O investigaţie detectivist-jurnalistică

Publicat în Dilema Veche nr. 629 din 10-16 martie 2016
O investigaţie detectivist jurnalistică jpeg

Spotlight (SUA-Canada, 2015), de Tom McCarthy.

Introducîndu-ne în poveste printr-un flasback din 1976, prin care asistăm, pe coridoarele unei secţii de poliţie din Boston, la trecerea sub tăcere a unui caz de pedofilie şi urmărim ieşirea din secţie în deplină libertate a preotului acuzat, însoţit de un episcop, Spotlight (cîştigătorul de anul acesta al premiului Oscar pentru Cel mai bun film) se angajează să restituie ceea ce se muşamalizase atunci, printr-o intrigă detectivistă procedurală, transformată în investigaţie jurnalistică. Aceasta rămîne în cea mai mare parte fidelă investigaţiei reale – condusă de echipa de jurnalişti a departamentului Spotlight de la The Boston Globe –, despre inervaţiile abuzurilor sexuale asupra minorilor în cadrul mai larg al instituţiei Bisericii Catolice care le acoperise. Dintre temele pe care le atinge, una dintre cele mai evidente ţine de rolul şi etica presei, de importanţa ei în contextul social mai larg (al instituţiilor şi al comunităţii) şi de importanţa felului în care ea operează – modul în care sînt livrate informaţiile e prezentat ca fiind la fel de important ca informaţiile în sine.

McCarthy vrea să ne menţină atenţia asupra procesului de investigaţie, concomitent cu punctarea pas cu pas (printr o reconstituire istorică) a modului de lucru într-o redacţie din anii 2000 (înainte de trecerea la online) – descoperirea indiciilor din rapoarte prăfuite aflate în arhive populate de şobolani, cercetarea unor vechi articole decupate din ziare şi obţinerea mărturiilor prin comunicarea directă, face to face, cu sursele. Pentru un film hollywoodian, Spotlight e extrem de restrictiv cu informaţiile prezentate. Camera lui McCarthy se mişcă printre cei care înţeleg evenimentele, şi pe care îi prezintă ca responsabili, într-un fel sau altul, de amploarea lor (jurnalişti, avocaţi, reprezentanţi ai Bisericii) şi îi lasă pe cei care nu le înţeleg şi cu suferinţa căror nu putem rezona (copiii-victime ale abuzurilor) în afara filmului. Victimele devenite adulţi intervin, de asemenea, în secvenţe scurte, uneori nu mai lungi de o replică-două, iar camera rămîne neintruzivă, păstrînd o anumită distanţă, neajungînd niciodată în această apropiere la un plan detaliu cu expresia vreunei emoţii. McCarthy nu oferă mai multe amănunte nici în ceea ce îi priveşte pe agresori: există o singură apariţie a unui preot, însă mărturia sa – recunoaşterea unei orori – e expusă atît de brut şi de scurt, fără nici o licărire de conştientizare din partea sa sau efecte de demonizare din partea regizorului (care să îl califice drept reprezentantul Răului) încît produce un efect opus: în loc de înţelegere, provoacă perplexitate. Totuşi, nu se poate spune că filmul se abţine de la a face orice comentariu – atunci cînd jurnaliştii adună destul de multe informaţii, dar hotărăsc să le facă publice abia după trecerea Crăciunului (pentru a atenua impactul asupra cititorilor, după atentatele din 11 septembrie, dar şi pentru a face mai multe săpături), camera ne arată în continuare desfăşurarea cercetărilor, concomitent cu adăugarea, pe fundal, a colindelor cîntate de corul format din copii al unei biserici, amintindu-ne că fiecare moment care trece înseamnă noi şi noi victime.

Mai neaşteptat este că distanţarea emoţională a spectatorului nu e folosită doar în ceea ce priveşte victimele sau agresorii, ci (ceea ce e mai rar) e aplicată şi asupra jurnaliştilor. Vieţile lor prezentate total anti-glamourous (nu lasă nici un moment impresia că fac „ceva-cu-adevărat-important“) rămîn private, iar detaliile pe care le aflăm despre fiecare dintre ei sînt menite să ne ofere un context pentru investigaţie şi să susţină povestea (bunica unei jurnaliste e o catolică practicantă, iar un alt jurnalist locuieşte pe aceeaşi stradă cu un preot agresor). Atunci cînd Robby (Michael Keaton) încearcă să îl determine pe unul dintre oamenii din interior (care e şi un bun prieten al său) să îi confirme lista cu agresori, discursul său despre ce trebuie făcut pentru a pune capăt răului din oraşul lor aminteşte de rolul din Batman, însă e conceput ca un revers al său – prietenul său îi aminteşte de faptul că şi jurnaliştii au ştiut şi au participat prin tăcere la răul pe care acum îl denunţă. Această prezentare antieroică şi netriumfalistă a presei e menită să mute accentul de pe tema indispensabilităţii ei (şi a altor interpretări precum omagierea unei forme aproape pierdute, presa scrisă) înspre aspectele mai profunde ale investigaţiei în sine. Lumina pe care o aruncă asupra evenimentelor îşi restrînge aria pînă la a fixa acea colaborare tacită dintre o instituţie şi alta (Biserica, presa, şcolile, Poliţia şi Justiţia), dintre un preot şi altul, dintre un avocat şi altul, dintre un vecin şi altul, pînă la nivelul instituirii unei tăceri care planează asupra fiecărui membru al oraşului. Denunţarea ei vine de la un ochi din exterior (editorul Marty, abia venit în oraş), care surprinde evenimentul ca pe un secret îngropat şi menţinut cu multe eforturi sub denumiri liniştitoare precum binele comun, întrajutorare, protecţie, credinţă.

Ancuța Proca este critic de film.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
„Iuda“ care i-a trădat pe luptătorii anticomuniști, plătit regește. Povestea legendarului Ogoranu care nu a putut fi prins de Securitate timp de aproape trei decenii
Banda lui Ion Gavrilă Ogoranu, din care făceau parte unii din cei mai vestiți luptători anticomuniști, a fost anihilată după au fost infiltrați trădători. Informatorii Miliției și ai Securității primeau bani grei pentru informații despre partizani.
image
Joburile de rutină cresc riscul de declin cognitiv cu 66% și de demență cu 37%, potrivit unui studiu
Conform unui nou studiu, activitatea intensă a creierului la locul de muncă ar putea da roade nu numai în ceea ce privește avansarea în carieră, ci ar putea, de asemenea, să protejeze cogniția și să contribuie la prevenirea demenței pe măsură ce înaintezi în vârstă.
image
Rujeola a început să-i ucidă și pe părinții nevaccinați. Număr record de cazuri
În România avem epidemie de rujeolă, iar situația devine din ce în ce mai gravă: săptămâna trecută s-a înregistrat un record de îmbolnăviri.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.