„Vii la festival şi te şi loveşte succesul“ – interviu

Cătălin LAZURCA
Publicat în Dilema Veche nr. 590 din 4-10 iunie 2015
„Vii la festival şi te şi loveşte succesul“ – interviu jpeg

Cătălin Lazurca (n. 1973) este directorul Festivalului Internaţional de Literatură „Discuţia secretă“, care se va desfăşura la Arad în perioada 4-5 iunie. Mai multe detalii găsiţi pe pagina de Facebook a festivalului.

Cum s-a născut acest festival şi de unde a primit numele? 

A fost mai întîi o idee pe

, cam pe cînd mai eram acolo doar nucleul dur, şi nucleul acesta, nefiind alcătuit din oameni de festivaluri şi colocvii, şi-a zis să se întîlnească la o pensiune de pe lîngă Sibiu, poate Păltiniş, doar fiindcă nu ne prea ştiam oamenii din Arad cu cei din Cluj, Bucureşti şi satul Weiten. Pe urmă, la vreun an după aceea, am omorît

– nu ne e clar de ce, probabil pentru că ne tot plictisim pe rînd de una, de alta – şi ne-am mutat pe Facebook. Şi am făcut, nucleul acesta dur, o conspiraţie, falsul site pentru Daniel Cristea-Enache – asta a fost în 2012 –, l-am ţinut vreo două săptămîni, cît l-am putut ţine fără să plătim domeniul .ro pentru care am fost ameninţaţi cu judecata lumească. Şi în aceste două săptămîni, cît l-am rîs pe D.C.-E., care ne respecta totuşi, cineva a făcut pe Facebook chat-ul conspirativ căruia, se zice, Ionuţ Chiva i-ar fi dat numele „Discuţia secretă“. 

După ce ne-au doborît respectul şi ameninţările lui D.C.-E., ne-am înviorat făcînd Brand-ul, site solar şi împăciuitor, în care ne-am dezvelit trupurile

cu titanii. În felul acesta a mai trecut un an de pace, în care doar aşa ne-am văzut, cu brand-ul fizic dezgolit după curajul şi admiraţia fiecăruia. Dar a venit furia din

, în care am ras tot, şi frumoasa prietenie literară Komartin-Vancu, şi moaştele sinucişilor mediocri, şi exagerările Hertei Müller, şi pe astăzi notoriul Gabriel Chifu cu a sa „Poezie din Bănie“. Am ars ca magneziul şi ne-am oprit, dar „Discuţia secretă“ a rămas şi şi-a făcut festival. 

Festivalul, de fapt, se făcea oricum, dar a venit gîndul obraznic să intre în

, şi aşa a ajuns să se numească festivalul „Discuţia secretă“, fiindcă şi Sorin Neamţu, care e artist plastic şi e dintotdeauna alături de noi, a spus că ne face şi expo la Fabrica de pensule, a spus şi că vede numele acesta superb pe un banner superb. Şi, de fapt, doar pe banner ne-am adunat, dar dac-au venit cei care-au venit, s-au bucurat, fiindcă n-a venit nimeni atunci pregătit să se plictisească, cum te mai duci de obicei pe la festivaluri şi colocvii – dar de unde să ştim noi asta, fiindcă la noi jocul e lejer superior, după cum a spus Dmitri Miticov cîndva despre cu totul altceva. 

Printre atîtea festivaluri literare de la noi, ce îl diferenţiază, care sînt dimensiunea, identitatea lui şi idealul către care tinde? 

Nu prea ştiu, chiar nu ştiu. Dacă nu pun la socoteală prima ediţie şi tabăra de la Săvîrşin, care se încheie festiv, pe un vîrf de deal, frumos, alături de oameni din sat, ultimul festival de literatură la care am participat a fost unul din 1999, la Satu Mare, Poesis, dar ce să mai ţin minte de atunci decît că s-a citit într-o biserică, mi se pare, că eram foarte mulţi oameni, la masă era ca la nuntă şi că pe vremea aia îmi plăcea mult Angela Marinescu – deci îţi dai seama ce era în capul meu.

Am mai citit bineînţeles pe net despre FILIT, FILB şi FILTM şi despre Bistriţa, şi, nu ştiu dacă-mi dai voie s-o spun, mi se par nişte chestii ultrapoliticoase, ceea ce e bine. Şi am mai văzut şi poze cu meciuri de fotbal cu scriitori, cred că de la colocviile tinerilor confraţi, la care iarăşi nu m-am dus cît am avut vîrsta, dar meciurile de fotbal mi s-au părut nişte ghiduşii OK. Oh, da, ar mai fi şi meciurile de ping-pong de la zilele revistei

, unde iarăşi am fost doar de două ori, de dragul fraţilor Rareş şi Vlad Moldovan, şi de unde m-am întors campion incontestabil între scriitorii Ardealului de Nord, ca să zic aşa. 

Deci ce e diferit la „Discuţia secretă“ nu pot spune. Dar e un festival oarecum mediu ca dimensiuni, totuşi foarte important prin scriitorii invitaţi, nu neapărat de succes, dar relevanţi pentru că au trecut prin filtre destul de serioase, nefiind simplu să devii membru

în ultimii lui doi ani, iar să fii primit în „Discuţie“ e iarăşi greu, poate chiar riscant uneori. Dar nu, nu pot zice asta fiindcă – glumeam la un moment dat că – e suficient să se facă doar o aluzie că ai fi invitat la festival şi te şi loveşte succesul, iar noi avem dovada cum, în căutare de vedete, M. Duţescu a venit cu ideea tîmpită să-l invităm pe Nicolae Breban, şi iată cum Breban a ajuns acum ştab cultural, după cum şi M. Duţescu a ajuns tînărul prozator al anului şi i-a mai făcut Vicenţia o fetiţă, Ionelia Cristea a luat debutul la Cartea Românească, iar Mircea Cărtărescu a cîştigat premiul de stat al Austriei, asta după ce-au fost prezenţi, inclusiv Vicenţia, la o singură ediţie. 

