Cum mai dansăm tango?

Publicat în Dilema Veche nr. 573 din 5-11 februarie 2015
De ce urîm recuperatorii? jpeg

Manierele „tangoului“ în adolescenţa mea erau mai degrabă stîngace, dar de o stîngăcie fermecătoare. Exista un adevărat ritual de a invita o fată în oraş. Întîi zîmbete, ocheade, căutarea unor pretexte ca să intri în vorbă cu ea. Dacă din nefericire el era timid, iar pretexte nu se iveau, se făcea o coaliţie între gaşca lui şi gaşca ei, grupurile punînd la cale prezentarea celor doi. Odată ce se cunoşteau, gaşca se retrăgea şi cei doi ieşeau la prima întîlnire. Ţin minte cum, la primele întîlniri pe care le aveam în liceu, primeam postere cu Metallica pe post de flori sau casete înregistrate cu anumite melodii (cu mesaj adică) pe post de scrisoare de amor. Era, bineînţeles, ceva minunat să primeşti acele mici cadouri de la băiatul care te plăcea şi pe care îl plăceai, deşi fetele visau totuşi la clişee romantice (flori, bomboane, bileţele).  

Dacă în vremea liceului meu era un „ne faut pas“ ca fata să-l invite pe băiat, astăzi se poartă frecvent ca ea să facă primul pas. Aflîndu-mă la un liceu din Capitală, cu ceva timp în urmă, am întrebat cîteva eleve ce se mai „poartă“ în materie de relaţii. Mi-au răspuns că, dacă îţi place de un tip, nu mai pierzi vremea. Chiar dacă este coleg de liceu cu tine, îl cauţi mai întîi pe Facebook, pentru confirmare verifici ce prieteni are, ce hobby-uri are, şi îi ceri prietenia (într-un mod mai virtual decît se făcea pe vremea liceului meu). După care, începi conversaţia şi, dacă el pare interesat (şi interesant), îl inviţi „în oraş“. Le-am întrebat dacă nu e mai bine totuşi să aştepte ca el să facă primul pas. Mi s-a răspuns foarte franc: astăzi, dacă vrei ceva, trebuie să intri în acţiune, n-are sens să aştepţi, şi, dacă vrei să cucereşti, trebuie să fii cool, nu mironosiţă.  

De exemplu, cînd faci primul pas, plăteşti jumi-juma consumaţia şi nu-i dai de înţeles că te aştepţi să te conducă acasă – ca să nu-i creezi impresia că îl placi prea mult, lucru ce i-ar conferi lui puterea. Băieţii se sperie dacă primesc prea multe semnale, aşa că mai bine te prefaci că ţi-e perfect egal dacă eşti sau nu cu el. 

Recunosc, verva cu care îmi vorbeau cele trei adolescente m-a făcut să mă refugiez puţin în amintirea stîngăciei fermecătoare a manierelor din adolescenţa mea. În liceu nici nu concepeam să fac primul pas, darămite să nu fiu condusă pînă acasă. De altfel, motivul pentru care m-am despărţit de un băiat, care de altfel îmi plăcea enorm, a fost că, la un moment dat, în tramvai, s-a aşezat pe singurul scaun liber, fără să se sinchisească să mi-l ofere mie. Am ajuns acasă, l-am salutat cu răceală şi i-am spus că nu mai vreau să fiu prietena lui pentru că nu mi-a cedat locul în tramvai. Şi cu asta am încheiat relaţia, fiind convinsă că am făcut ce trebuia. 

Care sînt

-urile de astăzi? Peste ce nu se poate trece? Mi s-a răspuns, în cor: să nu-ţi mai răspundă la telefon şi să-ţi mai dea şi „unfriend“ pe Facebook.  Mi se spune că majoritatea băieţilor folosesc tăcerile ca pe un soi de scutire morală de a da explicaţii. Este ca un soi de luptă în care cei doi îşi măsoară puterile. Cine sună primul pierde, deci e un loser. Aşa că, în acest caz, este de preferat, chiar dacă turbezi, să stai să aştepţi să facă celălalt primul pas. 

Şi iar am alunecat spre adolescenţa mea. Cum pe atunci nu existau telefoane mobile, e-mail sau Facebook, aşteptarea era destul de enervantă, pentru că trebuia să-ţi faci de lucru pe lîngă telefonul fix din sufragerie, care suna destul de des, dar nu pentru tine. Şi de fiecare dată cînd auzeai soneria, îţi sărea inima din piept. Ce e diferit astăzi este că aşteptarea asta o poţi purta cu tine peste tot, venind ba din telefon, ba din tabletă. 

Ideile din conversaţia mea cu adolescentele s-au reactivat ceva mai tîrziu cînd, la o ieşire cu prietenele în oraş, am pus cam aceleaşi întrebări. Cum mai cucereşti, cum te mai desparţi? 

Din răspunsurilor lor, am rămas cu o speranţă: romantismul nu e încă desuet. Deşi „gesturile mari“ sperie. Se preferă totuşi gesturile calde şi sincere, unor etalări grandioase de sentimente. Cînd ai de-a face cu gesturi care par decupate „din filme“, este cazul să-ţi pui cîteva întrebări şi să activezi frînele. Unei efuziuni romantice îi este de preferat o atitudine mai rezervată, dar mai credibilă. Cum la peste 30 de ani eşti deja trecută prin mai multe relaţii şi citeşti sau ar trebui să citeşti printre rînduri, ştii că, de obicei, ce va începe ca un foc de artificii se va termina cu un foc de paie, or, la vîrsta asta, nu prea mai ai timp să te joci cu focul. 

Dar vorbind despre jocul cu focul, cum se mai despart astăzi cuplurile? E de preferat amiabil, dar o asemenea despărţire este o pasăre rară. Căci, de multe ori, cînd iubirea dispare, orgoliul este cel care îşi spune cuvîntul şi îşi iţeşte cele mai hîde măşti. Atunci partenerii se îmbrîncesc, îşi aruncă vorbe grele şi părăsesc ringul de dans cu scăpărări de mînie, trîntesc uşa şi nu mai lasă înapoia lor nici bucuria dansului, nici bucuria muzicii care odinioară i-a adus în acelaşi ring.

Există totuşi şi dintre cei care, la finalul tangoului, se despart prieteni. Ea va face o reverenţă în faţa lui, el îi va săruta mîna şi o va conduce înapoi la locul ei. Pentru că oricînd tangoul poate să reînceapă.  

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cât vor plăti turiștii pentru o noapte de cazare în Mamaia, de 1 Mai: prețurile concurează cu cele din Dubai
Pentru minivacanța de 1 Mai, cele mai căutate stațiuni rămân Mamaia Nord și Vama Veche. Hotelierii și comercianții au majorat prețurile, concurând cu destinațiile de lux de pe planetă.
image
Penurie de alimente și creșteri de prețuri fără precedent în Marea Britanie din cauza vremii nefavorabile. „Piețele s-au prăbușit”
Marea Britanie se confruntă cu penuria de alimente și cu creșterea prețurilor, deoarece vremea extremă legată de schimbările climatice provoacă producții scăzute în fermele locale și în străinătate, potrivit The Guardian.
image
Kremlinul cumpără Găgăuzia folosind o schemă sovietică
Într-o analiză pentru CEPA Irina Borogan, jurnalistă de investigații, și Andrei Soldatov, expert în serviciile secrete ruse arată mecanismul prin care regimul Putin cumpără în mod deschis influență în țările vecine.

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.