Libertinaj stilistic

Publicat în Dilema Veche nr. 485 din 30 mai-5 iunie 2013
Libertinaj stilistic jpeg

● In The Country, Sunset Sunrise, ACT, 2013.

Iarăşi ceva de la casa de discuri ACT, adică scandinavi, mai exact norvegieni: Morten Qvenild la pian, Roger Arntzen la bass, Pal Hausken la tobe. Iarăşi jazz meditativ, alcătuit din dueturi bass – pian. Aşadar, aviz fanilor Esbjörn Svensson Trio şi Lars Danielsson, şi publicului Festivalului de la Gărîna, care au şansa să-i vadă pe In the Country anul acesta. Dintre cei trei protagonişti, Qvenild, pianistul, e liderul trioului, cel mai vizibil internaţional şi cel mai versatil. E vorba de un nivel de versatilitate care, în orice ţară, în afară de Norvegia, ar fi greu de conceput, iar la noi poate chiar interzis contractual, din raţiuni de imagine şi politici de marketing. Să vedem cît de grav e: cariera sa a bifat black metal cu trupa Shining, pop operatic cîntînd coveruri Joy Division, Dolly Parton şi AC/DC cu Susanna and the Magical Orchestra, post-jazz cu post-orchestra Jaga Jazzist, indie pop hipsteresc cu The National Bank şi jazz lasciv cu Slow Motion Orchestra. Cu alte cuvinte, e ca şi cum Dan Grigore ar cînta azi cu Negură Bunget, mîine la Eurovision şi poimîine la Gărîna. E dificil să asculţi, cu un acelaşi creier, plaja stilistică din CV-ul lui Qvenild, nu-mi pot închipui cum e să fii şi implicat în producţia materialelor respective. Filonul său de bază este, totuşi, jazzul – cu jazz a debutat şi în jazz activează în calitate de lider de grup de zece ani încoace, cu aceşti In the Country.

Albumul Sunset Sunrise nu se ridică, totuşi, la nivelul recentelor materiale EST/Danielsson pe care le-am recenzat în această rubrică; îi lipsesc sofisticarea şi impactul emoţional, dar asta numai pentru că în cazul celor doi artişti avem de-a face cu un extrem de înalt nivel de sofisticare şi impact emoţional, şi nu pentru că In the Country ar suferi de lacune sesizabile. Materialul acestora e perfect plăcubil, dar mai aerisit în comparaţie cu EST şi mai puţin fluid/atmosferic în comparaţie cu Liberetto. Poate pentru că trio-ul e condus de un pianist, faţă de care colegii săi sînt umili executanţi – nu avem un basist de talia lui Berglund/Danielsson, şi nici un baterist cu personalitate solo ca Magnus Öström. Bucuriile pe care ştie să le aducă jazzul scandinav sînt însă prezente şi satisfăcătoare pe materialul de faţă. Albumul începe şi se încheie cu melancolii pianistice în care celelalte instrumente au o prezenţă minimală – „Birch Song“, respectiv „December Song“. Miezul conţine şi momente mai ritmate („Derrick“), un interesant număr de theremin („Steelpants“) şi cîteva bucăţi ale căror titluri („Silverspring“, „The Fluke, a Whale’s Tail“) sugerează că îşi propun să fie atmosferice în tradiţia scandinav-glacială (sigurrósiană), însă o fac doar parţial – un strat de texturi ambientale pare să lipsească, albumul sună prea analogic.

Experienţa scandinavilor care trec, mai în joacă, mai în serios, prin multiple genuri, le deschide o viziune mai largă asupra jazzului, asupra muzicii în general, viziune care a dus la ceea ce tradiţionaliştii numesc post-jazz. Într-un interviu recent, Qvenild explică predispoziţia norvegienilor spre acest libertinaj stilistic în cheie antropologică: densitatea populaţiei fiind mică, oamenii locuiesc la distanţe relativ mari unul de altul şi sînt nevoiţi să trăiască mult cu ei înşişi, cu propriile resurse şi idei, ceea ce contribuie la dezvoltarea unei pofte de explorare individualistă care nu poate fi constrînsă cu regulamente, cu marketing de aliniere la o strategie ori la o imagine. Se poate comenta că tocmai această abordare – „strategia lipsei de strategie“ – este, în sine, strategia de marketing a scandinavilor (şi de orientare pe piaţă a casei de discuri ACT). La noi – şi probabil în ţările cu puternică tradiţie socialistă –, acest tip de gîndire intră în categoria riscurilor neasumabile – apropierea mai puternică a indivizilor face ca părerea vecinului să conteze mult prea tare, şi fiecare pas liberal să trebuiască validat de multiple ancore sociale, dintre care unele există doar de dragul tradiţiei, din raţiuni pe care nu şi le mai aminteşte nimeni.

Aron Biro este autorul blogului http://aronbiro.blogspot.com.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.