One Man Quartet

Publicat în Dilema Veche nr. 595 din 9-15 iulie 2015
One Man Quartet jpeg

● Renaud Garcia-Fons, The Marcevol Concert, Enja Records, 2013.  

Renaud Garcia-Fons e o participare cu totul deosebită la ediţia din acest an a Festivalului de Jazz de la Gărîna, astfel că voi insista asupra lui cu acest articol tocmai pentru a compensa riscul de a fi uitat în umbra vedetelor de mai largă vizibilitate şi productivitate pe care le însoţeşte la această ediţie. O caracterizare oricît de succintă a acestui basist solo trebuie neapărat însoţită de o notă de subsol privind unicitatea sound-ului pe care îl produce instrumentul său personalizat ce acoperă parţial registrul violei şi (cred, cît mă duce urechea) al violoncelului. Ingineria instrumentului permite o traversare fluidă a gîtului între notele grave şi cele calde ori chiar stridente, un

pentru care în mod normal ar fi necesari măcar doi oameni cu două instrumente diferite (şi în acel caz cu un minus în coeziune). O mostră elocventă e acest

interesant de urmărit mai ales în formatul video (un DVD premiant Echo în 2013) ce expune tehnica aparte a unui instrumentist excepţional în cel mai propriu sens – de a face excepţie de la cutumele şi aşteptările legate de instrumentul său.

Cariera lui Garcia-Fons e marcată, inevitabil pentru instrumentul său, de rolul de colaborator – dintre artiştii recenzaţi în această rubrică i-a ajutat pe Dhafer Youssef şi Nguyên Lê (şi pe mulţi alţii din catalogul ACT). Mentoratul şi l-a petrecut sub îndrumarea unuia din cei mai importanţi cercetători-pedagogi contemporani ai basului, franco-sirianul François Rabbath – genul de artist fundaţional mai relevant în rol de metodologist decît în cel de creator, mai preocupat de a inventa noi moduri de a ţine instrumentul decît de a scoate albume. Garcia-Fons este un fidel discipol al lui Rabbath, dar în acelaşi timp şi un fructuos aplicant al metodologiilor inovatoare în forme prezentabile/comercializabile. Melodicitatea concertului aici în discuţie demonstrează capacitatea sa de a transfera ştiinţă în material finit deosebit de plăcut. 

Complementar carierei de acompaniator, de mai bine de douăzeci de ani Renaud Garcia-Fons scoate cu regularitate materiale solo, iar concertul de la Marcevol (locaţie medievală din Pirineii francezi) funcţionează deopotrivă ca retrospectivă şi apogeu al portofoliului său. Tehnicienii instrumentului se pot bucura de un tutorial printr-o varietate largă de metode, fără ca asta să marginalizeze publicul nevinovat, căutător de plăceri senzoriale. Secretul lui Garcia-Fons stă în rădăcinile latino-mediteraneene ale compoziţiilor sale, din care derivă numeroase asemănări cu un alt specialist (ceva mai populist) al instrumentului – Avishai Cohen, deci şi distincţii majore de ton/atmosferă faţă de nordici – vezi Lars Danielsson. În lipsa oricărui acompaniament, particularităţile instrumentului său personalizat îl ajută pe Garcia-Fons să producă un sound semnificativ mai bogat decît Cohen, iar în această comparaţie nu suferă nici măcar din absenţa vocii – rareori sesizabilă drept „absenţă“ la francez. 

La simpla ascultare, senzaţia pe care o lasă albumul este că avem de-a face cu cel puţin un cvartet, de aceea vizionarea materialului devine obligatorie pentru a înţelege cît de mult poate să facă Garcia-Fons de unul singur, comparativ cu cei mai apreciaţi profesionişti ai aceluiaşi instrument. Basul său emulează cu succes percuţia, sound-ul unor instrumente

(oud, kora) ori de muzică clasică şi chiar pe al basului rock. Se înţelege de aici că a fi părtaş live la spectacolul oferit de basist devine una din oportunităţile de neratat care ni se oferă în acest an. Coroborat cu prezenţa lui Stanley Clarke, e posibil ca această ediţie a Festivalului de Jazz de la Gărîna să rămînă în amintiri drept un festin al basului. 

Renaud Garcia-Fons va concerta pe 11 iulie în cadrul Festivalului Internaţional de Jazz de la Gărîna. Mai multe la garana-jazz.ro

Aron Biro este autorul blogului http://aronbiro.blogspot.com.  

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.