Ce de lupi se înconjoară*

Publicat în Dilema Veche nr. 719 din 30 noiembrie – 6 decembrie 2017
Ce de lupi se înconjoară* jpeg

● Căpcăuni, text: Yann Verburgh, regie: Eugen Jebeleanu, scenografie: Velica Panduru, muzică: Rémi Billardon, regie tehnică: Nina Tanné. Cu: Radouan Leflahi, Ugo Léonard, Clémence Laboureau, Claire Puygrenier, Yann Verburgh. Compagnie des Ogres, Franţa la Platforma Internaţională de Teatru Bucureşti #4. 

„Fiica: Mamă, de ce au schimbat definiţia cuvîntului «dragoste» în dicţionar? (…) În vechiul dicţionar, cuvîntul «dragoste» era definit ca un sentiment de afecţiune între două persoane. (…) Şi în noul dicţionar, cuvîntul «dragoste» e definit ca un sentiment de afecţiune între un bărbat şi o femeie.“ Acest fragment, care aminteşte de intenţia de modificare a definiţiei familiei în Constituţia României, face parte din piesa de debut a dramaturgului francez Yann Verburgh, Căpcăuni, montată de Eugen Jebeleanu în Franţa, la Compagnie de Ogres (Compania Căpcăunilor – înfiinţată de regizor şi dramaturg, iniţial sub numele Compagnie 28). Spectacolul, prezentat în octombrie la ArCuB, în cadrul Platformei Internaţionale de Teatru #4 curatoriată de Cristina Modreanu, este o incursiune bine documentată („teatru documentat, nu documentar“, precizează Jebeleanu şi Verburgh) în legislaţiile şi mentalităţile homofobe din întreaga lume, prin cazuri reale de agresiune asupra persoanelor -LGBT, unele de o cruzime greu suportabilă.

Profund inconfortabil, dureros, trezind oroare şi revoltă, Căpcăuni este un poem vizual performativ – picturalitatea spectacolului se conectează cu lirismul textului – căci scenografa Velica Panduru a imaginat o pădure ceţoasă din care se ivesc ameninţător creaturi coşmareşti, asemănătoare „mascaţilor“ care colindă în preajma Anului Nou în zonele montane din România. „Căpcăunii“ sînt aici materializarea unui primitivism care se ascunde în cutele umanităţii, se coagulează în ură faţă de tot ce e diferit şi se asociază cu radicalismele de tot felul, cu naţionalismul şi fanatismul religios, pentru a da măsura (eşecului) civilizaţiei actuale. O cortină mătăsoasă ascunde/dezvăluie această pădure (metaforă a mentalităţii), cu toată sălbăticia ei. Numeroasele cazuri de agresiune, uneori fatală, asupra persoanelor LGBT, motivate de convingeri personale sau de legea locală, alcătuiesc un tablou frisonant al lumii contemporane, căci ceea ce ar fi trebuit să fi rămas în negurile istoriei (discriminare pe motive de orientare sexuală) pare nu doar viu, ci şi nemuritor. Descătuşarea urii faţă de categoriile vulnerabile şi vulnerabilizate prin împingerea continuă, de către ceilalţi actanţi publici, la marginea societăţii – minorităţi sexuale, etnice, religioase, rasiale – se produce de către agresori individuali, dar şi sub forma furiei populare, motivată de un obscurantism drapat în apărarea unor valori umane „ameninţate“ de cel diferit. Este strategia universală prin care masele sînt ţinute sub control: crearea unui duşman comun care ameninţă ordinea lumii şi spre care este deturnată atenţia publică pentru a nu fi observate abuzurile puterii. Incidentul din 2013 de la Muzeul Ţăranului Român din Bucureşti, cînd proiecţia unui film gay a fost întreruptă de susţinători ai Noii Drepte, este şi el prezentat în spectacol, la Bucureşti scena avînd o formă inedită, cu aportul actriţei Cristina Drăghici, care a întruchipat, din public, mînia cetăţenească faţă de „distrugătorul“ (aici chiar spectacolul în sine) valorilor naţionale, pe fondul imnului de stat.

Actorii francezi sînt ei înşişi un spectacol – în mod excepţional, la Bucureşti a jucat şi autorul textului, actorul Yann Verburgh – printr-o teatralitate fin reglată (cu o menţiune specială pentru Clémence Laboureau, surprinzătoare prin cameleonism – Luka al ei este un personaj de colecţie – şi muzicalitate). Fiecare susţine mai multe partituri dramatice, care nu ţin cont de gen sau vîrstă, lucru ce decurge din structura fragmentară a textului, dar şi din faptul că regizorul a alternat călăii cu victimele, solicitînd actorilor o repoziţionare rapidă, fără a accentua/vulgariza diferenţele. Este o construcţie performativă filigranată, care demonstrează ideea că, chiar dacă ura este cultivată la nivel de grup, decizia de a urî este individuală.

19 rosencrantz foto adi bulboaca 2 jpg jpeg

În FNT 2017, un alt spectacol al lui Eugen Jebeleanu, pe un text propriu, Familii, produs de Teatrul Naţional „Radu Stanca“ şi Universitatea „Lucian Blaga“ din Sibiu, porneşte direct de la propunerea de redefinire a familiei în Constituţia României. Trei poveşti cu familii, fiecare disfuncţională în felul ei, se intersectează în trei capitole cronologice care sînt coregrafiate diferit pentru a fi autonomizate (fiecare capitol are un ritm şi o mişcare proprii). Spaţiul este creat din jaluzele verticale care ascund/dezvăluie acţiuni şi mentalităţi, dar sînt şi suport pentru proiecţiile video. Textul panoramează mai multe subiecte – definirea rolurilor în cadrul cuplului, relaţiile între fraţii vitregi, violenţa domestică, homofobie – şi ridică întrebarea dacă alcătuirea „corectă“ (după norma majoritar acceptată) a familiei asigură şi funcţionalitatea acesteia.

Un alt spectacol semnat de Jebeleanu, 20 noiembrie, pe textul lui Lars Noren, creat tot la Teatrul Naţional „Radu Stanca“ (şi văzut la Bucureşti în TeenFest – Teatrul Excelsior şi FEST(IN) pe Bulevard – Teatrul Nottara), este o monodramă care reconstituie ficţional biografia – contextul social şi posibilele motivaţii – autorului atacului de la Emsdetten, Germania, din 20 noiembrie 2006. Atunci, Sebastian Bosse (18 ani) a deschis focul în fosta sa şcoală, rănind cîteva persoane, după care s-a sinucis. Lars Noren foloseşte texte ale lui Bosse din care reiese că a fost umilit de către colegi, iar Jebeleanu încearcă să decripteze mecanismul prin care victima devine agresor – bullying la şcoală, presiuni sociale şi familiale (filmuleţele de familie cu personajul real sînt reproduse în spectacol – ce determină evoluţia diferită a unor persoane care au, cel puţin aparent, acelaşi start în viaţă?) etc. Într-o sală de clasă, în care în bănci stau spectatorii, Bosse, jucat febril de Ali Deac, ne reaminteşte, mai mult decît ne-am dori, că sistemul de educaţie este în cădere liberă, iar noi nu reuşim să îl oprim. 

* Versul este titlul unei poezii de Nicu Vladimir 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: sus – Maria Ştefănescu, jos – Adi Bulboacă

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.