Ultimul interviu

Publicat în Dilema Veche nr. 424 din 29 martie - 4 aprilie 2012
Ultimul interviu jpeg

● Măştile lui M.I., Gabriel Liiceanu în dialog cu Mircea Ivănescu, Editura Humanitas, 2012. 

M. Ivănescu a murit, în vîrstă de 80 de ani, pe 21 iunie 2011, la nici două luni după aceste cinci întrevederi avute cu Gabriel Liiceanu, astfel că volumul de faţă nu este doar cel mai lung interviu luat vreodată poetului, este şi cel din urmă. Un dialog, trebuie s-o spun, surprinzător, întrucît cele două personaje vin din lumi culturale diferite, dar cu atît mai savuros. De altfel, interesul lui Gabriel Liiceanu pentru poezia lui M. Ivănescu trebuie că e de dată recentă şi a necesitat o oarecare documentare, atît critică, cît şi biografică. Cert este că prezentul volum în dialog reprezintă, pentru biografia acestui extraordinar poet în continuare prea puţin cunoscut, ceea ce, la sfîrşitul anilor ’90, Postmodernismul românesc a reprezentat pentru opera sa, Mircea Cărtărescu fiind cel care a vorbit despre postmodernismul poeziei lui M. Ivănescu, impunîndu-l dintr-odată în atenţia unei noi generaţii de studenţi şi într-o lectură proaspătă. În urma acestui volum, ar fi de dorit ca Editura Humanitas, beneficiind de prestigiul său popular, să-i şi reediteze poezia (ultima antologie din opera lui M. Ivănescu, realizată de Matei Călinescu, datează din 2003) pentru o mai bună răspîndire şi cunoaştere a acestui cu adevărat mare poet, unul dintre cei mai originali şi mai valoroşi poeţi postbelici. Şi nu doar de la noi.

Pentru cei care cunoşteau firea reclusivă a poetului rămas fără vedere în ultimii ani, dialogul debutează neaşteptat de emoţionant; de fapt, de-a dreptul copleşitor, cu un M. Ivănescu dispus să se deschidă cu totul, vorbind despre morţile fraţilor săi ca despre momentele care şi-au pus definitiv şi în mod esenţial amprenta pe propria existenţă. Mai întîi, moartea surorii sale, în vîrstă de numai zece ani, cu exact un an înaintea naşterii poetului: „Am apărut pe lume, cum să vă spun?, ca să umpu un gol, ca o compensare. Existenţa mea nu e decît obiectivarea unui regret legat de o pierdere dureroară. Părinţii mei, concepîndu-mă, au simţit nevoia unei consolări sau, mai degrabă, a unei consolidări. Am apărut ca urmare a unui calcul“. Apoi, sinuciderea anunţată şi regizată a fratelui său, Emil Ivănescu, la vîrsta de 22 de ani, o sinucidere mai întîi amînată datorită (din cauza?) unui concert de pian, apoi eşuată de cîteva ori, în aceeaşi noapte, din cauza ineficienţei metodelor alese.

