Anii pierduţi ai Marelui Will

Bogdan SUCEAVĂ
Publicat în Dilema Veche nr. 635 din 21-27 aprilie 2016
Anii pierduţi ai Marelui Will jpeg

În vara anului 2015, Bogdan Suceavă a vizitat Praga după ce participase la o serie de evenimente literare în oraşul Plzen – capitală europeană a culturii. Muzeul Alchimiştilor şi Magicienilor era unul dintre obiectivele sale. O descoperire uimitoare! (M. M.)

Muzeul acesta e plin de detalii despre istoria ocultă a alchimiei. Partea interesantă a muzeului se află în pod, la o altitudine de 60 de trepte pe care le urci în spirală, cam aşa cum la noi urci în Turnul Chindiei. Sus te aşteaptă un spaţiu amplu, cam cît vreo trei săli de clasă puse una lîngă alta, laboratorul conceput în veacul al şaisprezecelea de alchimistul Edward Kelley, care s-a stabilit la Praga şi a fost sponsorizat de împăratul Rudolf al II-lea (acel împărat a cărui politică duplicitară faţă de Mihai Viteazul a condus la o crimă politică cu consecinţe pentru istoria românească). Atelierele de alchimie din epocă erau de obicei situate la ultimul etaj, prin poduri, pentru că riscurile exploziilor nu erau aşa mari dacă aveau loc la altitudine; dacă am înţeles eu bine, investigaţiile alchimiştilor conduceau frecvent la explozii. Curatorii muzeului au avut ideea de a include în expoziţie şi cîteva manechine: Edward Kelley e acolo (o dată reprezentat cu părul pîrlit, după o nefericită explozie), Rudolf e şi el reprezentat, şi spre marea mea surpriză în muzeu apare şi un manechin al lui William Shakespeare. „Imposibil!“, am spus eu ghidei, „Shakespeare nu a fost niciodată la Praga“. Tocmai terminasem de citit cartea lui Bill Bryson, Shakespeare, The World as Stage, în care biografia marelui bard e reconstituită pe baza documentelor istorice existente. Credeam că am o imagine clară asupra vieţii lui. „Ba nu“, mi a spus ghida muzeului, cu un zîmbet secret, „noi credem că anii pierduţi ai marelui Will au fost la Praga, iar diversele trimiteri la secretele alchimiei din opera sa îşi găsesc astfel o explicaţie.“ Adevărul e că nu se ştie unde s-a aflat William Shakespeare între anul 1585 (cînd i s-au născut cei doi gemeni) şi anul 1592, cînd apare în cercurile teatrale din Londra.

