Coborînd înspre noi

Publicat în Dilema Veche nr. 351 din 4 - 10 noiembrie 2010
Coborînd înspre noi jpeg

Alex(andru) Mihail, după cum îi apare numele în diverse contexte publice, este un tînăr regizor (a absolvit UNATC în 2005) care, după un debut oarecum „glamoros“ (a luat Premiul pentru debut al UNITER în 2006), a dispărut oarecum misterios de pe scena teatrală, lăsîndu-se înghiţit, după cum am auzit la un moment dat, de uzina televizionisto-evazionistă a inconturnabilelor telenovele. Aflu acum, din eficientul caiet-program al spectacolului Blifat, de la Teatrul Odeon, ce a făcut el în aceşti ultimi cinci ani (aşa suna, dacă nu m-a lăsat de tot memoria, şi întrebarea răcnită către dl Iliescu-revoluţionarul şi aliaţii săi ideologici de către o voce foarte nervoasă, într-o seară îngheţată din anul 1990 î.e.n. – de parcă nu ştia toată lumea... sau de parcă interesa pe cineva...): a fost, într-adevăr, regizor şi scenarist unde ziceam, dar a mai şi montat cîte un spectacol(aş) la cîte un (mic) teatru din ţară, ba chiar şi din Bucureşti, ba chiar şi din America, fiind el în prezent masterand în regie de teatru la Yale University; nici mai mult, nici mai puţin. Recunosc, îl „pierdusem“, deşi amintirea excelentului său spectacol de debut (Comedie pe întuneric de Peter Shaffer, la Teatrul de Comedie), cu un text extrem de greu, inclusiv din punctul de vedere al rezolvărilor tehnice, m-a făcut adeseori să-l pomenesc atunci cînd, în felurite contexte teatrale, revenea întrebarea fatidică „Ce regizori să mai chemăm?“. M-am bucurat sincer să-l redescopăr, cu atît mai mult cu cît, din grabă, nu apucasem să mă uit pe afişul spectacolului ce inaugura vechea-nouă sală Studio de la Odeon, drept care, vreme de aproape două ore, am privit reprezentaţia cunoscînd doar titlul şi autorul piesei (Blifat de Gabriel Pintilei), identificînd pe rînd actorii – Ioana Anastasia Anton, Laurenţiu Lazăr, Mihai Smarandache, Angela Ioan (pe care n-am mai văzut-o pe scenă de la Cumetrele, cred) – şi întrebîndu-mă neîncetat, de la un punct încolo, cine o fi regizorul şi cum l-o fi chemînd pe Ăla micu, adică pe interpretul-copil al acestui rol. Şi mă întrebam asta pentru că: 1) Ăla micu (David Petcu) are pe scenă o dezinvoltură, o naturaleţe şi o precizie care îl vor face, cu siguranţă, mascota multor spectacole, de-acum încolo, ba chiar şi a unor filme, şi 2) pentru că spectacolul mi s-a părut, scurt spus, foarte bun. 

Textul lui Gabriel Pintilei (nu explic titlul, deoarece el constituie chiar „poanta“ piesei) intră, la prima vedere, în categoria mizerabilistă a dramaturgiei noi, ce decupează „din viaţă“ numai acea felie pe care se înghesuie o „Românică“ de coşmar, compusă din taţi beţivi şi violenţi, mame nimfomane şi neglijate, adolescenţi abuzaţi şi, în consecinţă, dezabuzaţi, vecini odioşi şi indivizi oneroşi – într-un cuvînt, adulţi demonici şi juni angelici (autorul este unul dintre premianţii constanţi ai concursului „dramAcum“). La o privire atentă – sau doar lipsită de prejudecăţi –, nici adulţii, nici adolescenţii din această piesă nu sînt însă decît nişte fiinţe obişnuite (normale? hm! da!), împinse într-o existenţă la limita regnului animal de o funciară imposibilitate de a comunica. De a-şi împărtăşi unul celuilalt – autentic, deschis, omeneşte – necazurile, bucuriile, speranţele sau, pur şi simplu, gîndurile. În Blifat nu există inocenţi şi vinovaţi; sau, poate, toţi sînt deopotrivă responsabili pentru ce se întîmplă cu ei şi, mai ales, pentru ce se întîmplă cu Ăla micu. Care nu va rămîne mereu mic... Iar cînd va creşte el... 

Spectacolul vorbeşte despre toate acestea – despre viaţa noastră în ţara noastră de acum – cu durere şi cu seninătate, cu ironie şi cu un strop de patetism, izbutind să te amuze şi să te întristeze atît cît trebuie spre a lăsa loc şi meditaţiei; şi o face foarte simplu. În decorul perfect realist al Laurei Paraschiv (din care nu lipseşte însă o subtilă trimitere la spaţiul simbolic din Dogville), sub o lumină uniformă, modulată doar în momentele-cheie, actorii se mişcă bine, alert şi (lucru foarte important!) dau a înţelege că ştiu ce joacă. Or, pentru asemenea „detalii“ i se cuvin laude regizorului – ca şi pentru faptul că, în aparenţă, contribuţia lui nu se vede. Recomand, aşadar, ţinerii de minte a cetăţii, teatrale şi nu doar atît, un nume: Alex(andru) Mihail. 

Două cuvinte, în fugă, şi despre locul ce s-a inaugurat prin acest spectacol. În subsolul majestuoasei săli Majestic (aşa se cheamă clădirea Teatrului Odeon) se găsesc cîteva ample încăperi despre care legendele nescrise ale scenei vorbeau de mult ca despre un loc foarte prielnic reprezentaţiilor şi pe care Dorina Lazăr, excepţionala directoare a Odeonului, promitea de mult să o redea publicului. După considerabile eforturi financiare şi arhitectonice, minunea s-a produs: noua sală Studio este un spaţiu ideal pentru teatru, intim, aerisit, inteligent împărţit. O singură reţinere: în contrast cu stucatura albă ca laptele de sus, cenuşiul negricios de jos dă o sugestie de coborîre în Infern pe care, personal, m-aş feri s-o asociez cu ideea de teatru, fie el şi underground, chiar dacă, în termeni ontologici, paralela poate funcţiona, în ambele sensuri (pozitiv şi negativ, adică) pînă foarte departe...  

Alice Georgescu este critic de teatru.
Fotografie realizată de George Dăscălescu.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.