De la una la alta
Scriam într-un număr anterior despre mult căutata revistă pentru copii Scooby Doo. Acum vreau să amintesc o altă publicaţie, nu tot pentru copii, dar scoasă de aceeaşi editură De Agostini, pentru cei interesaţi de pictură şi de vieţile pictorilor, şi anume: Art Gallery. Fiecare număr e dedicat cîte unui artist celebru şi se vede că reţeta de import e bine rodată. Pe lîngă reproduceri şi comentarii ale picturilor importante ale fiecăruia, apar şi mici casete cu descrierea personajelor care au contribuit la succesul respectivului pictor. Date importante şi detalii semnificative fac lectura antrenantă şi te introduc în atmosfera fiecărei epoci. Un număr recent îi este dedicat lui John Constable, un fel de Grigorescu al englezilor, al cărui tablou faimos este Carul cu Fîn. Chiar dacă tras de cai, şi nu de boi, ca la Grigorescu, avînd contururi şi culori ceva mai pregnante, nu e departe de cel al pictorului român (deşi a fost pictat cu cîteva zeci de ani mai devreme). Peisajele rurale îi sînt favorite lui Constable, mai ales cele din zona natală Suffolk. Aflăm şi că decizia de a picta i-a supărat şi îngrijorat familia, pentru că la sfîrşitul secolului al XVIII-lea, această activitate era desconsiderată şi plătită foarte prost. Cea mai importantă colecţie a lucrărilor sale este la Muzeul Victoria & Albert din Londra (creat de prinţul consort al reginei Victoria, Albert) şi a fost adunată după moartea pictorului. Revista dă şi informaţii cît se poate de practice, pentru cei care chiar vor să-i vadă picturile lui Constable, despre orarul de vizitare şi zilele cu intrare gratuită în acest muzeu. Un alt număr din Art Gallery este dedicat unui pictor care a avut mult mai puţine probleme cu recunoaşterea - original, sclipitor şi, după cum el însuşi s-a declarat: genial. Salvador DalÃ, cel care înainte de 30 de ani devenise deja cel mai cunoscut dintre suprarealişti... cu ceasurile moi, oamenii cu sertare sau elefanţii cu picioare de păianjen şi piramide în spinare. Revista ne aminteşte că scriitorul André Breton a jucat un rol important în cariera lui DalÃ, pe care l-a numit "papă" al suprarealismului. O fotografie îl înfăţişază pe pictor (cu mustăţile lui incredibile şi ochii bulbucaţi) alături de Sophia Loren şi Paul Newman. Pe lîngă viaţa spectaculoasă, îi sînt descrise, uneori în amănunt, şi tehnicile, stilul sau ideile de lucru, cu exemplificări ilustrate. Nu lipseşte nici de aici orarul muzeului cu cele mai multe lucrări ale pictorului (Teatre-Museu Dalà din Figueres). După aceeaşi reţetă, aparent simplă şi pe înţelesul oricui vrea să afle ceva despre pictură, sînt prezentaţi Manet, Klimt, Velázquez, Gauguin sau Michelangelo. Din păcate, nu afli din revistă niciodată ce va fi în numărul următor. Dar poate că şi acest suspans face parte din tehnicile de vînzare. ( A. M. )