Aceştia sînt aşa-numiţii ani pierduţi ai lui William Shakespeare, şi nu puţini cercetători şi-au concentrat investigaţiile asupra lor. În fapt, în viaţa oricărui om perioada de la 21 la 28 de ani e de mare importanţă formativă, ea reprezintă trecerea de la adolescenţă la maturitate, şi tocmai pentru perioada aceasta atît de semnificativă nu există documente despre biografia lui Shakespeare. Am făcut greşeala să-i spun ghidei de la muzeul praghez că nu sînt foarte convins de teoria că o parte dintre aceşti ani pierduţi ai lui Will ar trebui căutaţi la Praga. Cred că o călătorie în nordul Italiei ar fi fost posibilă (asta e o altă teorie), dar de ce tocmai la Praga? „Pentru că aici era pe atunci capitala alchimiei!“, mi-a răspuns ghida plină de mîndrie, şi aici cine ar fi putut-o contrazice? Dar ce-ar fi putut învăţa Shakespeare de la Kelley? Numai povestea vieţii lui ar fi meritat o epopee. Kelley, alături de John Dee (care era astrologul la ale cărui premoniţii recurgea regina Elisabeta a Angliei), încerca să-şi folosească arta ocultă pentru a aduce spiritele şi îngerii să-i vorbească prin intermediul unei oglinzi. Dar nu oricum, ci într-o limbă secretă, mai veche decît lumea, numită limba enochiană, despre care răuvoitorii cleveteau că ar fi fost inventată de Kelley însuşi, cu reguli gramaticale şi dicţionar cu tot. E greu de spus de care latură a teoriei era mai interesat împăratul Rudolf: de perspectiva de a-şi revedea bunica de mult pierdută în umbra unei oglinzi sau de speranţa de a vedea plumbul preschimbat în aur? Cu aurul acela Rudolf ar fi putut finanţa numeroase campanii militare, prin care ar fi putut transforma coroana casei Habsburg într-o putere europeană. Atunci cînd Edward Kelley nu a produs aurul dorit, împăratul şi-a pierdut orice urmă de răbdare cu el şi l-a trimis la închisoare sub pretextul unui duel la care Kelley a luat parte. Ca un adevărat erou din perioada Renaşterii, Kelley a încercat să evadeze, dar şi-a rupt piciorul sărind de pe un zid de castel şi a ajuns din nou în celulă. Probabil că rana s-a infectat şi prizonierul Kelley a murit în închisoare, la vîrsta de 42 de ani. Asta se petrecea în Boemia, la vreo cinci ani după ce Shakespeare reapăruse la Londra. Să fi fost lumea alchimiei parte a şcolii lui William Shakespeare? Nu cred că vom afla vreodată, dar acesta a fost cu siguranţă veacul lui, o eră în care fruntariile ştiinţei nu erau bine definite, iar ideea transformării calităţilor una-ntr-alta părea întrucîtva naturală, cam aşa cum ne e sugerată în Visul unei nopţi de vară, care ar fi fost scrisă cîndva între 1590 şi 1597. Pe un teren biografic atît de incert, nu ştim sigur unde a fost scrisă povestea în care apare Oberon, regele zînelor, împreună cu Titania, regina sa…

Bogdan Suceavă este scriitor şi matematician. Predă la California State University. A publicat mai multe volume de proză, eseuri şi publicistică. Cea mai recentă carte a sa este Scrisori de la Polul Est (Editura Agol, 2015).

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Artistul Mihai Mărgineanu, mesaj pentru părinți: „Băi, voi știți ce fac copiii voștri în Vama Veche?”
Prezent pe litoral pentru un concert, dar și pentru a-și însoți copiii adolescenți, care și-au dorit să-și petreacă mini-vacanța pe litoral, Mihai Mărgineanu s-a declarat șocat de ce a văzut în Vama Veche
image
Locul fascinant de la malul Dunării care atrage ca un magnet turiștii: „Atâția bujori înfloriți nu am văzut până acum” VIDEO
La o aruncătură de băţ de Galaţi şi Brăila - zona Munţilor Măcin - a reintrat în circuitul turistic din România, după construcția podului peste Dunăre. Mii de turiștii vizitează în această perioadă pădurile pline cu bujori, care oferă un peisaj absolut mirific.
image
Cine nu ar trebui să mănânce carne de miel și ce „ne paște” dacă o combinăm cu multe ouă și alcool
Nelipsită de Paște, de masa românilor, carnea de miel este bogată în fier și proteine, acizi grași Omega 3, însă nu este recomandată tuturor. „Nu trebuie să combinăm această carne cu un consum mare de ouă sau alcool, așa cum se întâmplă la noi”, avertizează medicii.

HIstoria.ro

image
Atacul japonez de la Pearl Harbor, o surpriză strategică pentru SUA
Personalului SIGINT din cadrul US Navy urmărea acțiunile și deplasările flotei japoneze prin analiza traficului radio.
image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.
image
Carol I, fotografiat în timpul Războiului de Independență
Fotografia este interesantă din mai multe puncte de vedere: este una dintre rarele apariții ale domnitorului Carol I, într-o postură mai degajată.