O participare de grup la <i>''Sunny Side of the Doc''</i>

Publicat în Dilema Veche nr. 233 din 31 Iul 2008
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Asociaţia profesioniştilor de film documentar din România, DocuMentor, a organizat în perioada 24-27 iunie prima participare a unei delegaţii de cineaşti români la tîrgul de film documentar "Sunny Side of the Doc" de la La Rochelle, una dintre cele mai prestigioase întruniri anuale ale producătorilor, realizatorilor, distribuitorilor şi programatorilor de film documentar din lume. Pentru prima dată, România a avut un stand propriu, iar producătorii români şi-au prezentat portofoliul de proiecte unor co-producători sau televiziuni din străinătate în vederea unor eventuale parteneriate. I-am întrebat pe trei dintre regizorii şi producătorii care au fost la La Rochelle ce a însemnat prima participare românească la "Sunny Side of the Doc" şi cum îl poate ajuta, la modul concret, pe un producător de filme documentare un astfel de tîrg. Florin IEPAN * Este prima participare "de grup" din istoria documentarului românesc la un tîrg internaţional. Autorii şi producătorii români de film documentar reuşesc să-şi afirme existenţa sub această formă. Este un gest esenţial, aşteptat de mulţi ani, prin care spunem un singur lucru instituţiilor europene, directorilor de festivaluri, producătorilor şi redactorilor de la marile televiziuni din Occident: se face film documentar în România. Este adevărat că documentarul românesc merita o astfel de participare încă din 1990, dar, dacă ne întoarcem numai cu trei sau patru ani în urmă, demersul asociaţiei DocuMentor nu ar fi fost posibil din cauza faptului că finanţatorii participării româneşti la SSD 2008 - Institutul Cultural Român şi Centrul Naţional al Cinematografiei - aveau cu totul şi cu totul alte priorităţi. * Producătorii români au sanşa să stea de vorbă între patru ochi cu cei care finanţează documentarele pe plan internaţional şi anume commissioning editors de la televiziunile din Vest. Depinde de ei, de regizor şi de valoarea proiectului prezentat pentru a obţine în acest mod o finanţare, pe lîngă banii din România (CNC, postul public de televiziune, posturi private etc.). Sumele care pot fi obţinute la un astfel de tîrg pentru un singur proiect pot urca pînă la 150.000 de euro. Dar şi o licenţă de difuzare la o mică televiziune din Vest, în valoare de 3000-4000 de euro, nu este ceva tocmai de neglijat la un documentar care nu are nici un ban. Dar, în opinia mea, marele cîştig pentru noi al unei astfel de participări la un tîrg cum este "Sunny Side of the Doc" este contactul cu ce se produce pe plan internaţional, experienţa de a-i urmări pe producătorii străini cum îşi caută finanţările, dar mai ales înţelegerea faptului că peste tot în lume realizarea filmului documentar este privită tot mai mult ca o profesie şi mai puţin ca o vocaţie, cum se întîmplă în România. Atît timp cît documentariştii români nu o să-şi adapteze subiectele şi maniera de lucru şi vor rămîne cantonaţi numai în zona documentarului observaţional (de o factură discutabilă de cele mai multe ori), şansele lor de a obţine co-finanţări din străinătate vor fi foarte reduse. Iar o şcoală naţională de film documentar care nu face coproducţii cu Vestul mie mi se pare un proiect sortit eşecului din start. Tudor GIURGIU * Prima participare românească la SSD a însemnat spartul gheţii şi multă invidie din partea colegilor maghiari, cehi, polonezi. Aveau cu toţii senzaţia că în România lucrurile merg extraordinar, dacă s-a reuşit punerea pe roate a acestui stand. Pînă la urmă, m-au convins şi pe mine că, de fapt, lucrurile merg mai bine decît la ei, dar asta nu înseamnă că trăim în normalitate. Documentarul încă e tratat cu firimituri, în loc să i se recunoască meritele. * Păi, îl poate ajuta doar dacă are răbdare să stea după tot felul de doamne de peste 40 de ani (în special) care sînt celebrele commissioning editors de la televiziunile străine şi să încerce să le pitch-uiască ideea sau filmul pe care îl are în cap. De cele mai multe ori, doamnele nu au timp sau regizorul/producătorul o va confunda pe Marijke cu Dorotheea ş.a.m.d. E o chestiune de perseverenţă şi răbdare. Alexandru SOLOMON * Comunitatea documentară din România şi-a marcat, prin participarea la SSD în 2008, prezenţa pe harta profesională europeană. Sigur, am zîmbit în gîndul meu cînd am fost invidiaţi de colegii noştri din Ungaria sau Bulgaria, dar e limpede că am fost cumva în centrul atenţiei (menţionaţi în cuvîntul de deschidere al catalogului şi la conferinţa de presă din prima zi a tîrgului; proiecţiile noastre erau înscrise ca "must see" de organizatori etc.). Oameni de televiziune şi selecţioneri de festivaluri ne-au vizitat la stand, curioşi să afle cam ce se întîmplă cu documentarul românesc. Masa rotundă organizată de asociaţia noastră, DocuMentor, a adunat profesionişti din toate ţările central şi est-europene, dar şi producători sau reprezentanţi ai fondurilor cinematografice din vestul continentului. Am constatat (pentru a cîta oară?) că nu sîntem nici cei mai oropsiţi, dar nici cei mai talentaţi din lume, că subiectele, temele, practicile de producţie şi de finanţare nu cunosc graniţe. În fine, ne-am întîlnit între noi - cei din România -, am avut timp să stăm de vorbă, producători şi regizori, responsabili de la CNC şi de la televiziunea publică (nici asta nu ni se întîmplă în ţară). * Documentaristul a devenit, înaintea altora, o fiinţă globalizată; nu poate supravieţui altfel în lumea de azi. În halele tîrgului de filme (aliniate pe docurile din La Rochelle), fiecare documentarist român a trebuit să-şi facă drum printre standurile marilor televiziuni şi ale asociaţiilor de producători din lume, să încerce să atragă atenţia asupra filmului lui, să obţină măcar promisiunea unui interes viitor şi, de ce nu, o părere avizată. A văzut ce alte proiecte sînt "pe piaţă", cum sînt "ambalate", cine le cumpără. Individual, am mai participat la astfel de evenimente şi ştiu că e un exerciţiu uneori frustrant, pentru că nimeni nu-ţi semnează un cec pe loc. Dar e fără îndoială un exerciţiu necesar. Prezenţa noastră la "Sunny Side" e doar un început, ar fi bine să perseverăm, fiecare în parte şi toţi la un loc. a consemnat Adina POPESCU

Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Iar aţi văzut filmele alea? - TIFF 2009, ediţia a 8-a
Cluj Sonata TIFF-ul, ca Făt-Frumos din lacrimă, creşte într-un an ca alte festivaluri în cinci....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Două scrisori de la TIFF
Dragă Andrei Dăscălescu, m-am bucurat mult că ai primit premiul pentru debut pentru Constantin şi Elena!...
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
(Încă o) scrisoare din străinătate
Dragă Luiza, Ce tare că ne-am întîlnit la Clermont-Ferrand!...
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Berlin 59: Umbre politice şi urme personale
Vineri 13 februarie. La ora la care scriu aceste impresii (v), festivalul de la Berlin - a 59-a ediţie - încă nu s-a încheiat, dar cred că se pot face unele pronosticuri....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Trei scrisori din străinătate
Dragă Adela, ne-am ratat la Viena... În singura zi în care tu mai erai acolo ai preferat Zoo-ul, pe care eu nu l-am văzut deloc, deşi am stat aproape zece zile....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
DocumFest: o primă ediţie
Este pentru prima oară cînd am participat la un festival de film aflat la ediţia întîi....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Per aspera ad Mostra
PRINTRE "ARISTOTELI" Înainte de a pleca la Veneţia, pentru a 65-a Mostră, am făcut o vizită la Workshop-ul Aristoteles - desfăşurat, anul acesta, la Sibiel. Şi zău dacă nu m-am simţit mai bine!...
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Documentarul românesc, dincolo de graniţe
La sosirea pe aeroportul La Rochelle, vameşul îmi cere viza de Franţa....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Cannes 61: o lume care dă pe-afară
Cine ar fi crezut că tocmai Sean Penn (angajatul, anti-Bush-ul, antipaticul...) se va dovedi unul dintre cei mai buni preşedinţi de juriu din istoria recentă a Festivalului de la Cannes?...
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Portret de familie cu oglindă retrovizoare la New York
În TGV-ul care mă duce de la Lisabona - via Hendaye - la Paris... Am recitit ce am scris, în decembrie 2006, despre festivalul TIFF-Tribeca de la New York (organizat în parteneriat cu Inst...
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Berlinala 58: mai mult trupă decît elită
Decretat - de către o comentatoare recentă - "mai exaltant" decît Festivalul de la Cannes, Festivalul de la Berlin (a 58-a ediţie) nu a fost decît un pariu ratat de a confirma acest lucru... ...
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
1 an (2, 3...) cu filmul românesc
Adevărul e că nu l-am văzut venind, acest aşa-zis "nou val"... (Eu nu-i spun aşa, ci "neorealism", dar astea sînt chichiţe de critic.) Or vedea criticii mai clar, dar nici ei nu sînt clarvăzători....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Drumul spre Salonic
Mariei Dinulescu Cresc odată cu TIFF-ul de Salonic: a ajuns la a 48-a ediţie, exact vîrsta mea....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Ambasador pe trei continente
Îmi permit să parafrazez titlul volumului de memorii al distinsului meu vecin, dr....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
ASTRA FILM FEST: Declaraţii şi tendinţe
Dan Alexe, cîştigătorul Marelui Premiu, cu filmul Cabală la Kabul, este de formaţie filolog şi locuieşte în Belgia....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
ASTRA FILM FEST: Efecte speciale într-o clădire gri
Totul se întîmplă într-un singur loc: Casa de Cultură a Sindicatelor din Sibiu....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Dilema lui Duka
Cinemateca AstraFilmFest a ajuns la finalul ediţiei de vară....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Tatăl, fiul şi sfîntul Torum
Pe 26 septembrie, la Muzeul Ţăranului Român, Cinemateca AstraFilmFest programează un film documentar care pune faţă în faţă două lumi total opuse, una tradiţională şi conservatoare, cealaltă flexib...
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Venezia 64: cu Lancia prin lagună
Anul acesta am avut din nou plăcerea de a fi invitat de firma Lancia la Festivalul de Film de la Veneţia....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Cronică dublă la Anonimul
Ziua 1 (Cristi Luca): După ce duminică ratasem marele premiu la Loto, totodată singura mea şansă de a deveni milionar în euro, luni m-am îmbarcat pe Pasager, în drum spre Sfîntu Gheorghe....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Un campion balcanic, niciodată european interviu cu Cristi PUIU
Cinemateca AstraFilmFest programează pentru seara de 5 septembrie, la Clubul Ţăranului din Bucureşti, Un campion din Balcani, documentar realizat în 2006 de Reka Kincses....
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Cînd B e înainte de A*
Dacă informaţiile furnizate de familii sînt corecte, Michelangelo Antonioni (94 de ani) a murit doar cîteva ore după Ingmar Bergman (89 de ani)......
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Berlinala 57: filme categoria pană
Dacă cineva crede că e aşa o mare chestie să mergi zece zile la Berlin şi s-o vezi pe Jennifer Lopez într-unul din cele mai proaste filme făcute vreodată (şi Dumnezeu ştie cît de lungă e lista asta!),...
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
De la un festival la altul
Petrol şi Borges la Solothurn În aceeaşi zi în care preşedintele Bush rostea - în "Raportul despre starea naţiunii" - fraza istorică privind reducerea cu 20%, în următorii 10 ani, a consu...

