Deepfake City

Publicat în Dilema Veche nr. 843 din 4 - 10 iunie 2020
Deepfake City jpeg

Obliga╚Ťi la autoizolare, fereca╚Ťi ├«n case, am experimentat cu to╚Ťii lipsa ora╚Öului. ├Än aceast─â perioad─â, unii au vizitat ora╚Öele descrise ├«n literatur─â. Al╚Ťii au vizionat filme a c─âror ac╚Ťiune este plasat─â ├«n ora╚Ö. Unii ╚Öi l-au imaginat ╚Öi l-au pictat, iar multora, acesta ni s-a ar─âtat ├«n somn. Se f─âcea c─â str─âb─âteam str─âzi pline de lume ╚Öi ne pierdeam ├«n mul╚Ťimea dintr-un t├«rg s─âpt─âm├«nal. Recuperam astfel, prin visare, o necesitate a vie╚Ťii de zi cu zi. Acum, ora╚Öul ne este ├«napoiat, pu╚Ťin c├«te pu╚Ťin, ├«ns─â nimeni nu poate spune cu certitudine c─â ne va fi returnat ├«ntocmai. ╚śi nici nu se ╚Ötie exact ce ╚Öi ├«n ce m─âsur─â va fi schimbat, temporar sau permanent.

Vreme de dou─â luni, realitatea de dincolo de spa╚Ťiul existen╚Ťei imediate ne-a parvenit prin intermediul ecranelor. Imagini dup─â imagini, ├«ntr-o cavalcad─â uneori ame╚Ťitoare de lumin─â mi╚Öc─âtoare, reductibil─â la bi╚Ťi de informa╚Ťie. ╚śtirile au venit la pachet cu contra╚Ötirile. Multe fotografii s-au dovedit a fi trucaje, iar unii nu spuseser─â de fapt ceea ce am auzit cu urechile noastre c─â ar fi spus. Fenomenul nu a ├«nceput odat─â cu pandemia. Br├óncu╚Öi ne-a vorbit ├«ntr-un videoclip f─âr─â s─â existe vreo ├«nregistrare filmat─â a marelui sculptor. Fenomenul deepfake (falsificarea identit─â╚Ťii unor persoane prin canale media digitale) a luat amploare, pe valul din ce ├«n ce mai ├«nalt al inteligen╚Ťei artificiale, f─âr─â s─â produc─â spaime sau groaz─â. C─âci, ├«n fond, indiferent c├«t─â realitate m─âsluit─â putea ajunge la noi, fiecare ne luam por╚Ťia de ontologie prin rela╚Ťie cu ora╚Öul, cu natura ╚Öi cu ceilal╚Ťi, pe care ├«i vedeam ├«n fa╚Ťa noastr─â ╚Öi cu care vorbeam. Str─âb─ât├«nd o strad─â, po╚Ťi spune c─â ├«i calci asfaltul, ╚Öi asfaltul este tare. Casele au ferestre ╚Öi ├«n spatele lor se afl─â oameni. Dac─â ├«i strigi, ├«╚Ťi r─âspund sau te ├«njur─â. Te po╚Ťi ├«ncrede ├«n ora╚Ö mai ales atunci c├«nd tomberoanele put, calci ├«n b─âltoace ╚Öi ma╚Öinile claxoneaz─â asurzitor chiar l├«ng─â tine.

Problema apare cu adev─ârat ├«n momentul c├«nd, cum spunea cineva, pantofii t─âi cred c─â ai murit ╚Öi toat─â realitatea pe care o vezi dincolo de pere╚Ťii t─âi, care te str├«ng precum un co╚Öciug ├«mpodobit la interior cu tablouri ╚Öi canapele, este ÔÇ×ce vezi de la fereastra taÔÇŁ. Po╚Ťi vedea ceva frumos sau ur├«t, dar, orice ar fi, este prea pu╚Ťin. Iar suma perspectivelor limitate de cadrul ferestrei (aidoma restr├«ngerii cadrului prin purtarea unor ochelari de cal) nu formeaz─â un ora╚Ö, ci un simulacru al variet─â╚Ťii peisajului urban real ╚Öi al rela╚Ťiei dintre acesta ╚Öi peisajul natural ├«n care ora╚Öul se insereaz─â, comunic├«nd ├«n modul cel mai profund.

