Caleidoscop

Publicat în Dilema Veche nr. 717 din 16-22 noiembrie 2017
Caleidoscop jpeg

● The Bad Plus, It’s Hard, Okeh Records, 2016. 

Popularitatea trioului american The Bad Plus se datorează în bună măsură năzbîtiilor de natura adaptărilor jazz după hit-uri pop-rock. La începuturile trupei, inițiativa păruse o excentricitate de debutant, necesară pentru a sparge gheața și a atrage atenția. Iată însă că The Bad Plus și-au făcut obiceiul de a reveni ciclic cu acest soi de materiale la fiecare aproximativ opt ani. Nu vorbim aici de cutuma, încetățenită în jazz, a cîntatului de „standarde“, ci de răstălmăciri drastice ale unor materiale care nu au fost gîndite pentru a fi prezentate instrumental (în nici un caz pe instrumentele folosite de acest trio). Reașezarea lor pe structuri jazz e atît de perversă, încît induce un efect umoristic, aproape de spiritul prelucrărilor lui Richard Cheese, mai atenuat însă datorită absenței vocii și sobrietății prezentării. E important că grupul e în stare să cînte tot ce e aici fără a schița un zîmbet.

Prin permanentizarea acestui tip de proiect, The Bad Plus oferă gesturi prietenoase către genurile din afara sferei jazz. În special selecția de pe acest capitol e atît de pestriță, încît sugerează că s-ar baza pe preferințele de tinerețe ale protagoniștilor. Avem pe It’s Hard o selecție eterogenă ce îi include și pe Ornette Coleman, dar și pe Johnny Cash („I Walk the Line“), Cyndi Lauper, Kraft-werk (tocmai cu „The Robots“) și chiar pe siroposul Barry Manilow. Compararea albumului It’s Hard nu trebuie făcută cu compozițiile originale ale trupei, ci cu volumele precedente ale acestei suite de prelucrări jazz cvasi-parodice. Nivelul celebrității hit-urilor alese e ceva mai coborît aici – nu mai avem ostentația unor „Smells Like Teen Spirit“ ori „Comfortably Numb“. Se traversează stiluri (Cash, Prince, Coleman), dar se traversează și generații (un Yeah Yeah Yeahs pentru tineri, un Peter Gabriel pentru noi, cei mai trecuți, un TV on the Radio pus alături de un Kraftwerk). Minimul de beneficiu care reiese de aici e să-i facă pe ascultătorii unora dintre aceste grupuri să se întrebe cine or fi ceilalți. E și acesta un cîștig.

Creativitatea e o necesitate absolută atunci cînd trebuie să prezinți unui public de jazz o piesă compusă în limitele a trei-patru note, din care mai și elimini versurile ce asigurau închegarea compozițiilor. Teme muzicale simpliste sînt contaminate cu aritmii și sincope, refractate în fragmente suficient de recognoscibile, însă redistribuite între instrumentele trioului, provocîndu-l pe ascultător să recompună puzzle-ul. Creativitatea e o necesitate absolută și atunci cînd trebuie să cînți compoziții pentru instrumente pe care nu le ai – inspirat probabil de colaborarea cu Joshua Redman (despre care am scris tot aici), grupul a inclus și două bucăți de jazz ale unor saxofoniști americani: una e preluată de la Bill McHenry, contemporan și frecvent coleg de scenă cu trupa, cealaltă („Broken Shadows“) de la pionierul free jazz-ului Ornette Coleman. Nu e urmă de saxofon în The Bad Plus și nici măcar vreun instrument de suflat nu e implicat în aceste interpretări – trupa prezintă versiuni percusive la piese gîndite pentru instrumente cu sound continuu.

Trioul format din pianistul Ethan Iverson, basistul Reid Anderson și toboșarul David King e pe val, evoluînd într-o spirală ce a inclus ciclic colaborări, materiale originale și astfel de albume cover – în fiecare iterație protagoniștii acumulează noi experiențe și idei cu privire la translațiile posibile între lumile pop și jazz. Experimentele lor par inspirate de principii optice de refractare a luminii aplicate în lumea sunetului, cu jazz-ul pe post de caleidoscop. 

The Bad Plus vor concerta pe 27 noiembrie în clubul Control din Bucureşti. 

Aron Biro este autorul blogului http://aronbiro.blogspot.com.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Coșmarul unei femei care și-a luat casă în cel mai scump oraș din țară. „Am empatie doar pentru animale, de ce aș avea pentru oameni”
Mulți români aleg să cheltuie o avere pentru o casă cu curte, tocmai pentru a scăpa de zgomotele unor vecini nesimțiti. Uneori, însă, nici măcar acesr lucru nu le garantează faptul că vor avea în preajmă oameni cu bun simț care să respecte măcar orele de liniște.
image
Întrebarea care îi macină pe bărbați: care e lungimea corectă a pantalonilor. Adina Buzatu: „Nu s-a purtat niciodată gleznuța la vedere”
Alegerea lungimii potrivite a pantalonilor este esențială pentru un aspect elegant și confortabil, dar contează și locul în care mergi. Mai mult, spune Adina Buzatu, „gleznuța la vedere” nu a fost niciodată la modă.
image
Situație stranie la Realitatea Plus: Alexandra Păcuraru vorbește despre „retragerea” din televiziunea condusă de tatăl său VIDEO
„Retragere” neașteptată de la Realitatea Plus, canalul de știri condus de familia omului de afaceri Maricel Păcuraru. Protagonista este chiar fiica omului de afaceri, Alexandra Păcuraru, care, până recent, era prezentatoare la acest post de televiziune.

HIstoria.ro

image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.
image
Cel mai bogat prinț român, în „Historia” de martie
La începutul secolului XX, prințul Gheorghe Grigore Cantacuzino a vrut să placheze acoperișul Palatului Zamora (actualul Castel Cantacuzino) cu monede de aur și i-a cerut voie regelui să facă acest lucru. Carol I i-ar fi răspuns: „Îţi dau voie dacă pui monedele pe cant“.