Street theatre

Publicat în Dilema Veche nr. 540 din 19-25 iunie 2014
Street theatre png

● Bucureşti, unde eşti? (România, 2014), de Vlad Petri.  

Cu ocazia intrării în circuitul cinematografic a dezamăgitorului său documentar despre manifestaţiile stradale bucureştene din 2012 – Bucureşti, unde eşti?, talentatul cineast independent Vlad Petri povestea franc că a pornit cu intenţia de a face un „film foarte revoluţionar“ (în primele două luni de proteste anti-Băsescu şi anti-Boc, el s-a aflat zilnic în Piaţa Universităţii), pentru ca, în faza de montaj, nemaiştiind cum să structureze materialul, să sfîrşească prin a acorda întîietate dimensiunii de spectacol a protestelor. O soluţie comodă, căci favorizează o receptare autocomplezent-conservatoare, în care clişee despre caragialism şi despre mad-city-ul-în-care-fiecare-cu-propriii-sticleţi-din-cap (a se vedea, de pildă, cronica Oanei Prisăcariu din Observator cultural), sau despre o „naţie îmbolnăvită profund de comunism“, ajunsă să semene cu „un spital de nebuni“ (Iulia Blaga pe Hotnews), înfăşoară elogii la adresa echidistanţei lui Petri – a abordării lui „antropologice“, cum o numeşte Blaga, sigură pe prejudecata post-’89 că această abordare e prin definiţie „mai captivantă“ decît ar fi putut fi un documentar militant. Mai modest, sinopsisul pus de realizatori la dispoziţia presei nu vorbeşte despre antropologie, ci doar despre o focalizare la firul ierbii, despre o portretistică preocupată de ceea ce e „intim, personal“. Din păcate, o parte din acest human interest – promovat, în faza de montaj (80 de minute de proiecţie alese din circa 60 de ore de material filmat), ca principal criteriu de selecţie – e de factură limitat-pitorească: de pildă, un excentric nineties-style încearcă să-l recruteze pe documentarist (care cu ocazia asta îşi declară vîrsta: avea 10 ani în ’89) într-un partid pe cale de a fi înfiinţat, cu o titulatură ce reuneşte pacea, ordinea, credinţa ş.a.; sau, într-o altă secvenţă, o femeie trecută de 50 de ani stă şi se lasă demascată drept comunistă, în plină stradă, de către un bărbat trecut de 60 de ani. Pe lîngă asemenea obsesii de anii ’90, la protestele din 2012 s-au făcut auzite şi idei mai proaspete în spaţiul nostru, sau, dacă nu mai proaspete, atunci parcă proaspăt reînviate din morţi – de pildă, idei de redistribuire economică mai echitabilă, sau idei despre colonialismul Occidentului. Documentarul lui Petri notează prezenţa unor asemenea teme, dar fără a urmări vreuna din ele, fără a le acorda o pondere deosebită, ci prezentîndu-le ca pe nişte mărfuri printre altele, într-o Piaţă a Universităţii văzută ca o aglomeraţie pestriţă de tarabe. Petri e lăudat pentru lipsa lui de parti-pris, dar replierea în pitorescul unei asemenea viziuni era, de fapt, cea mai safe opţiune posibilă – nu doar mai puţin „revoluţionară“ (cuvîntul cineastului), ci chiar involuntar conservatoare, în măsura în care egalizează lucruri inegale (discursuri care n-au acces egal la spaţiul public) şi, dacă nu favorizează, atunci nici nu face mai dificilă bagatelizarea întregului fenomen (după cum sarcastic enumeră Oana Prisăcariu în cronica ei: „Unii ies în stradă pentru că întreţinerea e prea mare, alţii pentru că pare ceva la modă, alţii găsesc în asta un prilej de a vocifera… cetăţeni turmentaţi… tineri teribilişti care aruncă roşii...“).

Ceea ce nu înseamnă că eterogenitatea asta nu poate fi văzută şi în culori mai calde, precum cele propuse în sinopsisul filmului: „Ce au în comun un fost ofiţer de poliţie, un dresor de cîini, fondatorul unui partid politic şi protestatarii antiguvern? Cu toţii s-au întîlnit pe străzile Bucureştiului la 23 de ani de la Revoluţie, hotărîţi să recucerească spaţiul public.“ Culorile camerei lui Petri sînt calde; ea trage spre cetăţeni cu idiosincrazii de look sau cu feluri idiosincratice de a protesta, şi uneori e participativă – ţinîndu-se cu greu după un alergător îmbrăcat doar în slip şi în adidaşi, care flutură un tricolor prin vînt şi fleşcăraie, sau învîrtindu-se în jurul a patru-cinci persoane care, strînse în cerc şi ţinîndu-se de după umeri, scandează cuvintele care dau titlul filmului. La 80 de minute, Bucureşti, unde eşti? e prea puţin dens şi prea repezit ca să se împlinească în propriii săi termeni festiv-babilonici: nu e loc în el pentru destule feţe ale Pieţei, iar anotimpurile se succedă pe repede-nainte (filmul se încheie odată cu vara referendumului pentru demiterea lui Băsescu). Dar ce e în el e, într-adevăr, adesea entertaining ca street theatre: vociferările unui duo de poliţişti în civil, dintre care unul rezervist, împotriva jandarmilor care i-au oprit ca să-i legitimeze, dau o scenetă demnă de flerul unui Răzvan Rădulescu pentru rîca între caste; există şi un moment de farsă cu nişte antiprezidenţiali care se plîng că PSD-ul le-a promis bani şi nu le-a mai dat, şi mai există un gag superb, potenţat şi de unghiul din care s-a întîmplat să fie surprins pe cameră, cu un biciclist antibăsist care, intrînd în cadru pe neaşteptate, se înjură din mers cu un antipontist de pe trotuar. Reversul grav al unor astfel de ciocniri burlesc-partinice e reprezentat cel mai bine de durerea orbesc-furioasă a unui băiat care ţipă îndelung la o femeie ce ar putea să-i fie mamă: „Eu îţi plătesc ţie pensia dacă eşti pensionară… şi tu m-ai adus într-o ţară de căcat… ca pe vremea lui Ceauşescu… oameni ca tine au creat sistemul comunist.“ Ravagiile unei îndelungi întărîtări prin discursuri dezbinatoare şi ale difuzării de chei necorespunzătoare de interpretare a realităţii.    

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.