Adevarul.ro

image
Nu suntem egali în fața bolilor: care sunt românii care nu vor plăti suprataxă pe concediu medical
Politicienii și-au făcut calculele și au decis că nu suntem egali în fața bolilor. Mai exact, PSD și PNL lucrează la o ordonanță de urgență prin care încearcă să elimine supraimpozitarea concediilor medicale doar în cazul anumitor pacienți
image
„Lâna de aur”, cel mai scump material textil natural din lume. Firul de Vicuña se vinde la gram, la fel ca aurul
Firul de Vicuña, recoltat o dată la doi sau trei ani în cantități limitate, se distinge ca fiind cel mai rar și scump fir din lume. Cu o grosime de 12 microni, comparabilă cu cea a aurului, este comercializat la gramaj, se vinde la prețuri exorbitante și presupune un proces de producție meticulos.
image
Decizie radicală pentru „Tesla de Cluj”. „Dacă ziceam că e produsă în Elveția, clienții ar fi sărit s-o cumpere cu 450.000 de euro”
Echipa proiectului a luat o decizie importantă: va regândi „Tesla de Cluj” într-o variantă mult mai ieftină. „Probabil că dacă ziceam că mașina este produsă în Elveția, clienții ar fi sărit să o cumpere cu 450.000 de euro”, susține Florin Dehelean, unul dintre investitori

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.