Atomizat la nivel familial ╚Öi, foarte adesea, la nivel individual, ora╚Öul s-a descompus ├«ntr-un caleidoscop de cioburi a c─âror contemplare a adus ├«n discu╚Ťie dificultatea cunoa╚Öterii. C├«nd lumea de dincolo de pere╚Ťii t─âi este doar imagine, iar aceasta poate fi trucat─â f─âr─â posibilitatea de a identifica falsul, atunci ├«ntreaga societate poate fi doar un spectacol, iar problema ambiguit─â╚Ťii intrinseci acestuia afecteaz─â gnoseologia. Extragerea adev─ârului din lume devine astfel o opera╚Ťiune extrem de dificil─â ╚Öi periculoas─â, c─âci grani╚Ťele coresponden╚Ťelor se ╚Öterg, f─âc├«nd loc interpret─ârilor reversibile ce ├«mpiedic─â o alegere unic─â, un adev─âr-coresponden╚Ť─â, c─âci niciodat─â nu ai acces la al doilea termen. Adev─ârul devine doar informa╚Ťie, infirmat─â ├«n momentul urm─âtor de o contrainforma╚Ťie. Doar fotoliul ╚Öi telecomanda s├«nt reale ╚Öi, dincolo de pragul u╚Öii, orice ├«ncercare de cunoa╚Ötere devine inutil─â, c─âci nu po╚Ťi trece, fizic, acel prag. Consecutiv, devine futil s─â cau╚Ťi logica vie╚Ťii, c├«t─â vreme nu po╚Ťi chestiona contrariile livrate ca realitate ╚Öi prezentate ca adev─âruri, de aici ╚Öi oboseala realit─â╚Ťii ╚Öi renun╚Ťarea la ├«ncercarea de a o de╚Ťine.

C├«nd, ├«n secolul al XIX-lea, fotografia a emis preten╚Ťia ontologicului, omenirea a avut acces, ├«n premier─â, prin intermediul jurnalismului, la realitatea de departe. ├Än urm─â cu doar 30 de ani, fotografia a pierdut aceast─â prerogativ─â, prin apari╚Ťia trucajelor digitale, iar materialul filmat a preluat aceast─â sarcin─â grea, de a informa cu privire la realitate. Tehnologia inteligen╚Ťei artificiale ╚Öi realitatea deepfake au contaminat ╚Öi filmarea, a╚Öa ├«nc├«t, ├«n prezent, fiecare ├«╚Öi f─âure╚Öte propriul adev─âr exclusiv ├«n concordan╚Ť─â cu credin╚Ťele ├«nr─âd─âcinate ╚Öi exemplele de urmat. Dinl─âuntrul caselor, realitatea ora╚Öului ╚Öi a lumii poate fi oricare, important este s─â nu deranjeze foarte mult. Fortificat ├«nl─âuntrul propriului s─âu adev─âr, individul renun╚Ť─â la comunitate, la valori ╚Öi adev─âruri ├«mp─ârt─â╚Öite, accept├«nd manipularea ca fiind singura form─â de comunicare ├«n interiorul unor re╚Ťele sociale populate de robo╚Ťi cu figuri blajine generate algoritmic ale unor oameni care nu exist─â.

Via╚Ťa de pe ecranele existen╚Ťei noastre ├«nt─âre╚Öte concluzia lui Macbeth, abrupt─â, ireversibil─â ╚Öi mai actual─â ca oric├«nd: ÔÇ×Life (...) is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothingÔÇŁ. Adev─ârul trebuie c─âutat numai ├«mpreun─â cu oameni reali, ├«ntr-o lume real─â, cu bunele ╚Öi cu relele ei, dincolo de pere╚Ťii ├«n afara c─ârora ora╚Öele noastre s-ar putea metamorfoza ├«n cu totul altceva, f─âr─â m─âcar ca noi s─â o ╚Ötim sau s─â ne pese.

Lorin Niculae este profesor la Universitatea de Arhitectur─â ╚Öi Urbanism ÔÇ×Ion MincuÔÇť din Bucure╚Öti.

