Ce citeşte cine nu citeşte
Să mai ieşim puţin din provincia noastră culturală - chiar riscînd să ne trezim în alta... Premisa 1: în Italia există, desigur, tot felul de reviste culturale - săptămînale, lunare, trimestriale - cu tiraje între 1000 şi 5000 de exemplare, în care adesea intelectualii se plîng că italienii citesc puţin. (Nota bene: Italia are, conform ultimului recensămînt, 59,4 milioane de locuitori). Dar "interfaţa" cu publicul (mai) larg o asigură paginile şi suplimentele culturale ale cotidienelor. Premisa 2: în Italia se citeşte puţin - doar vreo 8% dintre adulţi intră în categoria aşa-numiţilor heavy readers, care citesc cel puţin o carte pe lună. Dacă pornim de la asemenea premise, rezultă că: a) putem să ne uităm cu folos la "modelul italian", dat fiind că şi pe la noi cititorii "tari" reprezintă cam tot atîtea procente din total; şi b) merită să aruncăm o privire prin suplimentele culturale ale cotidienelor "de la ei". La Stampa, al treilea ziar ca tiraj din Italia, editează săptămînal, de treizeci de ani, suplimentul Tuttolibri, în care sînt prezentate noutăţile editoriale. Numărul din 9 decembrie invită, pe prima pagină, la alegerea cărţilor care vor fi făcute cadou de Crăciun. Între ele, America şi reinventarea Crăciunului de Paolo Prato, specialist în pop music, apărută la Editura Donzelii, în care este povestită aventura celui mai cunoscut cîntec de Crăciun, "White Christmas" de Irving Berlin: compus la începutul anilor â40 şi cîntat prima dată de Bing Crosby, a fost înregistrat apoi de 101 interpreţi şi a devenit "un fenomen colectiv, punctul de întîlnire între muzică şi cinema, între sărbătoare şi consumism, primul semnal de music business internaţional". O pagină mai încolo, este vorba despre alt spirit decît al "Crăciunului consumist": sînt recenzate şi recomandate o biografie de peste o mie de pagini a împăratului Justinian, semnată Georges Tate, Călătoriile lui Ibn Battuta, scrierile lui Enea Silvio Piccolomini şi un dialog al lui Platon apărut - ei, da - în "ediţie economică" la Oscar Mondadori (numai 7 euro). La secţiunea "ştiinţă", O istorie a curcubeului de Bernard Maitte. La "Arte", scrisorile lui Dalà către Picasso şi însemnările Despre fotografie ale lui Man Ray. La pagina de manuale şi ghiduri practice, Bruno Gambarotta (unul dintre cei mai vechi cronicari ai revistei) constată că "se înmulţesc ghidurile care te învaţă să devii un seducător infailibil, revine la modă virilitatea, iar bărbatul ca prieten al femeilor este pus la index" şi ilustrează această teză cu noutăţile în domeniu: Milioane de femei aşteaptă să te întîlnească (o carte despre întîlnirile online, scrisă de Sean Thomas, un jurnalist britanic), Bărbatul, amant fericit de Claudio Rise, Virilitatea. Întoarcerea unei virtuţi pierdute de Harvey Mansfield. În antiteză cu toate acestea, o carte plină de umor de Beppe Severgnini: Manualul bărbatului de casă. În fine, de mulţi ani, Tuttolibri prezintă şi un top al cărţilor, realizat de un institut de cercetări sociologice (Demoskopea) pe baza vînzărilor dintr-un eşantion reprezentativ de librării din toată Italia. Săptămîna aceasta, pe locul întîi se află un nou roman al lui Andrea Camilleri - un fost redactor şi scenarist la radio care, după pensionare, s-a apucat să scrie romane poliţiste şi a creat un personaj de mare succes, comisarul Montalbano: de ani întregi, este cel mai bine vîndut autor italian. Probabil că a contribuit şi Camilleri la scăderea numărului de non-cititori, anunţată de Tuttolibri: de la 59,4% din populaţia adultă în 1995 la 54,9% în 2005. Mai sînt însă 30 de milioane de persoane (din care 18% cu studii superioare) care nu citesc deloc. Mai mult decît populaţia României. ( M. V. )