Regia Autonomă de Tîlhărie Bucureşti

Publicat în Dilema Veche nr. 150 din 8 Dec 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Bună ziua, mă numesc M. Chivu şi sînt dependent de transportul în comun. Locuiesc în Giuleşti pe al cărui bulevard circulau, acum doi ani, tramvaiele 2 şi 44. La un moment dat s-a hotărît că mult mai bine ne-ar servi un metrou uşor. Precum 41. Liniile de tramvai au fost scoase, izolate cu o bandă de plastic şi, în schimb, ni s-a introdus autobuzul 644. De fapt, nu era vorba de un autobuz cum vedem zilnic circulînd prin tot restul oraşului, ci mai degrabă de un mecanism auto, un fel de instalaţie pe patru roţi învelită într-o foaie de tablă ruginită care o dată a fost portocalie şi prin care toamna te trage curentul şi te plouă, iarna te ninge, iar vara îţi intră praful în ochi şi fumul negru-pal al ţevii de eşapament pe nas... De vină nu erau, fireşte, nici găurile din podea prin care puteai urmări cum se succed liniile de vopsea de pe asfalt, nici geamurile spoite şi crăpate, nici acoperişul căscat în cîteva locuri, nici măcar scaunele care odată aveau doar burete (nu şi găuri în burete), nu, de vină erau marca şi vechimea acelui rollercoaster terestru care circula aplecat puţin spre stînga şi care scotea nişte zgomote pe care un DJ le-ar putea remixa într-un sound industrial avangardist. Marca era Ikarus şi a fost asamblată prin anii ’70, cînd în Occident încă se mai vorbea de marea revoluţie industrială. Înainte de a-şi trăi această a doua tinereţe pe asfaltul giuleştean, "autobuzele" Ikarus zăceau probabil în tristeţea geriatrică a cine ştie cărui cimitir auto. Dar ceea ce trebuia să fie doar o soluţie temporară s-a transformat, după cum ştiţi, într-o stare de fapt. Pentru că firma care a cîştigat licitaţia modernizării liniei de tramvai a vîndut şinele la fier vechi şi a dispărut. În noiembrie 2005 cînd, conform contractului, lucrările trebuiau finalizate, banda de plastic de la locul crimei transportului giuleştean în comun se rupsese şi plutea uitată pe braţele vîntului de toamnă. Lucrările au început abia la jumătatea acestei veri (adică după aproape un an de cînd ar fi trebuit încheiate), odată cu cei cinci muncitori care au sudat două zile o şină în faţa blocului meu. Dar, cu ce nu se obişnuieşte omul!? Trebuie să fim înţelegători. Sînt vremuri calice, cum spune bunicul meu care se deplasează cu o iapă bătrînă ceva mai rapidă decît "autobuzele" giuleştine. Lucrările de modernizare s-au apropiat - miracol! - de final, iar tramvaiul-uşor 44 a început să circule de cîteva săptămîni, cam în perioada în care în bucătărie, în hol şi în sufragerie mi-au apărut fisuri în tavan. Dle Gheorghe Aron, dvs. ştiţi toate acestea; eu doar le-am rezumat pentru ne-giuleşteni! Altceva m-a neliniştit în ultima vreme şi m-a determinat să vă scriu. De cîteva ori aţi trimis în Giuleşti nişte cete de cîte 14 (paisprezece) controlori cu legitimaţia la chimir, care să pîndească şi să oprească "autobuzul" între staţii, unde forţau oamenii să coboare pentru control. Mulţi nu aveau bilet. O parte dintre aceştia - pentru că aşa e la noi, ne stă în fire să încercăm să păcălim statul chiar şi cu 11 mii de lei - nu cumpără bilet din principiu, dar alţii, poate cei mai mulţi, pentru că pe tot traseul Gara Basarab-Cartierul 16 Februarie nu există decît un singur chioşc de bilete: înăuntrul Poştei de la staţia George Vîlsan. Trebuie să admiteţi că, omeneşte vorbind, se poate întîmpla ca urgenţa deplasării cu "autobuzul" să te prindă fără bilet şi să-ţi fie peste mînă să mergi pe jos vreo două-trei staţii pînă la cel mai apropiat chioşc. Iertaţi-mi redundanţa, dar, vă întreb, e normal totuşi ca pe traseul unei linii de autobuz/tramvai să existe un singur chioşc de bilete? Însă, tot gîndindu-mă la faptul că, în loc să mai angajaţi o vînzătoare de bilete, dvs. plătiţi 14 (paisprezece) controlori pentru a da oamenii jos din autobuz şi a-i buzunări, mi-am dat seama că, de fapt, preferaţi să speculaţi cu amenzi slăbiciunea oamenilor şi nu să-i stimulaţi a cumpăra bilete şi abonamente. Dle Gheorghe Aron, va trebui să ne convingeţi că RATB-ul nu este o instituţie care are ca scop tîlhărirea legală a bucureştenilor! Altfel, de ce plătim, de pildă, acelaşi preţ pe bilet indiferent că circulăm în Centru cu autobuzele ultramoderne Mercedes, sau în cartiere mărginaşe cu tot felul de fantome-auto? De ce nu avem nici un autobuz de noapte sau de ce nu prelungiţi ora ultimului tramvai pînă la miezul nopţii? De ce trebuie să plătim două abonamente, şi pentru RATB, şi pentru Metrorex, cînd în toate capitalele europene e de-ajuns unul singur? De ce nu mătură şi nu spală nimeni autobuzele şi tramvaiele la capăt de linie? De ce iarna nu funcţionează toate caloriferele? De ce şoferii RATB sînt, în general, mitocani şi îţi închid uşile în nas taman cînd vrei să urci? De ce? De ce? Dle Gheorghe Aron, traficul infernal se datorează şi mizerabilei RATB! Fără respect, M. C.!

Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Cînd o să se oprească?
Într-unul din articolele precedente, pomeneam în treacăt de o casă "închisă şi pustie" din Piaţa Romană, chiar lîngă Academia de Studii Economice. Acolo, la nr. 7, a fost casa profesorului Lalu....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Prin biblioteci (II)
Iată, aşadar, cîteva din temele pe care le dezvoltă Alberto Manguel (folosesc versiunea franceză, La Biblioth
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
În pat
O revistă lunară (bogat) ilustrată, care se prezintă - cam ambiguu - drept "cea mai curajoasă revistă de femei", publică în numărul din luna aceasta o mică anchetă pe tema "Ce faci în pat cînd nu dorm...
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Atenţie! Pericol de prăbuşire
Ce-şi poate dori cineva mai mult decît să i se ridice o statuie chiar în faţa casei în care a trăit?...
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Pasolini şi lupta de clasă
Cinematograful se numea, la început, Studio Cujas, după numele străzii pe care se află (în plin Cartier Latin, între Sorbona şi grădina Luxembourg)....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Parcul Bordei
Cînd scriu aceste rînduri nu ştiu încă soarta Parcului Bordei, pe care era vorba să o decidă ieri Consiliul municipal, la a treia reexaminare a unei situaţii extrem de încîlcite....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Spiritul sărbătorilor de iarnă
Anul acesta am hotărît, ca şi anul trecut, că nu voi "face" brad....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Acum o suta de ani în Bucureşti
Alături de observaţii de fiecare zi privind degradarea oraşului nostru, aici va fi vorba, măcar uneori, de cărţile care au ceva de spus despre înfăţişarea de altădată a Capitalei....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Proprietatea intelectuală în Europa Centrală
La Brno, în mijlocul Europei, a avut loc conferinţa despre legislaţia ciberspaţiului, la care am avut, şi eu, un cuvînt de spus. Am văzut acolo că spaţiul fizic, tangibil, este deja bine legiferat....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Încă un incendiu suspect?
Se răspîndeşte sistemul de a distruge casele vechi pentru a reintroduce terenurile în circuitul imobiliar. Se pare că, de mai mulţi ani, el se practică şi la Moscova....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Skyline
Ce ne lipseşte într-un oraş ca al nostru? Un răspuns la care nimeni nu pare să se gîndească ar fi: dangătul clopotelor, măcar duminica dimineaţa, şi cerul de deasupra noastră....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Casa colonelului
Scopul în care sînt scrise, de la o săptămînă la alta, aceste rînduri, este dublu....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Despre o umbrelă
Masă în bucătărie. Într-un colţ al ei stă un personaj numit Eu. În colţul opus, alt personaj, cu un nume la fel de spectaculos ca al primului, Tot eu. În alt colţ, stă cuminte o umbrelă....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Tărăşenii
"Dacă stai la masă la unul din cei mari, ia seama ce ai dinainte: pune-ţi un cuţit în gît, dacă eşti prea lacom. Nu pofti mîncările lui alese, căci sînt o hrană înşelătoare....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
O ticăloşie
Acum două săptămîni, în nr. 145 al Dilemei vechi (3-9 noiembrie), am scris despre Casa părăsită. Adresa ei este nr. 1 de pe strada Theodor Ştefănescu....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
C(in)e mai e britanic?
Discuţia despre clişeele şi stereotipurile din cinematografia Regatului Unit, care a urmat ultimei proiecţii de la cinema Studio din cadrul Festivalului de Film Britanic, a evoluat spre tema identităţ...
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
După prima şedinţă
În Bucureşti şi în ţară, soarta vechii arhitecturi româneşti, atît de vulnerabilă, interesează doar pe cei, puţini şi încă răzleţi, care au înţeles că forma cea mai expresivă a identităţii noastre naţ...
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
N-am nici o scuză
Mă scuzaţi că vă deranjez, sper să nu vi se pară exagerat dacă o să vă rog să vă faceţi puţin timp să citiţi această rubrică, acest articol, vreau să zic, ştiţi, nu e chiar o rubrică, adică, sigur, ar...