Foto: wikimedia commons

Cenzura în Prahova după 23 august 1944 jpeg
Cenzura în Prahova după 23 august 1944
P├«n─â ├«n august 1944, cenzura nu era at├«t de strict─â, cea antonescian─â rezum├«ndu-se la publica╚Ťiile legionare, dup─â cum o arat─â documentele de arhiv─â.
Roma este etern─â, noi ÔÇô trec─âtori (prin ea) jpeg
Roma este etern─â, noi ÔÇô trec─âtori (prin ea)
Roma nu este doar un ora╚Ö-muzeu, care te las─â f─âr─â grai, ├«n╚Ťesat cu biserici baroce, pia╚Ťete ╚Öi sute de obiective turistice, ci ╚Öi un ora╚Ö t├«n─âr.
File din activitatea ARLUS în Prahova jpeg
File din activitatea ARLUS în Prahova
ÔÇ×Pentru a duce la bun sf├«r╚Öit ceva se cere mai mult─â con╚Ötiin╚Ť─â dec├«t ╚Öov─âial─â.ÔÇť
11 lucruri care ├«mi lipsesc de c├«nd m am ├«ntors din Fran╚Ťa jpeg
11 lucruri care ├«mi lipsesc de c├«nd m-am ├«ntors din Fran╚Ťa
├Än Fran╚Ťa am constatat c─â am drepturi, nu a trebuit s─â m─â g├«ndesc c─â a╚Ö avea, de la cele mai m─ârunte, de angajat, de client, de chiria╚Ö, p├«n─â la cele profunde, de om.
Cîte bordeie, atîtea Japonii jpeg
Cîte bordeie, atîtea Japonii
Munca era totul, zecile de obiceiuri ╚Öi tradi╚Ťii pe care familia le ╚Ťinea erau obligatorii ╚Öi nu era scuzat─â sub nici o form─â absen╚Ťa.
Vulcan, mam─â, fiin╚Ť─â vie (o poveste despre Etna) jpeg
Vulcan, mam─â, fiin╚Ť─â vie (o poveste despre Etna)
Oamenii din Sicilia simt c─â Etna e parte intrinsec─â a identit─â╚Ťii lor ╚Öi a tot ce are ╚Öi ce ├«nseamn─â Sicilia.
Un Cr─âciun vienez jpeg
Un Cr─âciun vienez
Prima m─âsur─â pe care am adoptat-o a fost s─â arunc toate cardurile de reduceri ale celor 25 sau 28 de lan╚Ťuri de farmacii din Rom├ónia.
Constan╚Ťa, acest ve╚Önic pacient ├«n stare grav─â jpeg
Constan╚Ťa, acest ve╚Önic pacient ├«n stare grav─â
Oamenii au acest drept: de a fi bine reprezenta╚Ťi la nivelul administra╚Ťiei publice locale.
E cool să postești jpeg
╚Ü├«n╚Ťarul virtual ╚Öi arm─âsarul real
Subiectul ÔÇ×genera╚Ťia 2010 este supus─â┬ábullying-uluiÔÇŁ oferea, prin particularizare, un vad enorm de aten╚Ťie.
Povestea fra╚Ťilor Popescu  sau despre ascunz─âtorile ingenioase g├«ndite de arhitec╚Ťii moderni╚Öti jpeg
Povestea fra╚Ťilor Popescu sau despre ascunz─âtorile ingenioase g├«ndite de arhitec╚Ťii moderni╚Öti
Blocul oprește lumina și scaldă într-o umbră permanentă o importantă zonă a bulevardului, acolo unde nici iarba nu crește.
Geneva  Dup─â dou─âzeci de ani jpeg
Geneva. Dup─â dou─âzeci de ani
La Geneva m-a╚Ö ├«ntoarce doar dac─â mi s-ar propune pozi╚Ťia de ╚Öofer/c─âpitan de Mouette.
Cine poate spune cum începe? O călătorie la izvoarele disputate ale Dunării jpeg
Cine poate spune cum începe? O călătorie la izvoarele disputate ale Dunării
Dunărea are un izvor turistic în Donaueschingen și un izvor nominal, marcat ca atare pe hartă, în locul de unde Brigach și Breg se contopesc.
Cum vorbim despre arhitectur─â? jpeg
Cum vorbim despre arhitectur─â?
Arhitectura este adesea privat─â de un discurs capabil s─â o aduc─â aproape de inima publicului s─âu.
Hai hui prin Zakynthos jpeg
Hai-hui prin Zakynthos
