Balamucul religiilor

Publicat în Dilema Veche nr. 418 din 16-22 februarie 2012
Balamucul religiilor jpeg

● Daniel Bănulescu, Cine a cîştigat Războiul Mondial al Religiilor?, piesă de teatru în trei acte, ediţia a doua, Editura Cartea Românească, 2011. 

Mărturisesc că citesc teatru sporadic. Singurul dramaturg român contemporan pe care îl urmăresc e Vlad Zografi, iar ultimele volume de teatru citite – pe care vi le şi recomand cu ocazia asta – sînt antologia lui Ion Cazaban: Texte teatrale suprarealiste (Gherasim Luca, Gellu Naum, Paul Păun, Virgil Teodorescu şi D. Trost, Editura Unitext, 2005), Odiseu şi Penelopa de Mario Vargas Llosa (Editura Curtea Veche, 2010) şi volumele X-XI din seria dedicată lui Eugène Ionesco de Editura Humanitas. Cu toate astea, piesa scrisă de Daniel Bănulescu m-a interesat încă de cînd am aflat că era cît pe ce să cîştige concursul UNITER din 2001. Textul a fost publicat trei ani mai tîrziu, iar faima lui a tot crescut, mai ales printre criticii literari, care l-au şi ales, în programul „Translation and Publication Support – 20 Romanian Writers“ iniţiat de ICR acum cîţiva ani, fiind, de altfel, singura piesă de teatru de pe acea listă de propuneri pentru editorii străini. Singurul text dramatic din opera lui Daniel Bănulescu n-a avut însă norocul vreunei montări, pînă la această, iată, a doua ediţie în volum.

Subiectul piesei este cît se poate de incitant: patru reprezentanţi religioşi (un preot ortodox, unul catolic, un călugăr budist şi un imam) sînt invitaţi, cu ocazia Sărbătorii Întîlnirilor, într-un salon psihiatric, pentru a le predica şi a încerca să-i convertească, fiecare în propria religie, pe cei doisprezece pacienţi (numărul, acelaşi cu al apostolilor, trebuie că e simbolic). Pacienţii au dereglări variate, salonul fiind o adevărată panoplie psihiatrică: paranoia, demenţă, schizofrenie, polifagie, halucinaţie corporală, mitomanie, manie-depresie, afazie, oligofrenie, epilepsie ş.a. Fiecare bolnav vorbeşte, se comportă şi evoluează conform simptomatologiei specifice, autorul rămînînd în relativ acord cu fişele clinice ale afecţiunilor respective. „Capodopera de cameră de balamuc“, cum apare descris decorul într-o didascalie, este, de fapt, imaginea metaforică a unui Babel psihiatric în care descind cei patru slujitori religioşi a căror misiune este să facă ordine în minţile şi sufletele bolnavilor pe care jură să-i scape de „turmele de draci“ şi, conform replicii unui pacient, să-i vindece „de toate bolile de care unii dintre noi ar putea suferi“. Este aici o punere dogmatică în scenă a unei convertiri extreme: religia ca tratament final al unei potenţiale vindecări a psihicului uman. Cum nu există un arbitru, un observator extern sau un medic-şef, pacienţii îşi organizează singuri această competiţie a convertirii şi vindecării: fiecare reprezentant religios are la dispoziţie un timp limitat pentru a predica învăţătura propriei religii. Dezechilibrul, firav, se rupe, la un moment dat, tratamentul propovăduirilor alternative, în care fiecare sabotează predica fiecăruia, nu mai funcţionează, pacienţii devenind nerăbdători şi agresivi. Ceea ce la început apare drept o paşnică şi sărbătorească, ecumenică întîlnire a religiilor, se transformă, prin violenţa pacienţilor, care îl ucid repede pe preotul catolic, într-o competiţie pe viaţă şi pe moarte în care cei trei slujitori religioşi rămaşi sînt constrînşi să-şi dispute întîietatea credinţei, prin discursuri şi contestări cît se poate de dure. Acest campionat mondial al religiilor organizat ad-hoc şi care ar trebui să impună tuturor „adevărata religie a lumii“ este comentat de pe margine de către pacienţi ca un meci de fotbal ajuns în prelungiri, conform regulei sudden death: cine pierde confruntarea cu preopinentul său religios este eliminat fizic din joc. Fiecare competitor are dreptul să atace punctele slabe ale religiei rivalului său punîndu-i, într-un timp clar delimitat, trei întrebări. Acest şah dogmatic full-contact este judecat cu cruzime de spectatorii salonului psihiatric înarmaţi cu răngi de fier şi care, în cele din urmă, îneacă competiţia salvării lor prin credinţă într-o baie de sînge, izbăvitoare în felul ei. Iată descrierea didascalică prozastică a morţii preotului catolic: „Ţeasta sa e o masă însîngerată. Smocuri de păr, aşchii de oase, fragmente de creier, şuvoiaşe de sînge au fost împrăştiate pretutindeni în jur. Capul şi umerii măcelăriţi îi cad pe tăblia mesei. O parte dintre persoanele situate în apropierea sa îşi scutură, cu lovituri de bobîrnac, fărîmiţările organice, aterizate atît peste veştminte, cît şi peste porţiunile neveştmîntate ale corpurilor lor“. Iată şi reacţia jubilatorie a preotului ortodox: „Barbut să joace diavolii cu sufleţelul lui şi cu cel al maică-sii!“. Astfel, încă de la început, e clar că nici unul dintre cei patru reprezentanţi religioşi nu e mai presus şi nu merită să supravieţuiască acestei încercări (înscenări?) a competiţiei convertirii colective.

