Bărbatul, azi

Publicat în Dilema Veche nr. 636 din 28 aprilie - 4 mai 2016
Bărbatul, azi jpeg

Ce mai înseamnă să fii bărbat azi? Dar ce însemna acest lucru ieri? Ce s-a schimbat, ce a rămas? Ce înseamnă deci, în genere, să fii bărbat? Cred că ce defineşte cumva masculinitatea noastră este forţa bărbatului, căci dacă le atrage ceva pe femei la noi aceasta este puterea: puterea fizică, puterea mentală, puterea financiară, puterea politică, puterea intelectuală… etc. Bineînţeles că şi femeile sînt puternice acum în toate aceste moduri, dar acest lucru nu le împiedică să fie atrase, în continuare, de putere în funcţie de propriile lor preferinţe şi sisteme de valori. Pe de altă parte, bărbatul nu se defineşte, cred, atît în raport cu femeia, căci în definitiv cu toţii sîntem şi rămînem, de fapt, un amalgam de feminitate şi masculinitate, cît în primul rînd cu băieţelul din care a evoluat, după cum şi femeia se raportează în primul rînd la fetiţa care a fost şi poate este încă.

Schimbarea ultimului veac este dată cred de independenţa femeii faţă de bărbat în a-şi construi viaţa şi familia. Cred că înainte, cînd fetiţa începea să se transforme în femeie, se gîndea în primul rînd cum să se mărite cu un bărbat puternic, care să-i ofere un anumit statut, confort şi protecţie. Astăzi nu mai există această dependenţă socială, şi atunci bărbatul a retrogradat, poate de pe primul loc din ierarhia interesului femeii, pe un loc mult inferior, după copii, familia soţiei, animalele de companie, prietenele ei… etc. Bineînţeles că acest lucru îl bulversează uneori, după cum poate tot bulversantă este şi trecerea de la căldura infinită şi necondiţionată de care are parte băieţelul mamei la căldura sporadică şi condiţionată cu care trebuie să se obișnuiască în calitate de bărbat al unei femei. La fel cred că şi fetiţele sînt bulversate să vadă că  iubirea şi protecţia tatălui sînt greu de găsit la un alt reprezentant al acestei specii ciudate numită „bărbat“, cu care trebuie să coexiste, ba chiar să-şi împartă patul. Procesul de maturizare cred că înseamnă exact trecerea de la acest univers plin de iubire şi înţelegere necondiţionată la o lume în care căldura se obţine alt­fel şi mult mai sporadic. În toată această transformare, ceea ce se descoperă e poate o mare singurătate, faptul că, de fapt, nu sîntem toată viaţa acceptaţi, iubiţi şi îngrijiţi în mod necondiţionat.

Lumea bărbaţilor este, cred, mult mai rigidă şi mai simplă decît lumea femeilor. Ne bulversează zorzoanele, lipsa de punctualitate şi nu înţelegem defel cum se pot face mai multe lucruri deodată. Puneţi un bărbat să gătească, să aibă grijă de cel mic, să vorbească la telefon şi eventual să mai și urmărească o telenovelă. Tare m-aş teme, în acest caz, pentru integritatea copilului şi chiar a întregii case ce poate lua foc, de la oalele uitate… Psihologii evoluţionişti ne spun că aceste diferenţe sînt normale şi că ele se bazează pe sutele de mii de ani de evoluţie în care bărbatul s-a conturat eminamente ca vînător, şi atunci e normal să nu putem distinge atîtea nuanţe ca o femeie, căci chiar nu contează dacă antilopa este bej închis sau maro deschis, ci contează să-ţi dezvolţi capacitatea mentală de a o urmări şi doborî. De aici şi dezvoltarea cu precădere la bărbaţi a capacităţilor cognitive care ne ajută la ceea ce se numeşte target-tracking în defavoarea celor de tip multi-tasking, care sînt mult mai bine dezvoltate la femei.

O altă diferenţă importantă cred că este dată de raportarea la abstractizare. Femeile preţuiesc empatizarea într-o măsură mult mai mare decît bărbaţii, astfel că lumea lor este mult mai concretă şi bazată pe modul în care îl înţelegi şi te raportezi la celălalt. Mintea bărbatului, tocmai fiind poate mai obișnuită să deseneze hărţi mentale şi să urmărească imaginar tot felul de ţinte, este mai înclinată spre abstractizare. Lucrul aceste se vede, de exemplu, foarte bine încă în spaţiul academic, unde cele mai abstracte domenii, precum matematica şi filozofia, sînt în continuare dominate de prezenţe eminamente masculine.

O diferenţă notabilă este, cred, şi starea de ascundere în care se instalează la începutul zilei o femeie. Prin machiaj, cred că femeile sînt cumva adevăraţii cavaleri teutoni ai lumii contemporane. Femeia îşi „compune“ o faţă de dimineaţă în faţa oglinzii şi toata ziua se chinuie să rămînă aşa, fie că plouă, ninge sau e o zi toridă, fie că moare de rîs sau, din contra, este lovită de plîns. Nu contează, armura trebuie să rămînă intactă. Din acest punct de vedere, bărbaţii şi femeile care nu se machiază au şansa să fie mai flexibili şi mai naturali. Sînt ei înşişi aşa cum sînt şi nu aşa cum se compun dimineaţa.

Sorin Costreie este lector şi prodecan la Facultatea de Filozofie a Universităţii din București. Ultimele publicaţii includ Early Analytic Philosophy – New Perspectives on the Tradition (Springer) şi Şase studii fregeene (Editura Universităţii din Bucureşti).

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.