De ce atîta ură în cultură?

Daniela LUCA
Publicat în Dilema Veche nr. 256 din 12 Ian 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Citind Disconfort în cultură, ne întrebăm, inevitabil, ce gîndea oare Freud in essentia despre distructivitate, agresiune, ură, pulsiune de moarte şi căile de supravieţuire psihică, individuală, grupală, socială, cu atît mai mult cu cît se întreabă asupra "scopului existenţei umane". Chiar dacă, aşa cum afirma în Viitorul unei iluzii, acest scop ar fi căutarea fericirii, tot Freud proclamă că, în orice mediu geografic, istoric, cultural, social şi-ar duce existenţa, omul nu poate scăpa de suferinţă. Fiindcă orice proces civilizator sau cultural impune individului limitarea satisfacerii pulsionale, agresive şi sexuale totodată, oricît de libere s-ar desfăşura ele astăzi, comparativ cu perioada Vienei secolului al XIX-lea. Arta, ştiinţa, cercetarea, cunoaşterea au cîştigat teren, într-adevăr, dar, în acelaşi timp, constatăm o erupţie de patologii grave, personale, familiale şi sociale, de destructurări şi dezintegrări, de adicţii mortifere şi acte suicidare, de anomii şi devianţe, de răspîndire a violenţei acerbe, a cruzimii patologice şi a criminalităţii (inclusiv paricid, infanticid). Paradoxal, dacă se considera că secolul XXI va fi "religios sau nu va fi deloc", atunci cum să alegem între un destin care infantilizează (prin credinţa oarbă în puteri supraomeneşti) şi un destin fatal, apocaliptic, care aneantizează? Cum să alegi cultura (via religie) dacă ameninţarea de dincolo de ea, respectiv cealaltă soluţie, presupune anihilarea definitivă? Ce alegi sau, mai bine zis, despre ce fel de alegere ar putea fi vorba de fapt? Şi cum să faci apel la raţionalitate atunci cînd gîndirea este condusă - mai mult sau mai puţin latent, inconştient - de un fenomen distructiv, de această excludere a umanităţii? Nu mai putem vorbi, nici la nivel individual, nici la nivel de grup sau de naţiune, doar despre "a gîndi ura şi violenţa", ci de a realiza un travaliu, îndelungat şi dificil, al pulsiunii de moarte, al negativului (André Greeen), al mortiferului indicibil, inimaginabil, de nefigurat, de nereprezentat. Ştim că destinul înseamnă, simplificînd la maximum, substitutul instanţei parentale. Şi atunci, angoasa care se declanşează, indiferent de ameninţarea internă sau externă, sau de forma ei de manifestare, sau de natura acestei angoase, este o angoasă în faţa Supraeului, în faţa unei moşteniri împovărătoare, în faţa unei cruzimi sau tiranii transmise inter- sau/şi transgeneraţional, aici cultura fiind inclusă, căci transmisă pe calea Supraeului din generaţie în generaţie. Da, Freud a fost pesimist - cum s-a spus şi încă am putea spune -, dar istoria şi evoluţia socio-culturală îi dau dreptate, prin fenomene ca ura de istorie, ura de sine, ura faţă de celălalt, ura faţă de originile şi identitatea naţională, prin transformarea urii într-o ură radicală, dusă pînă la forme de genocid, la negarea subiectului, la extinderea omnipotenţei narcisice, la fragmentări etnice şi ale identităţii naţionale etc. Psihanaliza nu poate să nu fie în contact cu aceste realităţi multiple, mai ales sub marca realităţilor psihice, întrucît travaliul psihanalitic este, în principal, un travaliu cultural. Iar cultura nu încetează a fi mişcată de pulsiunea de moarte, de mişcările distructive, fie ele individuale sau sociale. Îl amintesc în acest sens şi pe psihanalistul francez Jean-Luc Donnet, care a lucrat foarte mulţi ani asupra relaţiei dintre Supraeu - procesul cultural - sublimare/creaţie, înfăţişîndu-le îndeosebi sub unghiul "travaliului culturii". Astfel, dacă pentru individ scopul principal ar fi satisfacerea pulsională, păstrarea satisfacţiei şi a stării de bine, în procesul cultural instaurarea unei unităţi dincolo de orice interes personal este primordială. Această disparitate între "Supraeul individual" şi "Supraeul cultural" provine din scopurile diferite spre care tinde fiecare. Şi totuşi, ca psihanalişti, ştim că unul trimite la celălalt: Supraeul individual este reflectarea existenţei îndelungate a speciei, Supraeul cultural depinde de transmiterea generaţională, asigură continuitatea între generaţii. Mai simplu spus: Supraeul copilului se edifică pe cel al părinţilor şi al părinţilor părinţilor lui, şi aşa mai departe. Cultura, creaţia, sublimarea, ca destine ale pulsiunilor (ura şi iubirea fiind incluse) prelungesc deplasarea scopurilor, precum şi investirea privilegiată a fenomenelor/activităţilor psihice superioare (etice, religioase, ştiinţifice etc.). Fiindcă trebuie să o spunem clar, omul nu este dependent doar de instinctualitatea/ animalitatea sa originară, ci şi de o matrice culturală în care existenţa sa începe şi se sfîrşeşte.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.