Piesa avansează pe două niveluri. Unul este cel al pacienţilor organizaţi ierarhic (cei numiţi „guvernanţii“ conduc ostilităţile, alţii sînt executanţi subordonaţi sau complotişti), celălalt – al învăţătorilor religioşi preocupaţi de confruntare pînă la a face abstracţie de locul şi regulile unde aceasta se desfăşoară, căci, din vanitatea propriei credinţe, nimeni nu pare afectat de consecinţele sîngeroase din jur. Trebuie să remarc însă destul de slaba dimensiune dogmatică a confruntării religioase purtate la un nivel maieutic primar, piesa neavînd o dimensiune eseistică, mai accentuat ideatică. (Fac aici o paranteză pentru a recomanda, în acest sens, romanul Regele, înţeleptul şi bufonul, tradus anul trecut de Florentina Dan la Editura Nemira, roman scris în 1998 de teologul elveţian de origine keniană Shafique Keshavjee chiar sub forma unui turnir al tuturor religiilor lumii, adevărat tratat de istoria religiilor cu intrigă poliţistă; precum şi filmul God on trial, în regia lui Andy De Emmony, după un scenariu de Frank Cottrell Boyce). Înarmaţi cu răngile de fier şi cu un manual de psihiatrie, „guvernanţii“ încep, în paralel cu debate-ul religios, să aplice celorlalţi pacienţi „tratamente de însănătoşire“ alternative, semn că soluţia religioasă, oricare ar fi aceasta, nu-i convinge: „Nu numai că diavolii care chinuiau lumea n-au dispărut. Dar au adus şi de acasă, de la religiile lor, cirezi şi mai uriaşe de draci!... În spatele scenei, religiile şi dracii se sărută cu foc“, cum spune un pacient. Cei doi „finalişti“ ai confruntării religioase sînt şi ei măcelăriţi, iar pacienţii mai puternici instaurează o nouă religie numită Sfînta Psihiatrie, o metodă anarhistă bazată pe putere şi violenţă.

Prin delirurile polifonice, idiolectele suprarealiste, replicile absurd-clinice, psihotice şi cu substrat sexual deviant ale nebunilor, prin construcţia poetică de horror antireligios, prin reprezentările naturaliste ale cruzimilor, precum şi prin indicaţiile de regie întinse, stilizate, prozastice, Daniel Bănulescu îşi dovedeşte mai degrabă calităţile de poet, aşa cum bine remarcă şi Paul Cernat în prefaţă. Piesa are şi umor, uneori livresc (exclamă un pacient: „Iubesc tocana, dar nu i-aş îndrăgi pe tocători“), cel mai adesea însă negru (chinuit de foame, pacientul polifag exclamă exasperat în timpul predicii budistului: „Nu mai ziceţi atîta reîncarnare!“), personajele se individualizează şi dialoghează în psihodelirurile lor surprinzător de bine, dar debate-ul e prea umoral şi prea puţin dogmatic, slab bazat pe idei, tensiunea se pierde pe parcurs, dramatismul diluîndu-se din cauza unui uşor, dar evident dezechilibru de compoziţie: femeia de serviciu de la început, foarte amuzantă, nu mai apare deloc; reprezentanţii religiilor dispar, uneori, de pe pagini întregi; iar deznodămîntul este cam lungit. La o posibilă montare însă, toate acestea pot fi uşor ajustate. 

P.S. Cărţile de la Cartea Românească sînt, în continuare, prost legate: la sfîrşitul lecturii, rămîi cu paginile cărţii dezlipite de cotor. Am mai spus asta, ştiu! Nu sînt pisălog, doar contrariat.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Din istoria cozonacului: de la pufosul din „La Medeleni“ la economicosul comuniștilor, copt pe ambalajele de la unt
Unul dintre cele mai iubite deserturi, care împletește religia cu laicul, tradiția cu inovația și care mereu are miros de copilărie, este cozonacul. „Weekend Adevărul“ vă conduce în câteva puncte-cheie ale istoriei acestei prăjituri.
image
Cum să bem corect apă pentru a ne hidrata corespunzător. Sfaturile unui medic nutriționist
Medicii subliniază că, pentru a îmbunătăți sănătatea și starea de bine, este crucial să înțelegem cum să bem corect apă în timpul zilei pentru a ne asigura că organismul primește hidratarea necesară
image
Ceapa verde și beneficiile ei pentru sănătate. Ce persoane trebuie să fie precaute cu consumul acesteia
Ceapa verde este nelipsită de pe mesele românilor, mai ales în sezonul de primăvară. Puțini știu însă că, pe lângă gustul pe care îl are, leguma oferă și beneficii importante pentru sănătate

HIstoria.ro

image
În 1942, Armata Română a prăznuit Paștele pe Frontul de Est
Paştele din 1942 a căzut pe 5 aprilie 1942. Armata Română se afla în plină Campanie din Est. Mai erau șapte luni pînă la Dezastrul de la Stalingrad, moment de răsturnare strategică în cel de-al doilea Război mondial.
image
Atacul japonez de la Pearl Harbor, o surpriză strategică pentru SUA
Personalului SIGINT din cadrul US Navy urmărea acțiunile și deplasările flotei japoneze prin analiza traficului radio.
image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.