Cîteva repere ştiinţifice

Publicat în Dilema Veche nr. 543 din 10-16 iulie 2014
De ce urîm recuperatorii? jpeg

Într-un studiu publicat de Chicago Journals, „What Makes Things Cool? How Autonomy Influences Perceived Coolness“, autorii, doi profesori americani – Caleb Waren (profesor de marketing la Mays Business School, Universitatea A&M, din Texas) şi Margaret C. Campbell (profesor de marketing la Leeds School of Business, Universitatea din Colorado) aprofundează atitudinea şi conceptul cool, din punct de vedere economic, vorbind despre impactul pe care această percepţie îl are asupra creşterii sau scăderii vînzărilor anumitor produse. „Comportamentul autonom, independent, denotă un caracter cool – dar doar dacă manifestările acestei independenţe sînt decente“ – ar fi o primă concluzie.

„Piaţa apreciază brandurile cool. Imaginea cool a ajutat un brand precum Harley Davidson să facă istorie, a revigorat vînzările Pabst Blue Ribbon şi a propulsat Apple în topul celor mai «mari brand-uri internaţionale» din 2013. Un brand cool exaltează cumpărătorii, adaugă un plus valoare simbolică produselor, şi programează direcţiile de consum. Conform Kerner şi Pressman, «societatea noastră este mistuită de brizbizurile conceptului cool. (...) Toată lumea îşi doreşte să fie cool, dar nimeni nu poate defini foarte clar ce este de fapt acest concept.» Citatul sintetizează două aspecte interesante ale ideii de a fi cool.

În primul rînd, dorinţa de a fi cool aparţine atît consumatorilor, cît şi vînzătorilor. În al doilea rînd, în afara faptului că stîrneşte dorinţa, nu se ştie prea bine ce înseamnă să fii cool.

Pe parcursul a şase experimente, am demonstrat cum consumatorii percep diferite acte culturale, branduri şi oameni ca fiind cool, dacă aceştia îndeplinesc condiţia autonomiei (de exemplu: îşi urmăresc propriile interese indiferent de normele şi aşteptările impuse de alţii). Independenţa pare a fi legitimă şi astfel conduce către o perspectivă asupra conceptului cool. (...)

Ce este cool?

Deşi cercetătorii nu au ajuns la o definiţie clară a conceptului cool, putem extrage patru caracteristici definitorii.

În primul rînd, atitudinea cool este o construcţie socială. Un obiect sau o persoană nu pot moşteni trăsătura de a fi cool, ci sînt înzestrate cu aceasta prin percepţia acordată de către public. Din acest punct de vedere, a fi cool este echivalent cu trăsăturile construite social precum popularitatea sau status-ul; produsele sau persoanele devin cool doar dacă alţii le consideră astfel.

În al doilea rînd, conceptul cool este subiectiv şi dinamic. Lucrurile pe care consumatorii le consideră a fi cool se schimbă atît temporar, cît şi după gustul consumatorilor. În ciuda naturii subiective a principiului cool, consumatorii nu prea au probleme în a recunoaşte imaginea cool cînd o întîlnesc. În plus, ideea de cool este stratificată, iar consumatorii care au un numitor comun, provenind, de exemplu, din acelaşi mediu, înclină să cadă de acord asupra a ceea ce este, dar şi a ce nu este cool în special înlăuntrul unui context social. Astfel, poţi înţelege cel mai bine conceptul folosind tehnica unei evaluări consensuale, prin chestionarea unui grup de consumatori despre limitele acestuia.

(...) În al treilea rînd, trăsătura de a fi cool are conotaţie pozitivă. Puţinele, dar consistentele studii asupra acestui subiect confirmă faptul că oamenii cool par a deţine anumite trăsături dorite de grupul care a evaluat conceptul.

În al patrulea rînd, deşi a fi cool are conotaţie pozitivă, atitudinea sau trăsătura cool implică mai mult decît simpla percepţie că ceva este pozitiv şi dorit. Conform Pountain şi Robins, «cînd spui despre ceva sau cineva că este cool, nu este ca şi cum ai spune pur şi simplu că îţi place. A fi cool implică mult mai multe trăsături definitorii.»“

Conform studiului, există păreri împărţite şi numeroase despre aceste trăsături: devii cool prin imitarea altor oameni cool sau prin a te conforma normelor, standardelor şi idealurilor unei subculturi sau ale unei găşti. Alţii sînt de părere că atitudinile rebele, nonconformismul, individualismul, sfidarea, aroganţa sau împotrivirea de a te supune unui curent construiesc o atitudine cool. Alte păreri înclină către latura sexuală, permisivă, către hedonism şi detaşare – ca fiind potenţiale antecedente. Iar cel mai interesant este faptul că toate aceste trăsături care încearcă să definească atitudinea cool au un numitor comun: independenţa.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Riscurile alcoolului la plajă: deshidratare, leșin, accident vascular, înec. Cum să bei prudent, dacă nu te poți abține
Deși e tentant și poate părea distractiv, consumul de alcool în apropierea apei și sub un soare arzător vine cu unele riscuri reale de siguranță. Yahoo Life a publicat sfaturile unor experții în sănătate pentru a evita deshidratarea, bolile cauzate de căldură și accidentele.
image
Un cunoscut economist român oferă un premiu de 100.000 de euro, cu o singură condiție. „Vi-i dau eu, mă angajez aici”
Economistul Andrei Caramitru se angajează să ofere un premiu de 100.000 de euro. Există însă și o condiție importantă pusă celor care ar vrea să se bucure de acești bani.
image
Ce ne spun accidentările repetate ale lui Halep: doctorul Alin Popescu a explicat cazul Simonei ca la carte EXCLUSIV
Accidentările repetate cu care se confruntă Simona Halep sunt des întâlnite în cazul sportivilor care revin în competiții după absențe îndelungate.

HIstoria.ro

image
Un asalt dincolo de orice imaginație, în „Historia” de mai
„Un asalt îndrăzneţ, dincolo de orice imaginaţie“. Așa a numit Churchill operațiunea de salvare a lui Benito Mussolini din hotelul Campo Imperatore, în ziua de 12 septembrie 1943. Dosarul de luna aceasta este dedicat unui raid ca în filme, prezentat pas cu pas. Revista vă așteaptă și cu alte surpri
image
Spitalul de la Palatul Regal: Regina Maria, „mamă a răniţilor”
Regina Maria începuse, încă din anii neutralităţii, un plan de susţinere al războiului din punct de vedere sanitar şi medical, bazându-se pe experienţa – ce-i drept, mai redusă – din timpul războiului balcanic.
image
Căsătoria lui Caragiale cu gentila domnişoară Alexandrina Burelly
Ajuns director la Teatrul Naţional, funcţie care nu l-a bucurat atât de tare precum credea, Ion Luca Caragiale a avut în schimb o mare şi frumoasă împlinire: a cunoscut-o pe viitoarea doamnă Caragiale.