Mărturiseşte poetul: „Cum să trăieşti mulţumit cu moştenirea asta? Cu senzaţia stranie că trăieşti cumva pe spezele fraţilor morţi?... Am intrat în viaţă în locul surorii mele şi am trăit tot timpul în umbra morţii fratelui meu. A posibilului pe care el l-a ratat şi pe care eu nu l-am putut, în locul lui, realiza. Pentru că el, el era cu adevărat genial. Eu am avut doar calităţile lui secunde“. Are dreptate Gabriel Liiceanu, în textul de introducere al volumului, cînd vorbeşte despre „existenţialismul exacerbat“ al poetului şi despre „înşurubarea tenace în propriul destin individual“ ca efect al acestor tragedii originare, explicînd, astfel, abandonul social şi completa sa indiferenţă faţă de Istorie sau chiar faţă de propria operă. Jurnalist la Agerpress, unde „fabrică“ ştirile dezinformării ideologice, M. Ivănescu este perfect opac la ororile politice din jur, iar cînd afirmă cu seninătate că a intrat în Partid doar pentru a obţine o casă cu curte pentru pisicile sale, îl lasă perplex pe principialul şi intransigentul moral Gabriel Liiceanu, care se străduieşte să-l convingă că, în lipsa credinţei politice, totul nu este decît un tîrg cu diavolul. „Admit însă că viaţa, în măsura în care-ţi scoate în faţă la tot pasul tîrguri, este diavolească. Pînă la urmă, alegerea este între diferite feluri de tîrguri. Iar cînd eşti pus în faţa unei alegeri, ceea ce poţi face e să ieşi cît mai puţin mototolit din ea“, adaugă Gabriel Liiceanu, la care M. Ivănescu răspunde: „Da, numai că, prin faptul că această parte a vieţii e diavolească, se dovedeşte a fi neserioasă şi neesenţială. Pentru mine, lucrurile astea nu au nici un fel de importanţă. Ce înseamnă adeziunea formală la un partid cînd trăieşti în copilărie ce am încercat eu să vă povestesc? Care dramă a aderării la un partid? Ce importanţă are?“.

Anistoric, apolitic şi amoral, persifînd Istoria pentru al cărei grotesc are un simţ special, borgesian atunci cînd spune despre sine că poate a fost, fără s-o ştie, „ofiţer sub acoperire“, numai aşa s-ar explica cursivitatea şi ascendenţa carierei sale, sau cînd, în Lumea, revista de politică externă a Partidului, semnează cu pseudonim ştiri politice cărora le dă titluri de fabule (un tipar care i s-ar putea aplica perfect şi lui Mircea Horia Simionescu – versantul în proză al lui M. Ivănescu –, gazetar la Scînteia, apoi funcţionar pe lîngă CC al PCR şi în Consiliul Culturii şi Educaţiei Socialiste), M. Ivănescu face figura unui personaj portretizat în negativul lui Gabriel Liiceanu. Respectuos, dar mai mereu stupefiat de răspunsurile „iresponsabile“ moral/politic/istoric ale poetului, Gabriel Liiceanu citează din Soljeniţîn, dar la urmă tot el îi aduce ca referinţă, în acelaşi text introductiv, pe Ilf şi Petrov, pentru a explica atitudinea lejeră a poetului care, imunizat de propriile morţi din familie, nu a mai fost marcat de latura criminală a Istoriei, văzînd doar spectacolul comic în care evoluau actorii ei imbecili. Nici lipsa unui proiect personal sau al unui ideal cultural nu-i este uşor de înţeles celui care a dat, în epocă, Jurnalul de la Păltiniş: „Nu năzuiaţi să ajungeţi undeva, să deveniţi ceva anume, să faceţi ceva care să vă placă?“, întreabă Gabriel Liiceanu, la care M. Ivănescu răspunde: „Ştiam că nu pot ajunge nimic... Ştiam de ce Partidul îşi întăreşte unitatea epurîndu-se în permanenţă (de elementele contrarevoluţionare!), de ce trebuie respectată unitatea monolitică a partidului, de ce nu trebuie tolerate curentele alternative sau disidente. Pentru mine lucrurile erau limpezi“; pentru a conchide, retoric, Gabriel Liiceanu: „Şi-atunci, pe ce teren al vieţii evoluaţi? Trăiaţi aşa, au fur et à mesure?“. Şi tot aşa, unul propunînd rezistenţa în Istorie prin morală şi cultură, celălalt răspunzîndu-i cu evaziunea prin alcool şi literatură în mijlocul pisicilor. (Fac aici o paranteză pentru a remarca, totuşi, critica prea aspră pe care Gabriel Liiceanu i-o aplică lui Tudor Vianu, cel apreciat de Lucian Boia, în Capcanele istoriei, drept „cel mai ponderat dintre «colaboraţionişti», exact opusul avîntatului Călinescu“.) Această diferenţă de raportare la Istorie între cei doi scriitori – mai puţin radicală decît ar părea la prima vedere; în fond, amîndoi scriitorii au practicat evaziunea, doar că unul a tratat-o cu lejeritate şi alcool, celălalt a transformat-o în manifest cultural – face însă dialogul cu atît mai interesant şi trebuie să laud reproducerea naturală, neredactată excesiv, a dialogului, forma lui dinamică şi vie, cu întreruperi şi exclamaţii sau, dimpotrivă, cu întinse rememorări.

