o încetinire a dezvoltării. În aceste condiţii, este de aşteptat ca editurile să aleagă cu mai multă parcimonie titlurile: numărul lor va scădea cu pînă la 30% faţă de anul trecut. Şi încasările din ultima perioadă au scăzut cu 5-10% şi sînt întîrziate cu 3-4 luni. Vestea proastă e că s-a redus numărul de cărţi vîndute şi de oameni care cumpără " a declarat Mihai Penescu în cadrul dezbaterii "Criza economică în cultura scrisă: influenţe, riscuri şi soluţii de supravieţuire", desfăşurată la jumătatea lunii trecute. Problema e că această criză se suprapune peste probleme de fond ale sistemului editorial din România. Cea mai mare este legată de distribuţie şi de acumularea datoriilor. Librăriile şi lanţurile de distribuţie îşi fac investiţiile pe banii din vînzări şi plătesc editurilor cu întîrziere pentru cărţile vîndute. Mai ales pentru editurile mici, care nu au mijloace economice sau juridice de persuasiune, e o corvoadă să-şi recupereze banii (la conferinţa organizată de UER s-a propus, ca posibilă soluţie, publicarea pe un site a datoriilor pe care librarii le au faţă de editorii de carte). Pe de altă parte, spaţiul de expunere pentru cărţi, la nivel naţional, s-a redus foarte mult. Potrivit lui Mihai Penescu, spaţiul a scăzut, în ultimii trei ani, cu 20%, în vreme ce numărul de titluri a crescut de 4-5 ori. Singura reţea naţională de librării, Diverta, practică rabaturi foarte mari, care ajung pînă la 55-60%, ceea ce creşte foarte mult preţul cărţilor. Problema cu acest lanţ de distribuţie este singularitatea sa " spun editorii: librăriile mici aproape că nu mai există (şi sînt oricum în pragul falimentului), iar acest lanţ îşi poate impune tarifele. Tot ce se ia de la angroul de carte (din Bucureşti) se vinde, cu greu, la tarabe. Preşedintele AER, Grigore Arsene, propune măsuri concrete pentru a contracara efectele crizei. În primul rînd, o scădere a taxei pe valoare adăugată (în prezent, TVA pentru cărţi este de 9%, mai mică decît cota practicată pentru celelalte produse). Apoi, un sprijin din partea Ministerului Culturii pentru stimularea culturii scrise: nu prin acordarea de subvenţii pentru diverse titluri " ceea ce ar fi o risipă ", ci pentru sprijinirea achiziţiilor. Are sens, de vreme ce producţia e oricum foarte mare, iar problema e difuzarea. În fine, AER solicită Ministerului Educaţiei menţinerea măsurii prin care fiecărui profesor îi sînt decontate anual achiziţii de carte în valoare de 100 de euro. Aceşti bani, cumulaţi, ar reprezenta aproape o treime din cifra de afaceri a sectorului editorial din România. Ei însă nu se regăsesc de facto în bilanţurile editurilor: în anii precedenţi, aceste fonduri au fost folosite " şi din cauza lacunelor legislative " pentru a cumpăra alte bunuri. "Dacă vom găsi parteneri de discuţie la nivel guvernamental, şi cu angajarea unor costuri publice minime, cred că industria cărţii din România ar putea fi apărată de efectele crizei" " precizează Grigore Arsene. Pare încrezător. Chiar convingător. Pour une fois, o breaslă din România, chiar dacă e împărţită în mai multe uniuni şi asociaţii, a reacţionat rapid (dar nu suficient, din moment ce planul de măsuri este avansat după adoptarea, oricum mult întîrziată, a bugetului de stat). Constrînşi de condiţiile de piaţă oricum dificile, editorii din România sînt mult mai pesimişti decît colegii lor din Occident, care afişează în general un optimism moderat. Cei mai mulţi caută partea bună a crizei şi o analizează/speculează cu tact şi cu ironie. În faţa încercării de a ni se băga pe gît această criză ca un fenomen natural inconturnabil, ca un dat fără istorie şi fără viitor, răspunsul este tocmai căutarea în trecut a unor situaţii similare şi găsirea unor soluţii acceptabile. În timp ce bursele se prăbuşesc, iar cursul valutar şerpuieşte haotic, unele edituri au şi găsit soluţia supravieţuirii, ba chiar au identificat un potenţial de creştere: se publică intens cărţi despre criză. Cum să explici inexplicabilul? Dacă presa şi oamenii politici nu dau răspunsuri convingătoare, oamenii se îndreaptă spre librării. Probabil că nu vor găsi soluţii credibile recitindu-l pe Marx: Capitalul, dar şi alte lucrări capitale ale părinţilor comunismului au reapărut precum ciupercile după ploaie " scuze, după criză " peste tot în lume. Pînă la urmă însă, tot se lămuresc pentru că seriile de economie şi istorie se îmbogăţesc pe zi ce trece. George Soros a prevăzut criza capitalismului global încă de-acum vreo trei ani. Nu-i de mirare că analizele celui care a realizat cel mai spectaculos atac speculativ asupra lirei sterline au audienţă. Cel mai recent volum al său, intitulat Adevărul despre criza financiară, a apărut deja în mai multe ţări europene şi se află aproape peste tot în topul vînzărilor de carte non-fiction. În Franţa s-a vîndut în doar cîteva luni în peste 30.000 de exemplare. Volumul Franţa în capcană. Cum să înţelegem criza, semnat de jurnalistul Jean-Marc Sylvestre, se află şi el printre cele mai bune vînzări; iar editura PUF a publicat rapid, în celebrisima colecţie "Que sais-je?", volumul Casa de economii. Va afecta criza economică globală şi piaţa de carte din România? Editorii par moderat-pesimişti şi au coborît ştacheta în ceea ce priveşte ţinta de afaceri pentru anul în curs. Probabil că piaţa nu va scădea abrupt, însă îşi va încetini sensibil ritmul de creştere, ceea ce pentru editorii mari e un argument suficient de indispoziţie.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.