Brâncuşi se îmbracă de la Puma

Julien BRITNIC
Publicat în Dilema Veche nr. 541 din 26 iunie - 2 iulie 2014
Brâncuşi se îmbracă de la Puma jpeg

- despre mîndria de a fi sheepster -

Abia terminase de făcut primele teste la imprimanta 3D pe care şi-o cumpărase de pe un site nemţesc, cu cîteva săptămîni înainte, pentru atelierul său, şi, în principiu, Constantin era destul de mulţumit: coloanele pe care le plămădise lent şi sigur aparatul electronic (pe care artistul începuse deja să-l alinte „Cuminţenia pămîntului“) arătau chiar mai bine decît primele sale versiuni sculptate.

Se uită încă o dată la schiţa desenată pe iPad şi avu, pentru o secundă, viziunea Coloanei... ridicate printr-o hologramă în Piaţa Revoluţiei din centrul Capitalei, în timp ce mii de blitz-uri de smartphone-uri încearcă să îi prindă într-un .jpeg infinitul efemer. O alarmă de SMS îl trezi din reverie: o prietenă curatoare îl invita neapărat, în seara aceasta, la un vernisaj (şi ţinuse să precizeze cu un smiley: „ştiu că nu obişnuieşti să dai attend la event-urile de pe Facebook“). Aşa era. Deşi folosea des mesageria online, avea în plan o instalaţie, Masa Tăcerii, unde vizitatorii să se aşeze, lăsîndu-şi în prealabil mobilele la garderobă, pentru cîteva clipe de linişte şi abstinenţă social media. Se mai gîndea să aducă un elogiu selfie-ului feminin, printr-o altă instalaţie, Domnişoara Pogany, dar toate la timpul lor. Îi răspunse pozitiv curatoarei, uitîndu-se la jacheta Puma cu imprimeu folcloric, pe care o primise cadou aseară printr-un curier, aparent de la o admiratoare misterioasă. Diseară părea o ocazie bună să o poarte în public. Cu un zîmbet, deschise iTunes-ul şi dădu play la Murder To Excellence, îl amuza destul de mult cum Kanye West şi Jay-Z se jucau samplînd cîntecul Fetelor de la Căpîlna pe care bunicii săi obişnuiau să i-l pună la pick-up cînd era de-o şchioapă. Zîmbi şi mai larg cînd deschise un link trimis de un amic în care trendul purtatului de barbă era descris ca un „flagel al pilozităţii barbare“.

Ficţiunea de mai sus ori ceva asemănător o aveam în cap atunci cînd, anul trecut, am decis, împreună cu designerul vestimentar Lana Dumitru, să facem o blasfemie soft şi să ni-l imaginăm în format tricou pe Brâncuşi prezentat ca un om al Timeline-ului de azi, un tip de artist pe care unii l-ar fi catalogat admirativ iar alţii depreciativ, folosind aceeaşi formulă: hipster. Dintr-o nişă destul de discretă, valul motivelor etno luaseră avînt (jacheta cu motive tradiţionale a Lanei fusese îmbrăţişată de brandul Puma, într-o ediţie limitată) şi atunci – de ce să nu ne apucăm să-i facem un nou styling personalităţii româneşti care a remixat în stilul său fondul patriarhal al ţării în care se născuse? Desigur, e ironie, e şi omagiu în cantităţi bine dozate ca în orice Oreo (cremă sau biscuit sau şi şi?). Fantezia noastră a fost întîmpinată cu puţine unlike-uri şi, deşi am creat alte zeci de modele de tricouri, vizualul cu Brâncuşi a rămas cumva chintesenţa esteticii noastre textile. Iar ceva ne spune că, undeva acolo sus, printre eoni, barba Maestrului surîde şi ea.

Şi cum hainele Lanei au fost un factor important al propagării acestui curent folcloric, devenit peste noapte trendy, am luat la disecat antropologic tipul socio-uman cu simpatii rurale care s-a format pe scheletul osos cu mustaţă al hipsterului urban şi l-am denumit academic şi popular sheepster, formulă pe care am afişat-o pe un alt tricou din seria noastră, decorat firesc de pattern-ul trademark al Lanei. Cum trăim oricum într-o cultură globală dominată de branduri de fashion aspiraţionale, am împachetat această viziune locală drept Romanian Apparel, un nume ce face insolent cu ochiul la adresa unei mărci care defineşte în mare măsură imaginea hipsterului american – American Apparel. Iar ficţiunea continuă.

Era mai puţin de o oră pînă să înceapă vernisajul la care promisese că va ajunge (se anunţa destul de atipic, atît timp cît în deschidere era programat concertul live al unei trupe numite Subcarpaţi) şi Constantin primi pe Gmail încă o invitaţie la a-şi face un cont pe Twitter. Se uită prelung la desenul din logo-ul site-ului cu limită de caractere şi o altă imagine începu să i se contureze uşor pe display-ul minţii: o „Pasăre Măiastră“ al cărei mesaj să îl înţeleagă toată lumea, fie ea sumeriană, afro-americană sau androidă.

Dădu un save mental ideii, în folderul său de proiecte, dar abia trecu o secundă şi pe e-mail primi deodată, bing-bing-bing, trei invitaţii de colaborare cu nişte branduri mainstream din partea a trei agenţii de PR. Deşi nu le cunoştea personal pe account-ele care îi făcuseră propunerile, invariabil toate cele trei e-mail-uri se încheiau friendly cu un „Te pup!“ Constantin, uşor intrigat de adresarea excesiv de familiară, căzu iarăşi pe gînduri şi văzu o poartă unde „Te pup!“ era expus minimalist în esenţa sa interumană, ca un act de comunicare intim între două fiinţe aparent opuse. Îi puse numele provizoriu de „Poarta Sărutului“ şi salvă ferm şi această idee. 

Julien Britnic este copywriter şi remixer cultural. Împreună cu designerul Lana a lansat o serie de tricouri pop-art sub umbrela Lana X Britnic ce poate fi admirată pe facebook.com/Lanaa.ro.

Legendă foto: Tricouri de Lana

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.