Între mentalităţi paralele

Publicat în Dilema Veche nr. 651 din 11-17 august 2016
Între mentalităţi paralele jpeg

Maskar, de Mihaela Michailov, regia: Radu Apostol, scenografia: arh. Gabi Albu, muzica: Jak Neumann, Video design: Elena Găgeanu, producător Asociaţia Culturală ADO. Cu: Katia Pascariu, Viorel Cojanu. Centrul Educaţional Replika. 

Imaginează-ţi că ai un copil. Îl înveţi de mic tot felul de lucruri: sporturi, muzică, limbi străine. Este momentul propice să îi dezvolţi aptitudinile, să pui baza deprinderilor de mai tîrziu. Tot acum îi stabileşti modul de a gîndi. Îi colorezi lentilele prin care va privi lumea. Îl înveţi prejudecăţi, clişee, atitudini discriminatorii. Sau umilinţă, sărăcie, agresivitate. Ce pui acum în mintea unui copil va deveni bagajul său esenţial în viaţă. Cercetătorii (nu cei britanici) au demonstrat prin mai multe studii că traumele se transmit genetic. Dacă bunicii au trecut printr-o experienţă negativă, ADN-ul nepoţilor va conţine modificări generate de aceasta (de exemplu, studiul unor generaţii care au trăit perioade de foamete arată efectele acesteia la nepoţi, nu doar la descendenţii direcţi). Un copil duce astfel cu el nu doar experienţele proprii, ci şi pe cele ale înaintaşilor lui.

Avem pînă acum mai multe premise. Toate sînt luate în considerare în proiectul Maskar, derulat de Asociaţia Culturală ADO şi finanţat printr-un grant oferit de Norvegia, Islanda, Liechtenstein şi Guvernul României. Proiectul a început cu o documentare în comunitățile de romi din Turnu Măgurele și Alexandria, în urma căreia a fost creat un spectacol pe un text de Mihaela Michailov, în regia lui Radu Apostol, cu actorii Katia Pascariu și Viorel Cojanu, jucat la Centrul Educaţional Replika. Maskar (în limba romani înseamnă „între“) este un spectacol informal despre comunitatea romă, istoria şi prezentul ei, despre limbă şi obiceiuri, despre modul de trai şi contextele socio-politice care l-au influenţat. Spectacolul analizează perspectiva majorităţii (a românilor) în raport cu minoritatea romă şi produce o confruntare a prejudecăţilor şi clişeelor pe care le are şi de care se foloseşte majoritatea în relaţia cu romii, cu realitatea lor, dar şi cu prejudecăţile şi clişeele acestora. Spectacolul rămîne însă permanent în zona de analiză a majorităţii, chestionează reflexele acesteia în raport cu romii, prejudecățile instituite prin educaţie, perpetuarea atitudinilor discriminatorii. Se ciocnesc mentalităţi deprinse în copilărie: majoritarii învaţă să fie cuminţi că altfel „vine ţiganul şi îi ia“ (cultivarea prejudecăţilor în procesul de educaţie prin poziţionarea negativă a unei etnii) şi minoritarii învaţă umilinţa şi sărăcia (conform Eurostat, aproximativ 40,2% din populația României era expusă în 2014 riscului de sărăcie și excludere socială; aici se include o mare parte din populaţia romă).

Spectacolul conţine scene care ilustrează conflictul mentalităţilor, dintre care două sînt semnificative: cea a în­tîlnirii accidentale dintre o bătrînă romă şi un copil român, şi cea a sărbătoririi zilei de naştere a unui copil român, fără ca prietenul său rom să fie invitat. În prima scenă, clişeele negative deprinse de acasă de către copil se lovesc de realitatea reprezentată de bătrînă. Sînt panoramate locuri comune adînc înrădăcinate în mentalul colectiv majoritar (romii nu muncesc, pleacă în străinătate la cerşit şi furat etc.) şi realităţi dramatice (zidul care separă minoritatea romă de majoritate, ca în Baia Mare, disoluţia familiilor, dispariţia meseriilor tradiţionale etc.). În cealaltă scenă, prietenia dintre un copil român şi unul rom este sabotată de părinţii primului. Momentul conţine o minimă interactivitate cu publicul, de unde se aleg cîţiva „participanţi“ la petrecerea aniversară. Spectatorii pot fi „români“ sau „romi“, deci pot experimenta ambele tipuri de mentalitate. Este o formulă simplă de poziţionare, doar pentru o clipă, a publicului în pielea personajelor şi de confruntare, astfel, cu propriile mizantropii. Trebuie spus că există multe personaje-copii, esenţiale în conceptul spectacolului, căci este vorba, în primul rînd, de o investigare a modului în care prejudecăţile adulţilor influenţează semnificativ mentalul copiilor, perpetuîndu-se.

Scenele de dramă sînt tăiate de intermezzo-uri muzicale care livrează, sub forma unui jazz-rock energic (muzica: Jak Neumann), informaţii despre istoria romilor şi explică noţiuni (termenul „rom“ – „om“ în limba romani, un sens neutru, spre deosebire de „ţigan“, care provine din grecescul atsinganoi – „intangibil“, cu sens peiorativ). Spectacolul funcţionează pe alternanţa între informare (prin muzică) şi ilustrare (prin dramă), constituindu-se într-o lecţie performativă despre etnia romă. Target-ul este însă publicul majoritar, care trebuie să lucreze cu propriile prejudecăți şi să-şi ajusteze cunoştinţele despre ceilalţi. Teatralitatea este austeră, cu cîteva jocuri de lumină şi proiecţii pe manechine (care capătă astfel identităţi alternative, aluzie, poate, şi la arbitrariul care ne face să fim majoritari sau minoritari) sau pe zidul care separă comunităţile şi pe care umbrele bătrînei şi copilului, diferiţi ca etnie, se dovedesc identic umane.

Regizorul Radu Apostol a lucrat cu doi dintre colaboratorii săi constanţi, Katia Pascariu şi Viorel Cojanu, actori versatili, care trec cu uşurinţă prin personaje de tot soiul şi de toate vîrstele. De altfel, ei sînt actori antrenaţi în zona teatrului educaţional pe care Mihaela Michailov şi Radu Apostol o dezvoltă de cîţiva ani cu rigurozitate (nu doar prin ateliere şi spectacole, ci şi prin publicarea unor cărţi cu metodele lor de lucru şi piesele de teatru aferente) şi în care se poate include şi Maskar, căci, deşi spectacolul este focusat pe investigarea prejudecăților majorităţii în raport cu minoritatea, accentul cade pe rolul acestora în educaţia copiilor.

Maskar este un spectacol necesar (nu perfect), focusat pe demontarea unor prejudecăţi de-a dreptul „axiomatice“ din mentalul colectiv majoritar. Şi apropo, în limba romani nu există un cuvînt pentru „fericire“. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: A. Bulboacă

maskar foto adi bulboaca 02 jpg jpeg
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.