Consum industrial
Una din marile cuceriri postrevoluţionare ale românilor pare a fi hipermarket-ul. Atît de mare, încît, aparent, în ea se concentrează esenţa capitalismului mult visat în timpul cozilor la unt şi hîrtie igienică sau în nopţile friguroase cu frigiderul gol, din vremea comunismului. Să mergi printre rafturi cu ditamai căruciorul, pe care să-l poţi umple cu tot felul de produse, pe care să le deşerţi apoi în portbagajul maşinii, pare tot ce poate fi mai dulce pentru o populaţie frustrată zeci de ani de şansa unui consum normal. Pionierul Metro, primul loc de acest fel, aproape că s-a pierdut în mulţimea de alte asemenea uriaşe hale de desfacere şi satisfacere a nesăţiosului consumator. Firmele occidentale care-şi deschid asemenea magazine în Bucureşti şi în alte locuri, fac afaceri uriaşe şi nu contenesc să se mire de mina de aur peste care au dat. La fel se întîmplă la Budapesta sau la Praga. Toate statisticile privind puterea mică de cumpărare a est-europenilor sînt date peste cap de realitatea vînzărilor. Şi mai e loc pe piaţă. N-a venit încă Tesco, n-a venit Ikea... Dar se adaugă mall-urile. Circurile foamei ale lui Ceauşescu se transformă, rînd pe rînd, în centre comerciale forfotind de cumpărători. Şi mi-aduc aminte cum în urmă cu doar cîţiva ani, am văzut un om care îngropa un cal mort între ruinele unei asemenea construcţii, în vreme ce cîţiva aurolaci se fugăreau pe platformele de beton care se voiau a fi etajele superioare. Cu aşa o istorie în spate, e greu de înţeles mirarea vest-europenilor în faţa acestui fenomen. Deşi ideea şi mărcile de hipermarket-uri vin din Occident, acolo lucrurile sînt total diferite. Sistemul are succes în zonele rurale, nu în marile capitale. Cu alte cuvinte, pe acolo doar ţăranii cumpără de la hipermarket. Aproximativ aceeaşi idee se poate aplica şi în America. Un exemplu, Billa (care la noi nu e considerat chiar hipermarket) există şi în Viena sub forma unei vaste reţele, dar nu e vorba de hale, ci de mici magazine alimentare. Halele au fost făcute în ţările din estul Europei. Standardul cartierelor din jurul unui astfel de magazin creşte. Preţul apartamentelor din blocurile cenuşii din împrejurimi se măreşte. Locatarii se mîndresc cu apropierea de marele centru comercial. Occidentalii se miră. Şi observă că nouă, bucureştenilor, ne lipseşte ceva: magazinele mai mici, mai dese, mai plăcute, mai specializate... Mai ales în cartiere. Ştim cum arăta perioada "chioşcariadei" şi că s-a încheiat cu buldozere. În loc, au venit halele. Dar "moda" magazinelor normale, a buticurilor, în sensul original, sau a micilor prăvălii ticsite cu de toate, se lasă aşteptată. Ce-i drept, nu există nici infrastructură potrivită pentru asta. Cum să faci magazine printre blocurile noastre, altfel decît în chioşcuri? Cu timpul, neîndoielnic, se vor găsi soluţii, va veni şi asta, şi atunci probabil că moda dragelor noastre hipermarket-uri va apune. Poate că momentul nici nu e aşa departe şi poate că nu se va mai apela la ciclicul buldozer. Îmi închipui însă că atunci, în actualele hale s-ar putea juca fotbal sau popice.