Torture porn formalist

Publicat în Dilema Veche nr. 634 din 14-20 aprilie 2016
Torture porn formalist jpeg

● Noapte bună, mami! / Ich seh, Ich seh / Goodnight Mommy (Austria, 2014), de Severin Fiala, Veronika Franz.

Regizat de Severin Fiala şi Veronika Franz (nepotul, respectiv partenera lui Ulrich Seidl, creditat ca producător), horror-ul austriac Noapte bună, mami! / Ich seh, Ich seh  explorează relaţia dintre o mamă şi fiii săi gemeni din perspectiva  groazei  provocate de ne(re)cunoaşterea identităţii celuilalt, pînă în punctul torture porn-ului. Doi băieţi gemeni, blonzi, cu feţe angelice (Lukas şi Elias, şi în film, şi în realitate), locuiesc în­tr‑un loc aparent paradiziac: o casă de un modernism minimalist aproape SF, ferită de lume, scăldată de prea mult soare şi împrejmuită de păduri, pe care ei le explorează neîngrădiţi. Atmosfera de prea-multă-linişte e tulburată de sosirea acasă a mamei de la spital – unde a suferit o operaţie estetică –, cu capul bandajat şi faţa tumefiată, semănînd destul de mult cu o mumie. Ea hotărăşte – ceea ce ştim deja din The Others că nu aduce a bine – să tragă toate jaluzelele şi să impună liniştea.

Neputinţa de a recunoaşte chipul mamei sub bandajele care îi acoperă faţa şi sub urmele rănilor suferite trezeşte în copii suspiciunea că poate nici nu este ea, suspiciune pe care regizorii o observaseră în comportamentul copiilor care îşi privesc pentru prima dată mamele după transformările suferite prin operaţii estetice în show-urile de televiziune de acest tip. Această incertitudine de thriller psihologic e şi motorul naraţiunii – copiii încep să culeagă din comportamentul ei tot felul de inadvertenţe şi dovezi (felul în care îl neglijează pe unul dintre băieţi, indispoziţia ei permanentă şi faptul că nu ghiceşte cuvîntul „mama“, care o desemna pe ea într-un joc, pînă la actele ei de agresiune) care par să confirme ipoteza. Ea devine la fel de suspectă şi pentru spectator, căruia nu i se oferă detalii contextuale (de ce a fost nevoită să se opereze: din cauza unui accident pomenit în treacăt sau pentru cariera ei de vedetă TV? de ce şi-a lăsat copiii singuri în tot acest timp?). Filmul poate fi privit astfel ca un act de revoltă împotriva „obiectificării“ feminine – operația mamei e o transformare dictată de impunerea asupra corpului ei a unei privirii masculine – iar fiecare privire admirativ-sexualizată în oglindă a mamei e compensată de arătarea felului demonic în care acest corp e perceput de copii.

Noapte bună, mami! / Ich seh, Ich seh nu e însă deloc imaginativ din punctul de vedere al construcţiei naraţiunii: intriga sa pare o medie a filmelor horror sau thriller care au în centru o relaţie maternă (de pildă, El orfanato, The Others sau A Tale of Two Sisters), trucurile narative pe care le foloseşte sînt în parte evidente de la început, iar tematica sa, cea a relaţiei corp-identitate şi a stranietăţii care apare odată cu schimbările cauzate de operaţii estetice, a fost dramatizată mai interesant în filmul lui Almodóvar, La piel que habito / Pielea în care trăiesc. Ceea ce a făcut să cîştige admiraţia unei părţi a publicului e formalismul său, care amintește într-o anumită măsură de The Shining, prin lanurile de porumb care seamănă cu labirinturi sau pattern-urile printre care se mișcă personajele, precum tapetul cu furnici din camera băiatului. Ceea ce îl face mai deosebit faţă de majoritatea horror-urilor e folosirea intensă a luminii, în loc de umbre şi întuneric, pentru crearea senzaţiilor de teroare, scenele de tortură petrecîndu-se după ridicarea jaluzelelor, în cel mai puternic soare, care ajunge un instrument de tortură în sine. Filmul conţine şi destule trimiteri politice, motiv pentru care a mai fost privit şi ca o metaforă a relaţiei conflictuale a Austriei cu Hitler. Indicii în acest sens sînt, de exemplu, mormanul de oase pe care băieţii îl descoperă în peşteră sau modul ironic în care se face referire la filmul The Trapp Family din 1956.

Deşi comparat de mulţi critici cu Funny Games al lui Haneke din perspectiva în care e tratată problema copil/violenţă, modul în care Severin Fiala şi Veronika Franz se folosesc de tortură e tocmai opusul său – nu incită cîtuşi de puţin şi la problematizarea poziţiei spectatorului. Aceasta era la Haneke nu doar o simplă autoreflexivitate (conştientizarea filmului ca artefact, şi a spectatorului ca voyeur), ci şi un atac direct, de subminare a poziţiei confortabile din care spectatorul putea urmări teroarea. Aici, poziţia spectatorului nu diferă cu nimic faţă de cea dintr-un film hollywoodian, iar thriller-ul psihologic e subminat de scopul intensificării senzaţiilor. Mai mult decît problematizarea raportului spectator-vio­lenţă, filmul ar trebui să suscite discuţii asupra modului de lucru cu copii-actori. Deşi povestea evocă raportul de putere dintre adulţi şi copii, felul în care cei doi actori gemeni au fost introduşi în poveste la filmare – treptat, fără să ştie că scenariul presupune şi o parte de tortură – e tocmai o dovadă a abuzului unui astfel de raport. De asemenea, faptul că cei doi copii se numesc la fel ca şi personajele pe care le întruchipează va fi uşurat munca de filmare, dar nu e totuşi un mod prin care îi privează pe copii de o minimă distanţare?

Ancuța Proca este critic de film.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Amenda primită de o pensionară din Brașov pentru că a plantat flori în grădina blocului. „Este anormal ce se întâmplă”
Poliţia Locală Braşov a dovedit exces de zel în cazul unei femei de 76 de ani care a plantat câteva flori în zona verde a blocului în care locuia, potrivit bzb.ro.
image
Nike și Adidas, bătute de niște fete fâșnețe: invenția unei companii elvețiene fascinează lumea FOTO
Giganții de pe piața încălțărilor de alergare au înregistrat un eșec rar după un maraton major. La Boston, primele trei locuri din clasamentul feminin au fost ocupate de atlete care au purat alte mărci.
image
Joaca de-a vremea. Posibila cauză a inundațiilor catastrofale din Dubai, ploaia artificială VIDEO
Despre „însămânțarea norilor” se vorbește de mult timp, iar tehnica este folosită în multe țări care au probleme mari din cauza secetei. Sunt voci care spun că vremea ciudată din Dubai este legată de ploaia artificială creată acolo pentru a mai îmblânzi vremea.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.