Tragedie greacă

Publicat în Dilema Veche nr. 644 din 23-29 iunie 2016
Tragedie greacă jpeg

Au plus près du soleil / Too Close to Our Son (Franța, 2015), de Yves Angelo.

Încă din scena cu care se deschide, în care un Icar destul de bătrîn pentru a mai reuşi să îşi păstreze echilibrul, prins între soţie şi o relaţie extraconjugală cu o femeie seducătoare, eşuează în faţa mării negre, lăsîndu-se înghiţit de valuri, filmul lui Yves Angelo trasează deja liniile substratului mitologic care vor transforma o aparentă dramă de familie, cu un triunghi amoros, într-o tragedie antică, în care femeia fatală este chiar Fatalitatea. Au plus près du soleil urmează foarte îndeaproape construcţia clasică a unei astfel de tragedii, descriind modul în care o familie (un cuplu de magistraţi), cu un copil adoptiv, o situaţie socială bună şi avînd legea de partea lor, încearcă să evite (făcîndu-se vinovaţi de hybris), fără posibilitatea de a reuşi, de fapt – pentru că biologia e, aici, Destin – întîlnirea copilului, devenit adult, cu mama sa naturală. Cu toate că Au plus près du soleil poate fi considerat o tragedie în toată regula, intenţia regizorală a lui Angelo e să lase elementele tragediei undeva în fundal (încercînd să obţină un efect asemănător celui din Căderea lui Icar al lui Bruegel), făcînd foarte actuală drama psihologică a părinţilor care vor să îşi protejeze copilul şi intrigile lor meschine. Aflînd în mod pur întîmplător, din interogatoriul unei femei acuzate de înşelarea şi manipularea unui bărbat care îşi luase viaţa, că o are în faţă pe mama naturală a copilului său, judecătoarea Sophie (Sylvie Testud) hotărăşte să o acuze, în loc să renunţe la caz (aşa cum îi cerea poziţia sa profesională) şi să ascundă evenimentele de fiul său.

Ceea ce conflictul trădează pas cu pas e faptul că protejarea copilului se transformă, de fapt, în protejarea ideii de familie în faţa factorului disturbator numit Juliette (Mathilde Bisson). Aşa cum e înfăţişată de Angelo, tocmai lipsa de intenţie a acţiunilor ei, spontaneitatea şi traiul de pe o zi pe alta, de la un bărbat mai bogat decît altul, declanşează evenimentele. Pentru tipologia unei femei fatale, portretul ei e destul de realist, lăsînd să reiasă, din dialogurile filmate într-un birou judecătoresc, cîte ceva dintr-o istorie personală în care sînt evocate lipsuri materiale, prostituţia şi naşterea unui copil la 14 ani, iar atunci cînd, de pildă, e invocată aura ei mitologică, ea e făcută prin elementele decorului unei intrigi amoroase. Cînd soţul lui Sophie (Grégory Gadebois) o contactează fără să ştie prea bine ce vrea de la ea şi o întreabă unde vrea să meargă, lăsîndu-se prins în mrejele ei, ea răspunde scurt că vrea să bea un pahar de vin la malul mării, lăsînd să transpară faptul că mai mult decît întîlnirea cu Olivier o interesează marea care îi înghite rînd pe rînd pe bărbaţii care o aduc acolo. Spre deosebire de poziţia solidă a lui Juliette în naraţiune, cea a lui Olivier, prins între soţie şi mama naturală a copilului său, rămîne discutabilă. Motivaţiile sale, care vor alcătui iţele intrigilor în care e din ce mai prins, rămîn destul de obscure: de ce alege să nu spună adevărul, atunci cînd e de părere că decizia soţiei sale e greşită? Şi, dacă iniţial consimte să mintă, de ce, pe parcurs, nu îşi schimbă poziţia, atunci cînd evenimentele îi arată că se afundă din ce în ce mai mult? Miza pe care se construieşte conflictul, aceea că copilul ar putea afla adevărul, rămîne totuşi o problemă rezolvabilă, de dimensiuni relativ modeste.

La nivel stilistic, Angelo filmează în cadre relativ lungi, cu camera din mînă, trecînd de la un personaj la altul, într-un fel care contrastează cu clasicitatea intrigii. Opoziția pe care o face însă regizorul, într-unul dintre interviurile acordate, între „adevărul“ camerei sale (filmare din mînă, cu sunet diegetic, în cadre relativ lungi) și modul de filmare pe care îl numește „manipulator“ (clasic, al filmelor mainstream sau hollywoodiene) nu e atît de radicală. Libertatea pe care pretinde că o acordă spectatorului (prin aluzii la limbajul cinematografic din teoriile lui Bazin) e destul de limitată în filmul său. Atenția spectatorului e dirijată, la fel ca într-un film clasic, de la un detaliu la altul, acordînd importanţă chipurilor şi efasînd aproape complet exterioarele, trecînd de la expresia unei fețe la gesturi și obiecte importante narativ, fără ca spectatorul să poată descoperi singur un element sau altul, fără să poată alege unde și cînd să privească. În definitiv, spațiul creat de Angelo e destul de strîmt, nelăsîndu-ne să întrezărim ce se află în afara acțiunii dramei sale, iar atunci cînd întrevedem ceva, elementele au un rol bine stabilit în simbolismul mitologic al intrigii sale: atunci cînd privim marea, vedem, de fapt, locul de pierzanie ale vechilor pescari.

Ancuța Proca este critic de film.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.