Din jurnalul pe care l-am ╚Ťinut ╚Öi ├«n care am scris ├«n fiecare sear─â, c├«nd se mai l─âsa r─âcoarea, privind livada de m─âslini a lui Panagiotis, proprietarul impresionantei pensiuni (format─â din trei corpuri de cl─âdiri ╚Öi av├«nd ├«n total, vreo zece apartamente), reiau c├«teva observa╚Ťii ╚Öi ├«nt├«mpl─âri tr─âite pe Zakynthos.
Rafinament rural bucureștean jpeg
Rafinament rural bucureștean
Exist─â anumite zone ale Bucure╚Ötiului care ├«i fascineaz─â pe vizitatori, iar acestea s├«nt tocmai acele p─âr╚Ťi ale ╚Ťesutului urban vechi ce conserv─â structura rural─â a ora╚Öului.
Mai salv─âm, uni╚Ťi, Ro╚Öia Montan─â? jpeg
Mai salv─âm, uni╚Ťi, Ro╚Öia Montan─â?
Natura de la Ro╚Öia Montan─â, cu un peisaj fabulos, punctat de lacuri artificiale, era mai important─â, pe termen lung, dec├«t pu╚Ťin─âtatea aurului care ar mai putea fi extras de acolo.
Mai mult decît un joc jpeg
Mai mult decît un joc
Dacă steagul Italiei ar avea o stemă, atunci mingea de fotbal ar trebui să apără undeva, în heraldica acesteia, la fel și azurul tricourilor.
Acum! jpeg
Acum!
Arhitectura r─âm├«ne principalul produs cultural care d─â seama, cu acurate╚Ťe, de spiritul unei epoci, materializat ├«n spa╚Ťiu construit, capabil s─â modeleze via╚Ťa celor c─ârora le este destinat.
Semnifica╚Ťiile de╚Ötept─ârii noastre jpeg
Semnifica╚Ťiile de╚Ötept─ârii noastre
├Ändemnul lor la de╚Öteptare este, cel mai adesea, ├«nso╚Ťit de trimiterea la imnul na╚Ťional. Este ca o puternic─â justificare.
Zilele potopului jpeg
Zilele potopului
Provocarea nu este at├«t ploaia ├«n sine, c├«t lipsa experien╚Ťei gestion─ârii unor astfel de cantit─â╚Ťi.
Orașul polar jpeg
Orașul polar
├Ändemnul este s─â nu mai facem diferen╚Ťe, cu at├«t mai pu╚Ťin diferen╚Ťe polare ╚Öi antagonice.
De ce moare o rafin─ârie? jpeg
De ce moare o rafin─ârie?
Istoria Societ─â╚Ťii Steaua Rom├ón─â este bogat─â, exotic─â, dinamic─â, a╚Öa cum era ╚Öi regatul rom├ón.
Bazaltul și asfaltul jpeg
Bazaltul și asfaltul
Tehnica pietruirii drumurilor s-a men╚Ťinut ╚Öi a luat un nou av├«nt dup─â ce sco╚Ťianul McAdam a redescoperit tehnica roman─â.
Geografia mall urilor ┼či hypermarket urilor ├«n Bucure┼čti jpeg
Geografia mall-urilor ┼či hypermarket-urilor ├«n Bucure┼čti
├Än ora┼čele post-socialiste shopping mall-urile s├«nt cu 12% mai aproape de centru dec├«t ├«n cele vest-europene.

Adevarul.ro

image
Colosul cenu┼čiu. Ce ascunde muntele de zgur─â, una dintre cele mai mari halde din Rom├ónia VIDEO
În vecinătatea combinatului siderurgic din Hunedoara, se află una dintre cele mai mari halde de zgură din România.
image
Un ┼čofer a r─âmas f─âr─â permis ┼či a fost amendat dup─â ce a sunat la 112 ca s─â anun┼úe c─â este ┼čicanat ├«n trafic
Un apel la 112 a luat o turnur─â nea┼čteptat─â pentru un b─ârbat de 37 de ani. Acesta apelase serviciul de urgen┼ú─â ca s─â anun┼úe c─â un ┼čofer ├«l ┼čicaneaz─â ├«n trafic, pe raza comunei br─âilene Viziru.
image
Afacere de milioane de euro l├óng─â un radar ce comunic─â direct cu baza Deveselu. ÔÇ×Nu s-a cerut avizul MApNÔÇŁ
MApN a dat in judecată Consiliul Judeţean Dolj după ce a autorizat construirea unui depozit in zona radarului din localitatea Cârcea. Instalaţia militară este importantă pentru apărarea aeriană a României. În spatele afacerii stă chiar primarul din Cârcea.