Arheologia familiei

Publicat în Dilema Veche nr. 693 din 1-7 iunie 2017
Arheologia familiei jpeg

● Familia fără zahăr. Text: Mihaela Michailov, regia: Radu Apostol, versuri: Bobi Dumitraș, muzica: Bobo Burlăcianu, scenografia: arh. Gabi Albu, coregrafia: Paul Dunca, video-design: Elena Găgeanu, arh. Gabi Albu, asistent de regie, asistență tehnică: Andreea Iacomiță, pregătirea muzicală: Oana Pușcatu, orchestrație pian live: Silvana Negruțiu și Oana Pușcatu. Cu: Mihaela Rădescu, Viorel Cojanu, Gabi Costin, Oana Pușcatu, Silvana Negruțiu, Paul Dunca. Centrul de Teatru Educaţional Replika & Teatrul Mic. 

De doi ani, Centrul de Teatru Educaţional Replika din Bucureşti (strada Lînăriei, în apropiere de Parcul Tineretului) oferă gratuit comunităţii din cartier teatru şi ateliere de arte performative pentru copii. Creat de un grup de artişti – Radu Apostol, Mihaela Michailov, Mihaela Rădescu, Viorel Cojanu, Elena Găgeanu, Gabi Albu – ca un spaţiu independent, Replika se concentrează pe educaţie şi problemele tinerilor, iar gratuitatea se află în relaţie directă cu acest proiect pentru că permite unei categorii vulnerabile financiar accesul la programe culturale. Finanţarea activităţii Centrului vine din fonduri publice, locale şi naţionale, pe care artiştii le accesează prin concursuri de proiecte culturale. Replika a trecut printr-o amenajare iniţială, care a reconfigurat drastic spaţiul, făcîndu-l propice pentru spectacole, şi prin reparaţii ulterioare, după ce acoperişul s-a deteriorat. Fondurile, eforturile şi grijile au fost procurate/asumate de artişti şi se pare că a meritat: Replika este un spaţiu viu şi dinamic al Capitalei („a produs 6 spectacole, a coprodus alte 3 şi a găzduit zeci de spectacole, rezidenţe, evenimente“ – conform propriului bilanţ) şi oferă o alternativă la teatrele de stat, prea puţin interesate, dincolo de discursurile oficiale, de nevoile copiilor şi ale adolescenţilor. Şi printre independenţi, Replika are o identitate bine definită, dezvoltată în urma proiectelor educaţionale derulate şi înainte de închirierea spaţiului şi care au venit pe un teren aproape gol în peisajul teatral autohton. Căci echipa Replika a creat proiecte educaţionale înainte ca teatrul pentru adolescenţi (aproape inexistent la noi în urmă cu cîţiva ani) să devină o modă.

Dar la Replika nu s-au terminat grijile. După problema acoperişului, rezolvată cu eforturi mari, acum Centrul se confruntă cu o creştere semnificativă a chiriei pentru următoarele 15 luni, determinată de îmbunătăţiri absolut necesare, de care spaţiul are nevoie. Situaţia financiară este dramatică, iar soluţiile nu par să fie la îndemînă. Dar în timp ce caută sponsori care să finanţeze (şi) iniţiative educaţionale, Replika îşi continuă programul din această stagiune.

rosencrantz1 foto b catargiu jpg jpeg

Cu amărăciune,
despre familie

Unul dintre proiectele importante în acest an este recenta premieră Familia fără zahăr, o coproducţie (prima a Centrului Replika şi una dintre foarte puţinele la nivel naţional din 1990 încoace) cu Teatrul Mic din Bucureşti. Primul lucru pe care îl remarc este curajul creatorilor de a face un „şou muzical“, aşa cum este prezentat pe afiş. La muzicalurile autohtone, pe fondul lipsei de pregătire specifică a actorilor (şcoala românească de actorie este axată preponderent pe text), riscul este acela de a avea spectacole de slabă calitate... muzicală, în care discrepanţa între ceea ce se intenţionează şi ceea ce rezultă practic sare tare în urechi. Construit în colaborare cu trupa Fără zahăr – Bobi Dumitrescu şi Bobo Burlăcianu –, spectacolul lui Radu Apostol tratează muzicalul în cheie minoră, folosind calităţile protagoniştilor exact aşa cum sînt ele, fără pretenţii de excelenţă (de altfel, actorii se descurcă bine, fără a fi muzicieni). Asta denotă o perspectivă (artistică) sănătoasă, conştientă de resursele aflate la dispoziţie şi determină o formulă hibridă de show, teatru muzical, în care, chiar dacă tot spectacolul este cîntat, teatralitatea lui prevalează în faţa muzicii. Mai mult, muzica permite o oarecare detaşare care ajută la configurarea poveştilor ca expresii semnificative ale unor probleme emblematice din societate, şi nu drept cazuri individuale. Şi actorii – Mihaela Rădescu, Viorel Cojanu, Gabi Costin, Oana Pușcatu, Silvana Negruțiu, Paul Dunca – funcţionează ca grup, nu neapărat compact, dar oricum, o mulţime, şi asta pentru că personajele lor sînt caracteristice pentru tipuri de comportamente, atitudini, gîndire etc.

Analiză comic-dramatică a familiei la români, realizată în plină dezbatere asupra redefinirii constituţionale a acesteia, spectacolul oferă o imagine de ansamblu asupra modelelor, regulilor şi viciilor înregistrate în celula de bază a societăţii. Formă de convieţuire care ar trebui să ocrotească individul, familia devine tot mai mult un creuzet care reproduce, la scară mică, clişeele şi mizantropismul mentalului colectiv, în care se frîng destine şi se tolerează abuzul. Familia fără zahăr este o intersecţie de poveşti şi portrete ale celor, tot mai mulţi, care nu se regăsesc în imaginea pretins fericită a familiei aşa-zis tradiţionale. Ceea ce neagă spectacolul este un tipar universal pentru familie. Şi nu, nu e vorba doar despre sexualitatea queer (prezentată într-o formă dureroasă, a părinţilor care îşi reneagă copiii gay), ci şi de configurarea standard a familiei, în (prea) strînsă legătură cu o tradiţie exaltată şi tezistă (metaforizată prin iconografia populară care apare în proiecţii sub forma unei hore de ţărăncuţi şi ţărăncuţe şi căreia i se adaugă, ironic, noua „tradiţie“: obsesia românilor pentru concediile all inclusive). Realitatea loveşte în imaginea familiei, idealizată în retorica publică, prin traumele cotidiene: violenţa, însingurarea (Crăciunul petrecut cu o femeie virtuală, de fapt o aplicaţie pentru oamenii singuri), divorţul. În plus, relaţiile dintre membrii familiei sînt complicate, chiar şi cînd nu sînt dramatice (raporturile între fraţi). Un inventar al regulilor de acasă arată cum, învăţate în copilărie, acestea sînt reproduse în mare parte la maturitate, perpetuînd involuntar formula familiei (ne)fericite.

Spectacolul înregistrează declinul, în practică, al ideii clasice de familie, tot mai restrictivă în raport cu schimbările din societate. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: B. Catargiu

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.