● Pe mulţi i-am auzit spunînd că spectacolul Troienele după Euripide, în regia lui Andrei Şerban, trebuie văzut. Piesa se joacă în mod curent la opera din Iaşi, dar va veni la Bucureşti cu ocazia Festivalului Naţional de Teatru şi se va juca duminică, 27 octombrie, la Teatrul Odeon. Merită văzută, chiar dacă am mai văzut-o o dată în 1990, la Teatrul Naţional, pe vremea cînd minerii bîntuiau încă prin Bucureşti cu bîtele, asemeni grecilor care invadau Troia. (Andrei Manolescu)

● Cei care nu au ajuns la Gala „Hop“ de la Costineşti pot vedea spectacolele actorilor cîştigători între 26 octombrie şi 1 noiembrie, în Centrul vechi, în Podul La Historia. E o iniţiativă a lui Marius Manole, care a făcut parte din juriul Galei Tînărului Actor. În deschidere – Pisica verde de Elise Wilk. (Adina Popescu)

● Luni, 28 octombrie, de la 7 dimineaţa, în Club Control, e concert Robin and the Backstabbers. Cu mic-dejun inclus. Decadent e puţin spus. (Luiza Vasiliu)

● Dragul meu turnător de Gabriel Liiceanu. Abia a apărut, am citit-o pe nerăsuflate. E compusă dintr-o serie de scrisori către turnătorul „Cristian“, care se ocupa de „obiectivul Lungeanu“, pus în urmărire pentru „concepţii idealiste“, pentru „legături cu filozofi străini şi cu membri ai emigraţiei“ şi pentru că era un „element duşmănos“ faţă de orînduirea socialistă. Scriitura are un dramatism bine temperat, iar documentele anexate arată cît de absurd era regimul totalitar care supraveghea (pînă în cele mai mici şi personale detalii) viaţa unui tînăr intelectual. (Mircea Vasilescu)

● Cronicile de cinema ale lui Filip Standavid de la Europa FM punctează perfect premierele cinematografice. Sînt spumoase, inspirate şi relaxate. El e un pasionat, şi asta se simte. Dacă aveţi dubii dacă să intraţi la un film sau la altul, ascultaţi-l! (Ana Maria Sandu)  

● După ce a lansat on white... and black kies – primul album solo – în iulie 2012, la Timişoara, pianistul şi compozitorul Teo Milea a susţinut anul acesta recitaluri la Viena, Nürnberg şi Dortmund. Muzicianul revine la Bucureşti vineri, 25 octombrie, de la 19, la Godot Cafe-teatru, cu recitalul „Pe clape albe şi negre“. (Patricia Mihail)  

● Dacă v-aţi întrebat vreodată cum „arată“ conştiinţa scindată a lui Raskolnikov sau cum ar fi ca Aliona Ivanovna, sinistra cămătăreasă, să fie subţire, blondă şi tînără, va trebui să vedeţi noua dramatizare de la Bulandra după Crimă şi pedeapsă, a lui Yuri Kordonsky, o abisală recitire a sufletului rus, pe cît de dostoievskiană, pe atît de kordonskiană. (Simona Sora)

● Tipografic majuscul, spectacolul Gianinei Cărbunariu de la Teatrul Odeon (cu un Alexandru Potocean, din nou, foarte bun) care spune povestea adolescentului Mugur Călinescu (28 mai 1965 – 13 februarie 1985) care, în 1981, la 17 ani, a scris cu cretă, pe zidurile Casei de Cultură a Sindicatelor din Botoşani, apeluri la conştiinţa publică, invocînd lipsa sindicatelor, a alimentelor şi a libertăţii. Admir şi îmi plac enorm „investigaţiile teatrale“ ale Gianinei Cărbunariu, în istoria recentă. (Marius Chivu)

● Malavita, o familie criminală, în regia lui Luc Besson, cu Robert de Niro şi Michelle Pfeiffer – o comedie aproape neagră, pe scurt, despre familia unui mafiot american poposit într-un orăşel din Franţa – prilej plăcut de a satiriza „idilica“ Franţă provincială şi stereotipurile locuitorilor acesteia despre americani. (Iaromira Popovici)

● National Geographic sărbătoreşte 125 de ani de existenţă pe plan global şi 10 ani în România. Cu această ocazie, între 22 octombrie şi 17 noiembrie puteţi admira o expoziţie foto inedită: la Muzeul Naţional de Istorie veţi găsi o serie de imagini care reflectă prezenţa României în paginile National Geographic, din 1913 încoace. Printre fotografiile din cadrul expoziţiei se numără şi cîteva realizate de artişti români, precum Alexandru Bellu şi Iosif Berman. (Cristina Ştefan)

● În Gara Regală din Sinaia există un Muzeu al Trenurilor, cu machete, diorame, bilete de tren de odinioară. Nu strică să aruncaţi un ochi. (Stela Giurgeanu)