Corporaţiile şi seducţia imaginii - interviu

Liviu CHELCEA
Publicat în Dilema Veche nr. 327 din 20 - 26 mai 2010
Corporaţiile şi seducţia imaginii   interviu jpeg

Care ar fi diferenţa între o corporaţie şi o firmă obişnuită? E ceva care le distinge?

Nu cred că există o definiţie foarte clară a corporaţiilor, doar una legală, mai ales în SUA. Dar, în sensul mai larg, se referă la firme de dimensiuni mari. Apoi, în cazul corporaţiilor, există o componentă care ţine de cultură, de mod de lucru, de interacţiune, disciplină cotidiană. Există studii sociologice, printre care unul clasic din anii ’50, Omul organizaţional de William H. White, care a avut mare succes, dincolo de audienţele academice. El a fost plătit de revista Forbes pentru a face cercetare la firmele General Electric şi Ford. Autorul a fost lăsat să studieze firmele de acest gen şi a reieşit că ele pun preţ pe execuţie, pe operaţiuni, conformism la serviciu, mai degrabă decît pe antreprenoriat, inovaţie şi creativitate.

Supravegherea tehnologică, soft

Modul de muncă corporatist, atît de riguros, are vreo legătură cu etica protestantă de care a vorbit Max Weber? Se încadrează el în spiritul capitalismului?

Nu, sînt lucruri diferite. În prezent e vorba de ceea ce se numeşte clasa corporată transnaţională, oameni care, indiferent de loc, geografie, au un anumit stil de muncă şi de viaţă. Povestea lui Weber a fost reevaluată în fel şi chip, fiind un pic depăşită, în sensul că una este să fii un individ care munceşte mult, nu cheltuieşte şi este cumpătat, în sensul doctrinei calviniste, pentru a vedea semnele salvării, altceva este să lucrezi la o firmă mare, care de multe ori funcţionează pe alte principii decît ethosul salvării. Specula financiară, de exemplu, atît de practicată în prezent în economiile contemporane, nu are nici o legătură cu etica protestantă, după cum nici formele de consum şi hiperconsum nu prea recomandă litera scrierilor lui Weber.

Pe de altă parte, în cadrul corporaţiilor sînt oameni care muncesc foarte mult, pentru care există puţini timpi morţi în programul de lucru. Nu este vorba de o etică „exemplară“ sau de hărnicia angajaţilor, ci mai degrabă de disciplinarea forţei de muncă. În cultura actuală a muncii, există tehnici de supraveghere foarte subtile, ca de exemplu monitorizarea cu cartelă a mişcării înăuntrul şi în afara spaţiului de lucru. Monitorizarea e soft, rece, tehnologizată. În sociologie, există diferenţa între ceea ce se cheamă „putere despotică“ şi „putere infrastructurală“. Puterea despotică presupune un tiran care intimidează, acţionează direct, asigură colaborare, disciplină etc. Puterea infrastructurală, cel puţin în cultura firmelor, acţionează mai subtil: amplasarea birourilor la o anumită distanţă unul de altul, monitorizarea Internetului ş.a.m.d. Pare un mediu civilizat, drăguţ, dar, de fapt, e foarte strict. Ştiu cazul unei firme din agricultură, străină, unde micile „ciupeli“ de timp şi tentative de furt al materiilor prime de către şoferi au fost rezolvate prin amplasarea de GPS-uri.

Aşadar, nu prea e loc pentru disidenţi.

Corporaţiile nu sînt medii democratice, apărute în urma dezbaterilor şi consensului. Pe lîngă alte lucruri, sînt şi forme de putere. Există, desigur, mici acte cotidiene de rezistenţă, de exemplu am auzit de situaţii în care cîte trei-patru oameni ies să fumeze cu cardul unuia singur. Munca – la birou sau în altă parte – nu este doar un proces economic de producere de valoare, e şi unul cultural, în măsura în care are legătură cu semnificaţia pe care o dau indivizii asupra lucrurilor pe care le fac, cu disciplina corporală, cu gesturile, cu coduri de limbaj, de îmbrăcăminte ş.a.m.d. E greşit să credem că undeva există cultura şi societatea, iar separat, un domeniu rece, non-social, non-cultural, al economiei.

De la un termen-limită la altul

Care e motivul pentru care atîţia oameni tineri şi inteligenţi sînt atraşi de corporaţii? Faptul că pot face parte dintr-un grup de aleşi?

Unele motive, evidente, ţin de salarii, beneficii, apoi de prestigiu, de asocierea cu o entitate economică puternică. Apoi, e vorba de seducţia imaginii asociate cu munca de birou: firmă mare, spaţii curate, oameni bine îmbrăcaţi. Pe măsură ce avansează în „carieră“, apar aspecte la care nu se aşteaptă, cum ar fi munca peste program, team-building la sfîrşit de săptămînă, sacrificarea timpului personal, pentru organizaţie.
 