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Casa lui Rapino
În această dimineaţă însorită, una din ultimele ale toamnei, un bărbat în salopetă albastră sapă în grădină....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Google reorganizează informaţia erotică
Considerînd, pe bună dreptate, că dragostea este, în esenţa ei, o simplă problemă de căutare, Google a anunţat cu cîteva luni în urmă că va lansa versiunea beta a noului său produs, Google Romance (ww...
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Casa părăsită
Numai Dumnezeu ştie cîte case din Bucureşti sînt părăsite şi lăsate să se macine în mizerie....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
To blog or not to blog
Îndemnată să-şi noteze fragmentele de existenţă cotidiană, fără nici o preocupare stilistică, fără efort analitic sau dorinţă de transfigurare, cu automatismul care ar fi, chipurile, garantul autentic...
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Mărcuţa
Ascunsă în dosul unei cortine de blocuri, în stînga şoselei Pantelimon, cum apucăm drumul spre ieşirea din Bucureşti, bisericuţa pe care o caut iarăşi, după ani şi ani, apare la capătul străzii Biseri...
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Lancia şi Pasolini la Veneţia
Mostra internazionale d’arte cinematografica de la Veneţia este mai tînără decît Lancia: a ajuns la a 63-a ediţie, în timp ce maşina italiană a împlinit 100 de ani......

Parteneri

Neamţ: Service-urile auto se zbat să treacă de criză
Mașini grav avariate în SUA și Canada, vândute ca bune în România. Ce pun samsarii în loc de airbag-uri
O grupare de samsari a adus în mai multe state europene, inclusiv România, aproximativ 16.500 de mașini second hand grav avariate în SUA și Canada, pentru a le revinde după reparații superficiale.
euro dolar png
Cum încearcă firmele din Europa să gestioneze riscul valutar
IMM-urile din Europa devin mai agile și mai strategice în gestionarea riscului valutar. Activitatea de hedging (gestionarea riscului valutar – n. red.) este în plină expansiune.
francesco illy jpg
Timișoreanul care a inventat espressorul de cafea și a pus bazele renumitei companii Illy. Ce s-a ales de casa unde s-a născut: „Câți turiști știu că în orașul ăsta s-a născut?”
Francesco Illy, inventatorul espressorului modern și fondatorul celebrului brand Illycaffe, s-a născut la Timișoara, în data de 7 octombrie 1892. Astăzi, numele Illy este sinonim cu cafeaua de calitate în întreaga lume, dar puțini știu că povestea acestui brand internațional începe în cartierul Iose
Donald Trump FOTO GettyImages
Cine l-a determinat pe Trump să amâne supraimpozitarea importurilor
Trump a preluat al doilea mandat cu dorința fermă de a remodela economia globală, dar unele dintre hotărârile sale au părut să se clatine în fața turbulențelor de pe piața de capital și a apelurilor lansate de executivii puternici, care se tem că tarifele radicale ar putea aduce recesiunea.
Matteo Grandi cheful Michelin care a slăbit 90 de kg în 8 luni - după și înainte Foto Mediaset Infinity
A slăbit 90 kg în 8 luni fără înfometare. Secretul unui chef Michelin e mai simplu decât crezi
Chef-ul italian Matteo Grandi, premiat cu stea Michelin, a slăbit 90 kg în doar 8 luni. Două alimente a eliminat din dietă.
Boia de ardei aroma care transformă orice preparat Colaj DMS
„Aurul roșu” din bucătărie: condimentul recomandat de nutriționiști pentru detoxifiere și reducerea colesterolului
Descoperă beneficiile uimitoare ale boielei de ardei: antioxidant natural, aliat contra colesterolului, bun înlocuitor al sării și protector celular.
Institutul Speologie Emil Racovita Cluj, foto speologie org jpg
26 aprilie: 105 ani de la înfiinţarea, la Cluj, a primului institut de speologie din lume
Anul acesta, pe 26 aprilie se împlinesc 105 ani de la înfiinaţrea, la Cluj, a primului institut de speologie din lume şi 39 de ani de la tragedia nucleară de la Centrala atomo-electrică de la Cernobîl.
papa francisc sicriu epa efe jpg
Mormântul Papei Francisc, făcut din „piatra oamenilor simpli”! A fost adusă din localitatea natală a bunicilor săi
Mormântul Papei Francisc, amenajat în Bazilica Santa Maria Maggiore din Roma, este realizat din ardezie provenită din Liguria, regiunea natală a bunicilor săi. Simplu și sobru, mormântul poartă doar inscripția „Franciscus” și o reproducere a crucii pectorale purtate de fostul Suveran Pontif.
Programul Canon pentru tineri FOTO Diana jpg
Tinerii europeni și britanici ar putea beneficia de vize de muncă pe termen de un an, în cadrul unui acord de între UE și Regatul Unit
Uniunea Europeană este pregătită să facă concesii majore în negocierile cu Marea Britanie pentru a permite tinerilor cu vârste între 18 și 30 de ani, atât europeni cât și britanici, să călătorească și să muncească liber.