Lansare de carte online: Andrei Cornea în dialog cu Cristian Pătrășconiu despre „Excepția. O încercare de antropologie filozofică”

5 martie 2021
Lansare de carte online: Andrei Cornea în dialog cu Cristian Pătrășconiu despre „Excepția  O încercare de antropologie filozofică” jpeg

Vă invităm marți, 9 martie, ora 19:30, la o întîlnire live, online, cu Andrei Cornea și Cristian Pătrășconiu despre volumul Excepția. O încercare de antropologie filozofică, recent apărut la Humanitas.

Evenimentul va fi difuzat live pe pagina de Facebook a Editurii Humanitas și pe #HumanitasYouTube aici. Înregistrarea audio va fi ulterior disponibilă pe #HumanitasSoundcloud aici

„Ne‑am ivit pe Pămînt, pare‑se, din întîmplare, printr‑un concurs cu totul improbabil de împrejurări; sîntem o micuță crevasă de antientropie, născută abia ieri, fără scop și rost și care urmează să fie deja colmatată mîine. Sîntem un dezastru ecologic, o mînă de scandalagii care‑și hărțuiesc generosul proprietar – Natura – și murdăresc zilnic imobilul pe care‑l ocupă forțat, unde nu sînt decît vremelnici chiriași și defel proprietari, așa cum ei se imaginează cu un neîngrădit orgoliu. Sîntem aberația ucigașă, eroarea impardonabilă a unui Demiurg ignorant, sursa iminentei «a șasea extincții», urîciunea Planetei. Pe de altă parte însă, prin exercitarea puterii noastre de cunoaștere – fiind noi «un punct în raport cu infinitul, un tot în raport cu neantul» (Pascal) –, și infinitul, și neantul își regăsesc centrul (Pico della Mirandola), măsura universală (Protagoras), deci întruparea regulii lor, oricît de minoritară cantitativ ar fi aceasta. Descărcăm în întreg scîrna, ce‑i drept, dar și slava noastră, fiindcă numai prin noi, minuscula lui parte, întregul, căpătînd conștiință de sine, se îmbrățișează pe sine cunoscîndu‑se și acționînd, descoperindu‑și deopotrivă și toată scîrna, și toată slava. Excepția care sîntem, într‑un sens, tot ea e și regula, într‑alt sens; trăim, fără îndoială, ca făpturi «de‑o zi» și ca «visul unei umbre», cum suna versul lui Pindar, dar, oricît de rar, iată‑ne uneori și în rolul torței care iluminează o clipă întregul și‑i furnizează etalonul măreției. Infime și sordide slugi «toată săptămîna» și, de fapt, aproape tot timpul minuscul ce‑l avem la dispoziție, devenim totuși în cîte‑o minunată și rară «ziuă a șaptea» boierii mari ai tuturor lumilor.“ (Andrei Cornea)

Andrei Cornea s-a născut în 1952. Licenţă în istoria şi teoria artei la Academia de Arte Frumoase (1976). Licenţă în filologie clasică la Universitatea din Bucureşti (1980). Doctorat în filologie clasică la Universitatea din Bucureşti (1994). Muzeograf la Muzeul Naţional de Artă (1976–1987). Cercetător la Institutul de Istorie a Artei (1987–1990), iar între 1990 şi 2006 la Institutul de Studii Orientale „Sergiu Al-George“. În prezent, profesor la Universitatea din Bucureşti.Scrieri: De la portulan la vederea turistică (Sport-Turism, 1977); Primitivii picturii româneşti moderne (Meridiane, 1980); Forme artistice şi mentalităţi culturale în epoca romano-bizantină (Meridiane, 1988); Scriere şi oralitate în cultura antică (Cartea Românească, 1988; reed. Humanitas, 2006); Penumbra (Cartea Românească, 1991; reed. Polirom, 1998); Platon: Filozofie şi cenzură (Humanitas, 1995); Maşina de fabricat fantasme (Clavis, 1995); Turnirul khazar (Nemira, 1997; reed. Polirom, 2003); Cuvintelnic fără frontiere (Polirom, 2002; Humanitas, 2013); De la Şcoala din Atena la Şcoala de la Păltiniş (Humanitas, 2004); Cînd Socrate nu are dreptate (Humanitas, 2005; trad. fr. Les Presses de l’Université Laval, Canada); Noul, o veche poveste (Humanitas, 2008); Poveşti impertinente şi apocrife (Humanitas, 2009); O istorie a nefiinţei în filozofia greacă (Humanitas, 2010); Realitatea şi umbra (Humanitas, 2013); Miracolul: Despre neverosimila făptură a libertăţii (Humanitas, 2014), Uimitoarea istorie a lui Şabbatai Mesia (roman, Humanitas, 2015), Lanțul de aur (Humanitas, 2017), Amintiri din epoca lui Bibi (Humanitas, 2019).Traduceri: Platon (Republica, Philebos, Theaitetos), Aristotel (Metafizica, Despre generare şi nimicire), Plotin (Opere I–III), Aristofan (Lysistrata, Viespile, Belşugul), Epicur.

