Revista oamenilor de afaceri vizionari
Aşa se subintitulează The Marketer (redactor-şef Alexandru Răducanu): o revistă de publicitate, distribuită gratuit în mediul de business. Publicaţia cuprinde, printre altele, interviuri cu oameni de afaceri din diverse domenii, de la cel al frumuseţii (Ana Sebacher - Marketing Campaign Coordinator Avon Romania), la cel al cărţii (Octavian Radu - preşedinte RTC, patronul Diverta), articole de sinteză (industria lactatelor), editoriale (publicitare, politice), studii şi statistici (primul studiu public al salariilor marketerilor de top). În ciuda aparenţei de specialitate, revista nu e greu de parcurs de către neaveniţi: limbajul practicat este unul la graniţa dintre cel specializat şi unul mai general, mediatic; iar modul de abordare a problemelor depăşeşte perimetrul strict economic, încercînd explicaţii din sfera mai generală a mecanismelor sociale. Un exemplu al modului în care publicaţia încearcă să explice funcţionarea afacerilor este interviul cu Octavian Radu de la Diverta. Încă din introducere, The Marketer (interviul nu e semnat) încearcă să-şi plaseze interlocutorul într-o categorie bine delimitată: "Octavian Radu este arhetipul antreprenorului care ştie nu doar să inducă schimbarea, ci să anticipeze viitorul în propriile sale business-uri, să-i aducă pe oameni în zona de disconfort, să-i pună în situaţia de a se autodepăşi". Desigur, foarte frumos ca mesaj; la nivel stilistic, se poate detecta o tendinţă spre - exagerat spus - grandomanie pozitivă: un soi de limbaj de lemn optimist, uzitat de multe ori pentru a scoate în evidenţă succesele de orice fel, reale, de altfel... Odată intrat în subiect, interviul devine tot mai interesant, punînd întrebări logice atît din perspectiva dezvoltării economice, cît şi mai generală, omenească: "Dacă ne gîndim la faptul că este anunţată în mass-media o Diverta în zona fostului magazin Eva (n.a.: revista este din septembrie a.c., acum magazinul s-a deschis deja) oarecum peste drum de Cărtureşti, credeţi că este potrivită metafora din filmul Youâve Got Mail, în care marele magazin Fox Books se deschide şi absoarbe toate magazinele din cartier?". Răspunsul lui Octavian Radu la această întrebare este încurajator pentru piaţa cărţii din România: "Ei (Cărtureştiul) au ceainărie, noi avem cafenea (...). Eu cred că avem clienţi foarte diferiţi. Cred că un student care este presat de examen şi caută o carte ar veni cu precădere la noi, şi un student care este îndrăgostit şi căruia iubita nu-i răspunde în acelaşi fel s-ar duce la Cărtureşti... Eu n-am nici o vină că Eva este pe Magheru... Pe Champs Elysées avem şi Fnac, şi Virgin..." Mi se pare că a găsit tonul potrivit: atîta timp cît fiecare întreprinzător în domeniu reuşeşte să-şi construiască o identitate proprie, cu atît mai mult cu cît, în România, există cerere pentru piaţa de carte, nu se pune problema concurenţei şi a rivalităţii... ci a încercării de a dezvolta un domeniu plăcut şi necesar. Patronul Diverta are o filozofie foarte exactă a utilizării, de către clienţi, a magazinelor sale: "În Diverta poţi să cumperi foarte repede (...). Marea majoritate a clienţilor mei (...) sînt clienţi care se grăbesc". Adaptarea la schimbările sociale şi de mentalitate este unul din atuurile Divertei. Altele - despre care acelaşi patron vorbeşte - sînt noutatea şi ordinea. În final, interviul se pierde în zone familiare doar specialiştilor, privind vînzările, investiţiile, cash-ul... Cred totuşi că îmbinarea dintre cele două posibile catagorii de receptori (cei iniţiaţi şi cei mai puţin...) face lectura revistei interesantă, măcar pe alocuri. (I. P.)