Budapesta, azi – consemnări despre un mic fragment de Mitteleuropa sub asediu –

Publicat în Dilema Veche nr. 974 din 8 decembrie – 14 decembrie 2022
© I. Moroșan
© I. Moroșan

„[…] În această după-amiază am pierdut sensul noţiunii de Europa Centrală. Am făcut un ultim efort disperat în timpul pauzei, cînd m-am întors spre Susan Sontag şi am întrebat-o: Spune-mi, Susan, ce este Europa Centrală? Susan a rămas tăcută, iar eu nu am aflat răspunsul la întrebarea mea” (Péter Esterházy, Europa Centrală. Identitate şi cultură, Budapesta, 1989). Au trecut mai bine de trei decenii de cînd Péter Esterházy, unul dintre cei mai proeminenți scriitori maghiari, reflecta asupra acestui subiect geopolitic și cultural absolut nebulos și dramatic pe care îl constituia, în contextul Războiului Rece, dar și apoi, identitatea central-europeană. În mod regretabil, Esterházy s-a stins din viață în 2016, la fel și spiritul central-european al Ungarei, căci, între timp, ultimii șapte ani ai țării s-au scurs pe streașina unui regim ultranaționalist și izolaționist impus de agenda lui Orbán. E marcant să vezi, de la margine, cu o oarecare detașare, modul în care credințele și valorile unei societăți ajung să fie fasonate de caracterul indomptabil al unui mic dictator, pe cît de caraghios în aparență, pe atît de nociv pentru propriul popor și nu numai. Lucrul acesta e cu atît mai îngrijorător cu cît observ pe an ce trece, ca etnic maghiar, cum spiritul odată cochet, boem, cosmopolit (și central-european) al unui oraș ca Budapesta se transformă treptat într-un ciorchine de ură și mizantropie, într-o societate dispersată și care încetul cu încetul își pierde reperele. Cazul Ungariei nu trebuie văzut ca un fenomen izolat, ci mai degrabă trebuie luat ca exemplu de vulnerabilitate populară. Un semnal de alarmă asupra modului de a răspunde răului prin submisiune în loc de rezistență, un exemplu care spune multe despre cît de susceptibili sîntem de a fi slabi și comozi, de a îmbrățișa confortabil extremismul în locul unor reflecții critice, despre cît de susceptibili sîntem de a răspunde la populismul mincinos pentru a motiva propriile insuficiențe și probleme sistemice. 

Dacă imaginea Ungariei s-a revendicat de la proiecțiile lui Milan Kundera asupra a ceea ce este și înseamnă Europa Centrală – nu atît un fapt geografic, ci mai degrabă o noțiune spirituală și o istorie comună definită prin rezistență în anii postbelici –, ei bine, istoria curentă a Ungariei infirmă orice urmă de apartenență la acest spirit „mitteleuropean”.

De cîțiva ani încoace, mă întorc la Budapesta cu aceeași intenție de a lua pulsul pentru că locul e din ce în ce mai mult un rai al paradoxurilor: un oraș în aparență occidental, organizat, cu piste pentru bicicliști, fără mașini staționate pe trotuar, cu instituții culturale vizibil generos finanțate, cu o etică a reciclării bine inculcată, consumul de combustibil e raționalizat, cu reguli stricte în ceea ce privește conduita socială și, în general, incomparabil cu provincialismul orașelor mari din România... Și totuși, cît de liber e locul ăsta cînd propaganda naționalistă nu e diseminată la cîteva canale TV fidelizate de facțiunea politică a lui Orbán și se scurge nu doar prin toate măruntaiele media, ci este peste tot: în autobuze, în metrou, la supermarket, pe stradă. În Ungaria nu e nevoie de Internet și de televizor pentru a fi cooptat de regimul curent, e pur și simplu suficient să fii atît de nemulțumit încît să te lași convins de afișele naive cu conținut ideologic care spun că vina aparține celorlalți. Aceeași logică primitivă a țapului ispășitor, prin care René Girard arată cum tebanii îl scot pe Oedip vinovat pentru ciuma care lovise Teba, funcționează impecabil aici. Doar că prin celălalt nu se subînțelege doar alteritatea rasială, „ceilalți” sînt toți cei care se opun statu-quo-ului politic, care nu vorbesc o maghiară pură, „celălalt” e și rezistența prin care se definea odinioară spiritul beligerant și tipic central-european al Ungariei de la 1956. E de la sine înțeles că nu e un loc ospitalier și cu atît mai puțin primitor. E un loc care îți creează constant o senzație stranie, unde te simți spectator la situații absolut orwelliene, scene în care toți oamenii parcă se urăsc visceral, iar aici nu e vorba nici măcar de un individualism acerb, ci de puterea propagandei asupra unei voci populare slăbite, confuze și care așteaptă un „erou salvator” capabil să justifice, să cosmetizeze crizele și să le camufleze sub retorica unui naționalism, firește, inconsistent, dar periculos.