Presiunea e foarte mare. Poate se manifestă mai puţin în cazul culturii muncii din Europa, dar în SUA se presupune că pînă pe la 35 de ani trebuie să fi reuşit. Există, de exemplu, un studiu despre inginerii IT din Silicon Valley, unde se menţionează că viaţa nu se desfăşoară în funcţie de ritmurile convenţionale ale timpului – începutul şi sfîrşitul muncii, restul zilei, ziua următoare, week-end etc., ci în funcţie de proiectele pe care firmele le au. Oamenii ajung să lucreze de la un termen-limită la altul, cu costurile sociale şi personale aferente. De aici apar şi discuţiile despre echilibrul între muncă şi viaţă.

Ce se întîmplă, din punct de vedere psihologic, cu cei care nu se pot adapta într-un astfel de mediu? Se simt ca nişte rataţi?

Şi da, şi nu. Unii, care ajung la o uzură pronunţată după cîţiva ani de muncă, se gîndesc la ipostaza de free-lanceri, de deschidere a unei firme individuale, unde să aducă şi clienţii de la vechea firmă, un pas către redobîndirea controlului asupra timpului personal. Există oameni care au fost hiperactivi de la începutul anilor ’90, cum ar fi Mihai Ghyka, şi care vor să facă o pauză. Dincolo de etapele individuale prin care trece fiecare, cultura de corporaţie în România s-a structurat mult mai clar. La începutul anilor ’90, tinerii erau în stare să lucreze cîte 12-16 ore pe zi pentru 200 de dolari, acum sînt alţi parametri, alte exigenţe, acum cei care intră ştiu ce merită şi ce nu. Opţiunile, beneficiile şi riscurile sînt mai bine conturate, în comparaţie cu anii ’90.

Recesiunea economică din ultimii ani schimbă cumva ideea succesului corporatist?

Nu. Nu există o reconsiderare la modul radical a ceea ce înseamnă organizare economică şi stil de viaţă corporatist. În urma crizei, ideea care s-a impus, cel puţin în SUA, este aceea că sînt oameni care au jucat incorect şi care poartă responsabilitatea, mai degrabă decît că anumite practici corporatiste pot provoca asemenea crize. Prestigiul ideii de corporaţie nu s-a schimbat. În general, în vremuri de criză, angajaţii sînt dispuşi să lucreze mai mult pentru bani mai puţini. De exemplu, îmi spunea cineva de la o firmă de resurse umane că firme relativ „obişnuite“ au angajat oameni cu multă experienţă corporatistă, care nu trebuie să mai treacă prin training-uri şi formare profesională – altminteri costisitoare.

Specificul românesc

Există ceva specific în modul în care a fost adoptată experienţa corporatistă în România, o culoare locală?

Sînt şi lucruri care ţin de culoarea locală. De exemplu, povestea cu confidenţialitatea salariilor, unul dintre tabuurile cele mai stricte în firmele mari din Occident. Din cîte am observat, din mai multe exemple, salariile sînt un fel de „secret public“ în România, în sensul că oamenii vorbesc foarte mult despre asta, deşi teoretic ar putea să însemne rezilierea contractului de muncă. O fac din motive diferite: dacă salariile sînt prea mici, lamentarea reprezintă o legătură socială cu ceilalţi – ne strîngem să vorbim şi să ne plîngem –, iar dacă salariul e mare, trebuie ca alţii să ştie cît de buni sîntem. Alte nuanţe locale ţin de organizarea socială, cum este cazul mobilităţii forţei de muncă. În SUA, de exemplu, mobilitatea e foarte ridicată, existînd cazuri extreme în care soţul lucrează într-un oraş, soţia în altul şi se întîlnesc în week-end. La noi, angajaţii acceptă mai greu să se mute din oraşul lor pentru posturi mai bine plătite, chiar în cadrul aceleiaşi firme. Asta se datorează modelului de familie care există în România, ataşamentului faţă de rude şi prieteni. Altă situaţie locală: apare o sucursală, un punct de lucru al unei firme mari într-un oraş mai mic; primarul, viceprimarul, poliţistul încearcă să le forţeze mîna să angajeze cunoscuţi de-ai lor.

Corporaţiile produc ceva concret (încălţăminte, lactate etc.) sau se găsesc cu precădere în zona financiar-bancară, avocatură etc.?

Merg mînă în mînă, de obicei. O companie care produce automobile, ca să aibă acţiunile bine cotate la bursă, trebuie să primească anumite calificative de la firme de audit care gestionează credibilitatea, riscul, valoarea. Există situaţii în care firmele se mută în alte spaţii geografice ale lumii, nu neapărat pentru că vor să se extindă, ci pentru că au contracte cu anumite companii şi trebuie să vină şi ei, pentru a asigura o omogenitate a operaţiunilor. General Motors avea un contract cu o firmă de publicitate, existînd obligaţia ca acolo unde compania îşi deschide un punct de vînzare sau de producţie, să vină şi firma respectivă. Din anii ’70 încoace, pe măsură ce firmele îşi descentralizau producţia prin outsourcing, se centralizau sediile de firme în oraşele mari, gen New York, Londra sau Tokio, fiindcă exista nevoia de proximitate cu firme de consultanţă, de publicitate, cu profil juridic şi mai ales de servicii financiare. Acest fenomen a dus la mari aglomerări de sedii de firme în aceste metropole.

