Rolling Disney pe cimentul comunist

Publicat în Dilema Veche nr. 549 din 21-27 august 2014
Rolling Disney pe cimentul comunist jpeg

Se pare că, pe la sfîrşitul anilor ’50, presimţindu-şi apropiata nemurire bătînd oriental la poarta palatului său alb, de la poalele umbrite de palmieri ale dealului Pussi, regelui Sisvang al Laosului, soţ a 15 neveste şi tată a 50 de copii, i-a venit în minte să nu mai folosească cimentul oferit de Statele Unite pentru a construi un nou aeroport al proaspetei independente ţări, ci să-l deturneze pentru această ciudată construcţie, în faţa căreia ne aflam, miraţi. L-a botezat, nostalgic, Anousavali, adică „amintire“. Nu mult după aceea, Laosul a devenit comunist, monarhia – abolită, urmaşii regali – închişi la reeducare, iar „amintirea“ – redenumită, în amintirea noilor stăpîni şi a izbînzii lor, Patuxai, „Poarta Victoriei“. Unii mai numesc monumentul „pista verticală“, în amintirea primei destinaţii ratate.

Văzut de departe, seamănă cu un soi de turn Disney, dar fără siclamul aferent. Creneluri dantelate, deasupra lor cîteva turnuleţe în piatră filigranată, coloane, figuri mitologice, jumătate femei, jumătate păsări, dragoni, ba parcă să zic că se zăreau şi cîteva trompe de elefant. În sfîrşit, ajunşi sub el, ridicăm ochii şi priveliştea de basm începe să mai ruginească un pic pe la colţuri. Un inconfundabil miros de ciment ud, colţuri nefinisate, vopsea scorojită, în straturi. Cu nişte bilete piperate, am intrat. La intrare, ni se spune că nu e gata cu totul, deşi „guvernul alocă în continuare fonduri“. Ne îndreptăm spre acoperiş, la turnuleţe, pentru panoramă, avertizaţi, iar, să nu carecumva să ratăm „muzeul“ şi „magazinul de suveniruri“.

Interiorul, o fantasmă de ciment. Nu mai văzusem asemenea pereţi de cînd jucam „corneţi“ în blocurile comuniste în construcţie. Rămăseseră aşa cum fuseseră turnaţi, cu umedul infiltrat de zeci de ani de nefinisare. Turnul adăpostea, pe post de magazin de suveniruri, şi un talcioc neaoş, foarte spaţios, cu paiete, tricouri, bluze, fuste, plastice, bibelouri şi alte „chinezării“. Contrastul cu exteriorul cîrlionţat e total. Luminat cu neoane chioare, locul iradia, din toţi porii cimentului netencuit, o binecunoscută familiaritate. Ajunşi pe acoperiş, la turnuleţele care s-au dovedit imitaţii de stupe budiste, priveliştea a fost şi mai clară: de-o parte şi de alta a pieţei în mijlocul căreia se afla Poarta, sediile albe, cu acoperişuri pagodate, ale Partidului Revoluţionar al Poporului din Laos. Interiorul acela de ciment grunjos a fost singurul moment din timpul petrecut acolo, care ne-a reamintit că sîntem în una dintre cele cinci ţări comuniste rămase încă în lume. Ne şi mirasem pentru că nu prea-i văzuserăm mărcile. La graniţă, am trecut rapid, doar cu controlul vizei, străzile erau pline de turişti din toată lumea, într-o libertate de mişcare şi-un globalism care l-ar fi umplut de scîrbă pe orice comunist conştiincios. Pare că se cultivă aici, printre temple, un comunism cu gust domol, de talcioc. Dacă nu ar fi scris pe viză că sîntem în Republica Democrat Populară Laos şi ne-am fi luat doar după mulţimea de călugări care mişună peste tot, şi care intră în vorbă despre orice, fără să-i tragă cineva de mînecă, ori după libertatea cu care se practică, plein air, un turism al opiumului, ori măcar după cărţile care se vînd în librării în engleză, vizavi de sedii oficiale de partid, de la monografii Lady Gaga, la Great Leader, Dear Leader. Demystifying North Korea under the Kim Clan ori The Dictator’s Handbook – la preţuri prohibitive pentru localnici, dar totuşi – nu am fi putut zice că ne aflăm într-o dictatură comunistă. Nu am simţit mîna lungă a regimului unic nici măcar în autobuzul care ne-a dus, preţ de mai bine de zece ore, într-o călătorie în interiorul ţării şi în care am vorbit pe îndelete cu cei doi simpatici funcţionari ai ministerului Sănătăţii care mergeau să informatizeze un spital. Sau cine ştie...