Acesta ar fi, cred, idealul spre care tinde festivalul, să vedem cum în anul următor scriitorii invitaţi scot cărţi foarte bune, că debutează excelent cei încă nedebutaţi, dar că lucrurile continuă pentru noi toţi sportiv, cavalereşte, asta presupunînd şi politeţea, şi măcelul. Cam acesta ar fi şi spiritul festivalului. 

Cine sprijină/finanţează festivalul? Există suficienţi bani pentru cultură la Arad? 

E Centrul Municipal de Cultură Arad, asta ar fi instituţia, dar de fapt sînt acolo nişte doamne, mai ales directoarele, Daniela Pădurean Andreica şi Ramona Creţu, care ştiu să privească mai întîi cu o anume curiozitate, mai pe urmă cu bunăvoinţă, iar la final, zic eu, cu plăcere orice idee bună. E important să existe astfel de oameni, fiindcă Aradul are bani şi e dispus să-i cheltuiască, dar mă tem că ideile nu sînt atît de multe, iar oamenii dispuşi să facă birocraţie şi muncă de jos, uneori fizică, doar ca să-şi facă vizibile ideile bune, sînt şi mai puţini. 

În ultimii ani, mai toate festivalurile de la noi au adus scriitori străini, inclusiv voi. Care ar fi semnificaţia acestei deschideri? De ce abia acum? 

Am să fiu scurt şi poate jignitor: e mult mai simplu să inviţi un scriitor străin, doar costurile cu avionul şi cu onorariile mă împiedică să aduc şi mai mulţi scriitori străini. De ce e mai simplu? Un singur exemplu: dacă i-ai trimis o invitaţie, scriitorul străin îţi răspunde, din State, din Indonezia, de pe unde e, în cel mult 24 de ore, cam cît îi ia potrivirea cu fusul orar. La fel şi cu scriitorii români importanţi, răspund imediat, de unde se poate formula o axiomă: cu cît e mai slab cotat scriitorul, cu atît îţi răspunde mai greu. Deci nu ştiu care e semnificaţia culturală, o recunosc doar pe cea administrativă: e mult mai simplu de lucrat cu scriitorul străin. 

Cine sînt invitaţii acestui an? 

Sînt cam vreo 40 de participanţi, n-am să-i numesc pe toţi, doar pe cei care vin din străinătate, şi care nici ei nu-s chiar străini, fiindcă nu e acesta criteriul, americanii Anselm Berrigan şi Andrei Codrescu, maghiarul Attila Bartis, cărora îl adaug pe Mircea Cărtărescu, fiindcă e star internaţional deja şi fiindcă „Discuţia secretă“ are oarecum evlavie la el. În plus, şi pentru că va face un moment special, un fel de reuniune peste ani a Cenaclului Litere, cu Ioana Nicolaie, Svetlana Cârstean, Sorin Gherguţ, T.O. Bobe, Cezar Paul-Bădescu şi Angelo Mitchievici. Iată, am mai dat nişte nume, dar în nici un caz n-am să dau nominalizaţii la premiul „Discuţia secretă“, premiu care e un eveniment în premieră şi care acum se votează în secret pe Facebook şi se va acorda din donaţiile membrilor. Ah, da, şi s-ar putea să aflăm cine e Hit Grrl, deşi pe noi nu ne mai interesează. 

Ce lipseşte, cultural vorbind, oraşelor din provincie? 

Nu le lipsesc decît show-ul şi ritmul. Adică faza culturală nu e chiar aşa de frumos ambalată, iar ce se întîmplă nu se întîmplă suficient de des. Cît despre literatură, cred că literatura ca show, fie el festival, e cam plictisitoare, adică eu m-am cam plictisit şi la propriile-mi momente, cînd am avut lecturi publice, de ce aş avea pretenţii de la alţi arădeni? Există totuşi momente rare, cînd nu e doar literatura bună, dar vii şi cu o aşteptare care ţi se împlineşte, cînd poate cei care citesc nu-s doar scriitori buni, ci şi prieteni între ei, habar n-am, poate încep atunci să se placă, oricum momente dintr-astea te fac să spui că merită. Şi chiar s-au întîmplat dintr-astea la prima ediţie, Dan Sociu, de pildă, a fost fantastic, poate de unde are iniţialele D.S., iar seara lui David Berman a fost aşa cum a fost, de chiar şi acum cînd îţi răspund mă emoţionez şi nu-mi mai vine să zic nimic de harta culturală, pentru că ce mai contează? 

Avem edituri (practic, oricine poate publica orice carte), avem librării fizice sau online, există festivaluri, există site-uri şi blog-uri literare, avem chiar şi o gală a industriei de carte; ce crezi că-i lipseşte literaturii române pentru a avea mai mulţi cititori? 

Nu ştiu ce-i lipseşte, dar poate ştiu ce-i prisoseşte: e prea mult ro în literatura ro. Prea multă literatură ro se face în interiorul literaturii ro, mestecînd literatură ro. Asta produce oarecare succes, dacă te uiţi la poeţii mai bine cotaţi, deşi e o jale cumplită acolo, e plîngerea avizaţilor, cum scria V. Leac pe

plîngeţi, avizaţilor, plîngeţi!  

a consemnat Marius CHIVU  

Foto: arhiva personală,  arq.ro

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.