În urmă cu cincisprezece ani, cuvîntul „sustenabil“ avea o sonoritate stranie şi era folosit de o mînă de oameni care duceau ceea ce se chema atunci „un stil de viaţă alternativ“. Între timp, am devenit conştienţi cu toţii, producători şi consumatori deopotrivă, că locuim pe o planetă cu resurse finite, afectată de activităţile noastre, iar „sustenabil“ a devenit un concept la zi în funcţie de care ne gîndim viitorul. Dicţionarul defineşte „sustenabilitatea“ ca fiind „calitatea unei activități antropice de a se desfășura fără a epuiza resursele disponibile și fără a distruge mediul, deci fără a compromite posibilitățile de satisfacere a nevoilor generațiilor următoare.“ Cum spunea cineva: planeta nu e a noastră, ci e împrumutată de la urmaşii noştri.

Un articol intitulat „Ce înseamnă să cumperi un produs sustenabil?“ din The Guardian citează un expert care explică cum, în ultimul deceniu, această nouă practică & aspiraţie a schimbat complet faţa lucrurilor: „Companiile au costuri mai mici în ceea ce priveşte consumul de apă şi energie, asta în timp ce produc lucruri mult mai reciclabile destinate unor consumatori din ce în ce mai preocupaţi de grija producătorilor faţă de mediu. Spaţiul tot mai amplu dedicat în ultimii cinci ani în mass-media aspectelor legate de mediu reflectă nivelul de interes al oamenilor. Această creştere a conştiinţei faţă de mediu este, de fapt, o schimbare culturală.“

AAA Sustainable Quality

O majoră schimbare culturală a avut loc şi în industria cafelei atunci cînd relaţia cu fermierii şi impactul plantaţiilor asupra mediului a fost potențată de colaborarea proactivă cu organisme internaţionale precum Fairtrade sau Rainforest Alliance. Parte a unei alegeri individuale de a colabora cu aceştia din urmă, Nespresso a lansat în 2003 un program numit „AAA Sustainable Quality“ tocmai pentru a le garanta micilor fermieri remunerații mai mari decît prețurile practicate în piață, respectînd, în același timp, mediul înconjurător. De atunci, peste 70.000 de fermieri din 12 ţări s-au alăturat programului care se desfăşoară sub îndrumarea a 350 de agronomi, iar astăzi peste 80% din cafeaua verde folosită de Nespresso este obținută astfel, intenția fiind ca, pînă în 2020, procentul să devină integral.

Ce presupune programul „AAA Sustainable Quality?“ În primul rînd, investirea în infrastructurile comunităţii; finanţare, asistenţă tehnică şi formarea fermierilor în adoptarea unor practici agricole eficiente pentru îmbunătăţirea permanentă a calităţii, sustenabilităţii şi productivităţii (cei trei piloni reprezentaţi de triplul A din denumirea programului); dar şi drepturile fermierilor la condiţii de muncă şi de plată corecte (toleranţă zero faţă de munca copiilor, munca forţată şi abuzul asupra lucrătorilor), inclusiv planuri de pensionare; precum şi protejarea biodiversităţii şi întreţinerea unui ecosistem sănătos. De altfel, studiile arată deja impactul pozitiv al acestui program în comparaţie cu agricultura convenţională: fermierii columbieni au avut condiţii sociale, economice şi de mediu mai ­bune cu 22% pînă la 52%. Citat de The Guardian, fostul CEO de la Rainforest Alliance a numit acest program drept „unul dintre cele mai riguroase şi complete din industria cafelei.“ Ca exemple concrete, Nespresso a plantat pînă acum 1,4 milioane de copaci în Etiopia pentru a reîmpăduri fermele de cafea şi pentru a consolida rezistenţa naturală la schimbările aduse de încălzirea globală. Iar în Jardín, Columbia, a construit o Moară Comunitară pentru procesarea boabelor, care i-a ajutat pe fermieri să-şi dubleze volumul de cafea vîndut conform standardelor de calitate şi sustenabilitate, în timp ce consumul de apă s-a redus cu 63% şi a eliminat poluarea cauzată de procesare. De asemenea, Nespresso este primul brand de cafea care a creat un serviciu de reţea socială, numit Kakaxi, pentru o conexiune directă între fermieri şi consumatori. Dispozitivul Kakaxi permite consumatorilor să observe în timp real plantaţiile din Columbia şi să afle mai multe despre originea cafelei lor.

Din acest motiv, noua campanie intitulată „Alegerile noastre“ nu-l mai are în prim-plan pe actorul George Clooney (devenit între timp acționar, fiind membru al consiliului de consultanţă Nes­presso în materie de sustenabilitate) decît ca narator al poveştilor a trei fermieri din Jardín, Columbia, a căror viaţă s-a schimbat semnificativ de cînd s-au alăturat programului „AAA Sustainable Quality“, şi nu doar în sensul veniturilor obţinute, dar şi al timpului economisit în sezonul de recoltă, timp reinvestit în familie, în comunităţi, în pasiunile personale. Spre exemplu, Humberto, unul dintre fermierii de la Moara Comunitară, povesteşte cum a reuşit să susţină pasiunea pentru fluturi a fiicei lui, care acum studiază biologia la universitate.

Positive Cup

Nespresso a introdus în 1986 capsula, inovaţie care a transformat major cultura cafelei. Spre deosebire de alte branduri de cafea care folosesc capsule din plastic, capsula din aluminiu, închisă ermetic, păstrează în condiții optime și previne oxidarea celor aproape 900 de arome, extrem de volatile și de sensibile, prezente în cafeaua proaspăt măcinată. În plus, aluminiul este un material reciclabil la nesfîrșit, iar zațul de cafea poate fi reutilizat ca îngrășămînt natural sau ca sursă de energie pentru producția de electricitate ori pentru încălzirea locuințelor. Programul de reciclare a capsulelor a fost demarat în 1991, iar în 2014 capacitatea de reciclare a ajuns la peste 86%. Chiar dacă este folosită o foarte mică cantitate de aluminiu (într-o capsulă de cafea se foloseşte 1g de aluminiu, spre deosebire de o doză de băutură răcoritoare în care intră 14g), astăzi există o sută de mii de puncte de coletare a capsulelor în 39 de ţări. Spre exemplu, începînd de anul trecut, australienii pot trimite capsulele spre reciclare printr-un serviciu special al poştei, iar londonezii pot folosi serviciul local de reciclare.

Oricum, contrar percepţiei generale, cel mai mare impact asupra mediului nu îl are ambalajul, i.e. capsula, ci procesul creşterii cafelei, urmat de activitatea consumului, adică folosirea energiei de către espressor şi al apei, pentru spălarea ceştii. De aceea, aparatele Nespresso nu sînt doar deosebit de elegante, ci şi eficiente, căci datorită funcției de oprire automată au un consum energetic redus. Demarată în 2014, strategia numită Positive Cup îşi propune reducerea şi mai mare a amprentei de carbon a fiecărei ceşti de cafea, care a scăzut în ultimii ani cu pînă la 28 %.

Ce se află într-o ceașcă de cafea? După cum se vede, foarte mult. Nu doar gust, textură și aromă, dar și pasiune, experiență și viziune, precum și un ecosistem împrumutat de la cei care vor veni după noi.

Foto: M. Chivu