Cînd ajungi la concluzia, pragmatic vorbind, că raportul bani-timp de lucru e prea dezechilibrat şi ai şi alte posibilităţi, de ce mai continui să lucrezi?

Unii continuă, alţii nu. Firmele au şi o componentă culturală în sens antropologic, nu reprezintă numai un loc de unde îţi iei salariul. Sînt multe strategii de generare a înţelesului, a semnificaţiei, de cooptare a loialităţii din partea membrilor. Există studii antropologice despre activităţile conexe de la firme, de genul team-building, training-uri, lucruri care sînt pe muchia dintre interiorul şi exteriorul firmei, dintre timp liber şi timp de muncă, care par excentrice din punct de vedere cotidian. Se pot da exemple comice, de la team-building-uri, cum ar fi tehnicile de sporire a creativităţii, pînă la lucrurile „recreative“ pe care oameni trecuţi de o anumită vîrstă sînt încurajaţi să le facă. Cineva mi-a povestit de cazul unei doamne mai corpolente care a trebuit să se dea pe tiroliană, fiind aplaudată de colegi că a reuşit „să-şi forţeze limitele“ şi să facă faţă „provocării“.

Liviu Chelcea este antropolog, predă la Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială, Universitatea Bucureşti. Cea mai recentă carte: Bucureştiul postindustrial. Memorie, dezindustrializare şi regenerare urbană, Polirom, 2008. 

a consemnat Mădălina ŞCHIOPU  
 

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

spray camera miros pexels jpeg
Ce pun coreenii în camera pentru a mirosi ca la hotel. Soluția ieftină, simplă și de mare efect
Cu toții ne dorim o casă cât mai curată și care să miroasă cât mai frumos. Iar partea cea mai bună este faptul că nu vom avea nevoie decât de câteva produse banale și ieftine pentru a elimina toate mirosurile neplăcute din apartament!
jurnalsita rapita webp
Ce s-a ales de Marie Jeanne Ion, jurnalista răpită în Irak alături de colegii ei. E total schimbată și ocupă o funcție importantă
Au trecut aproape 20 de ani de când jurnalista Mari Jeanne Ion a trecut prin clipe de coșmar, când, aflată în Irak pentru a realiza o documentare jurnalistică, a fost răpită alături de colegii săi. Astăzi, viața sa este complet diferită față de perioada în care era intens mediatizată…
Prințul Harry a greșit adresa  la care trebuia să ajungă Foto   Michael Cass   X jpg
Prințul Harry a sunat la ușa greșită, în timp ce încerca să viziteze un prieten din Londra. „Am fost șocați să vedem pe cameră că era el”
Prințul Harry a greșit adresa din Londra la care trebuia să ajungă. Ducele de Sussex a sunat de trei ori la ușa greșită, înainte de a găsi casa prietenului său.
Papa Leon FOTO Profimedia
Ce le-a transmis Papa Leon al XIV-lea cardinalilor referitor la reformele predecesorului său, Francisc
Papa Leon al XIV-lea le-a transmis sâmbătă cardinalilor din întreaga lume că trebuie să continue „moştenirea preţioasă” lăsată de predecesorul său, Papa Francisc, şi reprezentată de viziunea şi reformele iniţiate de acesta.
Jaqueline Cristian (EPA) jpg
Jaqueline Cristian a ratat calificarea în optimi la turneul de la Roma
Jaqueline Cristian a fost eliminată de Diana Shnaider în turul 3 al turneului Masters de la Roma. Sportiva a ratat 10 mingi de break, statistică care s-a dovedit, în cele din urmă, a fi decisivă.
Andreea Raicu, foto Instagram jpg
Afacerea cu care Andreea Raicu face mulți bani. Experiența neplăcută a unei cliente: „Foarte dezamăgită”
Afacerea cu haine a Andreei Raicu (47 de ani) este o sursă bună de venit, însă, ca oricare altă afacere, nu este lipsită de provocări.
Marius Lulea, vicepreşedinte AUR, foto Facebook AUR
Ce spune prim-vicepreședinte AUR despre varianta unui guvern minoritar, după alegeri, cu premier Călin Georgescu
Marius Lulea, prim-vicepreședinte AUR, nu exclude ideea instalării unui guvern minoritar cu Călin Georgescu premier, „dacă se vede în această postură”, după alegerile prezidențiale.
horoscop jpg
Horoscop 11 mai. O zodie renaște, alta are șansa vieții – duminică, ziua care stă sub semnul schimbării
Horoscop duminică, 11 mai. Fie că este vorba de dragoste, sănătate sau bani, Universul vă îndeamnă să priviți lucrurile cu răbdare și discernământ.
India a lansat Operațiunea Sindoor în Pakistan FOTO Profimedia jpg
Pakistanul şi India au convenit o încetare imediată a focului. Trump, după „noapte lungă de negocieri, mediate de SUA”: „Sunt încântat”
Pakistanul şi India au ajuns la un acord privind o încetare a focului „imediată”, a anunţat sâmbătă după-amiază ministrul de externe pakistanez Ishaq Dar, potrivit DPA şi AFP.