     

andrei cornea exceptia jpg jpeg

Excepția. O încercare de antropologie filozofică (fragmente)

1. Este posibil a afla un temei absolut pentru sentimentul de rușine – rușinea că sîntem ceea ce sîntem, adică pur și simplu oameni, cu limitele, mizeriile, defectele noastre eterne și greu remediabile, dar și cu imensele noastre virtualități mereu pierdute, și totuși mereu posibile, așadar nu numai oameni determinați și legitimați socio-cultural într-un anume fel. Dar faptul presupune a nu ne mai raporta, ca excepții minoritare, la majorități „în regulă“ tot mai largi care să ne includă (căci, oricum, dincolo de totalitatea omenirii nu mai există astfel de majorități), ci, dimpotrivă, înseamnă să ne recunoaștem drept excepții majoritare față de minuscule minorități pe care, cantitativ, noi înșine și cei aidoma noastră le covîrșim masiv. În calitate de inși categoriali sau individuali, mărunți, mulți și comuni în același timp, ne vom raporta la o mînă de oameni singulari, fiecare însă în felul lui respirînd o măreție inegalabilă. [...]

Hegel spunea că „adevărul este întregul“ și definea întregul drept realizare deplină a esenței. Dar unde va fi mai pregnantă această realizare a esenței în cazul omului? Unde regăsim deci, preferabil, „întregul omenirii“? Însumînd miliardele de oameni existenți și dispăruți? Stabilind un fel de medie statistică a calităților și a defectelor lor? Vorbind despre toți amestecat, pentru a nu vorbi despre nici unul? Poate că da, pînă la un punct. Și totuși, pesemne că mai curînd, sau măcar deloc mai puțin, întrevedem întregul omenirii tocmai în acele singulare fulgerări ale măreției.

2. Așadar, nu întotdeauna și nu sub orice aspect masa uriașă a minereului steril excavat din mina omenescului trebuie să ne dea noțiunea normalului, ci ar putea s-o facă și puținul aur pe care-l descoperim săpînd ici-colo cu mari eforturi, răsplătite însă de valoarea inestimabilă a metalului prețios găsit. Libertatea e rară în raport cu opresiunea și servitutea, dar raritatea o face cu atît mai valoroasă. E improbabilă, dar asta o face cu atît mai dorită. E fragilă, dar fragilitatea ei ne îndeamnă cu atît mai mult să o protejăm. Năzuința spre libertate ne plasează într-o mare excepție majoritară, odată ce devenim conștienți de această năzuință: desigur, ne ducem viața aproape întotdeauna „în lanțuri“, vorba lui Rousseau, dar, odată ce descoperim faptul și natura înlănțuirii și învățăm cum să denumim și să deosebim feluritele tipuri de lanțuri, înțelegem ce nu e în ordine cu viața noastră și că, deoarece „ne-am născut liberi“ și asta-i regula noastră autentică, acum sîntem continuu în excepție în raport cu ea.

3. Spre a-și explica comportamentul impredictibil, operele și viața, misticii au evocat mereu iluminarea, artiștii și marii oameni de știință, inspirația, alții – îndrăgostiții de exemplu –, entuziasmul din anumite clipe faste, rarisime – toate aceste stări aparte neputînd fi nici prevestite (în afara poeziei, poate), nici repetate după voie, nici mai ales determinate în nici un fel. Aristotel vorbea despre fericirea nemăsurată care decurge din cunoașterea adevărului, fericire de care noi, oamenii, ne bucurăm în foarte puține momente ale vieții [...]. Cine a trăit astfel de ore binecuvîntate (și ce puțini mă tem că sînt aceștia!) n-ar dori oare din tot sufletul să le repete sau să le prelungească? Desigur. Dar, deoarece de cele mai multe ori nu-i cu putință, el se simte în restul orelor, zilelor și anilor cenușii și banali ca un „rege deposedat“ și o ființă în perpetuu exil, nădăjduind în secret sau pe față să revină cîndva pe tron și în patrie. Și, fiind astfel, pricepe că nu acele rare clipe și ore ale „sosirii acasă“ formează excepția din viața sa, ci, dimpotrivă, excepția, anormalul îl sînt reprezentate tocmai de lungile, numeroasele și mediocrele zile ale peregrinărilor din rest. Iar după ce pricepe asta, nu-i tentat să-și pună regula care să-i orienteze mereu rămășița timpului și a trudei acolo unde, în chip neașteptat și poate o singură oară în viață și pentru un scurt răstimp, a văzut, a înțeles și a fost fericit?

Cartea este disponibilă în librării, online și pe #Libhumanitas aici

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.