Nu aş fi scris acum despre ambivalentul Patuxai, dacă nu aş fi văzut deunăzi un filmuleţ pe Huffington Post, care m-a năucit. Făcut, vizibil la comandă oficială, de celebra firmă de branding JT Singh, în colaborare cu fotograful travel Rob Whitworth, filmuleţul, numit Enter Pyongyang, redă, în flow, o imagine halucinant de proaspătă, colorată şi „umanizată“ a capitalei nord-coreene, ridicînd jocul progandistic la un nivel urban lapsing, cu care greu te poţi obişnui vizual. O derealizare propagandistică fairy cît un Disneyland, care cu siguranţă va găsi cîţiva creduli. Cu doar cîteva luni mai devreme, pentru că a refuzat să şteargă de pe site-ul său fotografiile făcute în Coreea de Nord, de un realism nenegociat, fotograful Eric Lafforgue devenise persona non grata a regimului. Puneţi faţă în faţă imaginile cu copiii nord-coreeni filmaţi de Whitworth, care fac skating în lumina rave a unei după-amieze pe cimentul perfect turnat al Phenianului, cu cei care scotocesc prin gunoaie după mîncare, din fotografiile lui Eric L. Ştiu oameni care refuză să meargă în Coreea de Nord, pentru ca banii lor să nu meargă la adevăraţii producători ai unor astfel de „ficţiuni“.

La ieşirea din Patuxai, un grup de copii laoţieni, îmbrăcaţi în inconfundabilele uniforme de pionieri, se uitau vrăjiţi la crenelurile şi turnurile Porţii. În spatele ei, fîntîna muzicală donată de guvernul chinez începuse să scoată sunete. Pentru ei, şi de aproape, „pista verticală“ tot ca un turnuleţ Disney e. Ficţiunea cea mare pe care o trăiesc nu are şanse să decoleze, din păcate, prea curînd.  

Puteţi urmări filmuleţul Enter Pyongyang la adresa http://www.huffingtonpost.co.uk/2014/08/13/north-korea-time-lapse-video-pyonyang-_n_5673944.html 

Foto: B. Tănase

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Amenda primită de o pensionară din Brașov pentru că a plantat flori în grădina blocului. „Este anormal ce se întâmplă”
Poliţia Locală Braşov a dovedit exces de zel în cazul unei femei de 76 de ani care a plantat câteva flori în zona verde a blocului în care locuia, potrivit bzb.ro.
image
Nike și Adidas, bătute de niște fete fâșnețe: invenția unei companii elvețiene fascinează lumea FOTO
Giganții de pe piața încălțărilor de alergare au înregistrat un eșec rar după un maraton major. La Boston, primele trei locuri din clasamentul feminin au fost ocupate de atlete care au purat alte mărci.
image
Joaca de-a vremea. Posibila cauză a inundațiilor catastrofale din Dubai, ploaia artificială VIDEO
Despre „însămânțarea norilor” se vorbește de mult timp, iar tehnica este folosită în multe țări care au probleme mari din cauza secetei. Sunt voci care spun că vremea ciudată din Dubai este legată de ploaia artificială creată acolo pentru a mai îmblânzi vremea.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.