De ce în Ungaria e ca în România? Pentru că familia tradițională (cel mai supralicitat motiv care ascunde multe derapaje extremiste) înseamnă, la fel ca-n România, o mamă singură într-un supermarket care stă șovăielnic în fața raionului de dulciuri și nu știe dacă să-i cumpere copilului un biscuit sau o napolitană ordinare. De ce în Ungaria e mai rău ca-n România? Pentru că în România nici un lider politic nu a îndrăznit să declare interzisă activitatea unei universități, pentru că aici nu există intelectuali publici proscriși numai pentru că sînt inconvenabili sistemic și pentru că acest fragment pur de Mitteleuropa se reduce sub agenda unui lider cu veleități autoritariste la cuvintele lui Kundera din 1983, dovedite a fi o premoniție: „Ungaria ca [...] o țară separată de propriul destin, împinsă dincolo de propria sa istorie, care își pierde esența propriei identități... o țară fără însușiri”. Spiritul central-european al Budapestei a rămas un construct manipulat economic și destinat turismului, din care poporul lui Orbán lipsește azi cu desăvîrșire.

1037 23 foto I  Cosman jpg
Valul a venit, apoi a trecut – tsunami în Maldive –
Oamenii au învățat să trăiască prezentul, fără să-și pună problema zilei de mîine.
image png
Analiza plagiatului de la vîrful Harvard
„Nu au fost constatate abateri de la standardele etice în activitatea de cercetare academică ale Harvard”
p 23 jpg
Despre prostie – sau cum am devenit inteligent
E o alegere inconștientă a ceea ce vrem să fim, dar care poate deveni conștientă datorită cunoașterii.
p 22 Barcelona WC jpg
Universul Barcelonei
Numai un prost l-ar distruge. Dar istoria este plină de alde d-ăștia.
image png
Pirgu vs. Montaigne
„Mă-nnebunesc după tot ce ţine de memorialistică: jurnale, memorii, corespondenţă, note de drum etc.”.
p 23 Andrei Scrima jpg
O întîlnire mirabilă – interviu cu filozoful și psihanalistul Virgil CIOMOȘ –
Domnul Profesor nu mi-a recomandat studii și cărți de logică și de filosofie, ci Patericul egiptean, mai întîi, și Spovedania unui pelerin rus, mai apoi.
image png
Hasdeu și regulamentul
Tot în 2023 s-au împlinit 333 de ani de la susținerea (la Universitatea din Leipzig) a primei teze de doctorat din lume dedicată jurnalismului.
image png
Casa Regală a României și palatele prefecturilor
O altă statuie a lui Ferdinand din Rezina (amplasată în 1938, sculptor Alexandru Plămădeală) a fost aruncată în Nistru de către barbarii bolșevici în 1940.
p 23 Cefalonia WC jpg
Aventuri estivale cefalonite
Încă nu am un răspuns clar. Cîți bani îmi mai trebuie pentru a termina odată Elada?
p 23 WC jpg
Librarii din vechiul București
Cum a ajuns, însă, un librar să aibă un parc botezat după numele lui, este o altă poveste, pe care, deși stau de aproape douăzeci de ani în acest cartier, am aflat-o mai tîrziu.
image png
Poze, nu vorbe!
Nu mai insist asupra faptului că, în absența cuvintelor, gîndirea conceptuală și gîndirea discursivă nu sînt posibile.
p 23 WC jpg
La Peleș – proprietari triști și administratori buni
Altfel, castelul Peleș rămîne o capodoperă a bunului gust.
p 21 Josephus Szabo, Diploma de magister philosophiae,1768 jpg
O descoperire majoră pentru istoria învățămîntului universitar din România
Era prima instituție de învățămînt superior universitar de pe teritoriul actual al țării.
p 23 Ministerul Finantelor WC jpg
Cît de mare este datoria noastră publică sau despre suveica numită România
Există deci un PIB care lucrează în favoarea bugetului nostru de stat și unul care lucrează în favoarea altora.
image png
Inspecția, acolo unde sînt îngrijiți oameni
Un timp prea scurt alocat controlului duce la concluzii superficiale.
p 21 jpg
Credință. Încredere. Clandestinitate – imagini din Dosarele Securității
Este bine să le gîndim procesual, ca instrumente care se schimbă în timpul facerii.
p 23 jpg
p 23 Metroul din Atena WC jpg
Atena, așa cum am descoperit-o eu
„Cîtă vreme avem ce povesti, nu ieșim la pensie”.
index jpeg webp
Am înnebunit de fericire – despre tristețea abisală și apeirokalia cea de toate zilele –
Mă întreb în final, cumva retoric, cine sînt mai periculoși pentru lumea în care locuim: mîrlanii sau cei care înnebunesc de fericire și tristețe, respectiv maniaco-depresivii?
p 23 jpg
Sindromul nou-născutului maculat
Dar de ce să procedăm așa cînd putem lăsa totul la îndemîna șmecherilor pe care îi invocam?
p 23 WC jpg
Paris, după douăzeci de ani și patru luni
Dar cum mereu am fost în trecere prin Paris, nostalgiile nu au fost deloc puternice și au lăsat loc curiozității de a redescoperi minunatul univers parizian.
p 19 WC jpg
Oameni capabili să devină medici
Observația privind „dezumanizarea” medicinei, îndrăzneață în urmă cu o jumătate de secol, este astăzi banală.
p 23 2 WC jpg
O fată sub dărîmături. Un bărbat neputincios
Două zile mai tîrziu, ceva ajutor a început să apară în centrele marilor oraşe. Dar pentru nenumăraţi oameni, este prea puţin şi prea tîrziu.
982 23 Huqqa de origine persana 1770 jpg

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.