Continuînd conversaţia într-un contradictoriu extrem de agreabil, deseori plin de umor, cei doi nu „se-nţeleg“ nici cînd M. Ivănescu se recuză ca poet, autoprezentîndu-se drept un versificator ocazional, la comandă, un bricoleur şi un traducător din obligaţie care n-ar fi putut conferenţia despre autorii traduşi („Vai, vai, vai! Cum diminuaţi totul! Cum vă diminuaţi! Cum vă diminutivaţi!“, exclamă Gabriel Liiceanu, excedat de modestia mai mult sau mai puţin jucată a poetului căruia îi remarcă „prodigioasa stilistică a autopersiflării“). Sînt nenumărate alte lucruri admirabile în dialogul celor doi, de la anecdotele politice, cu pisici şi cele bahice (un ospătar sibian îl confunda pe poet cu Noica: „Mă şi flata. Aş fi riscat să mă confunde cu Cezar Ivănescu, aşa încît preferam să mă confunde cu Noica“), la portretele Stelei Ivănescu (insensibilă, cel puţin aparent, la poezia soţului: „«Ai scris tu în viaţa ta o poezie, măcar una, la fel de bună ca oricare poezie de Sorescu?»“) sau al lui Matei Călinescu (cel care „practica îmbrăţişările“). Ce mai, o carte minunată care sporeşte înmiit dorul de M. Ivănescu!

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

cafea turceasca istock jpg
Amestecul de condimente pe care indienii îl pun în cafea. Folosit de mii de ani are numeroase beneficii pentru sănătate
Nenumărați oameni din întreaga lume, inclusiv din țara noastră, își încep dimineața cu o cană de cafea alături de ei. Iar, dacă ne dorim ca aceasta să aibă un gust mai bun și să ne ofere un plus de energie chiar și mai puternic, atunci putem folosi acest amestec de condimente!
catuse infractor politie 3 jpeg
Un bărbat și-a ucis prietenul cu o toporișcă. Unde a ascuns cadavrul
Un bărbat de 62 de ani din Corabia, Olt, a fost ucis cu o toporișcă de un prieten, care i-a ascuns cadavrul într-o anexă după o ceartă provocată de alcool.
Alina Sorescu si Alexandru Ciucu prima aparitie in doi dupa zvonul ca divorteaza 1 jpg
Ce decizie au luat Alexandru Ciucu și Alina Sorescu. Designerul a dat din casă: „Copiii simt imediat dacă le ascunzi ceva”
Cu cine vor sta fetițele Alinei Sorescu și ale lui Alexandru Ciucu de sărbători?
radu dragusin foto facebook tottenham hotspur jpg
Pahar pahare vin alcool FOTO Shutterstock
Țara unde nu se consumă alcool în luna decembrie! Cum a devenit popular conceptul de „Crăciun alb”
Ne mai despart doar câteva zile de Crăciun, iar deja fiecare dintre noi ne gândim la produsele tradiționale pe care le vom pune pe masa de sărbători cu această ocazie. Însă, pe lângă sarmale și salată boeuf, nu trebuie să uităm că băuturile sunt la fel de importante.
Cozonac cu aluat oparit 696x392 jpg webp
Cozonacul cu aluat opărit. Jamila Cuisine: „Este baban și pufos, cea mai bună rețetă pe care am încercat-o până acum”
Cozonacul este vedeta sărbătorilor de iarnă, iar Jamila Cuisine propune o rețetă cu aluat opărit. Este un desert excepțional, care se desface în fâșii, este pufos, are multă umplutură, e foarte gustos și aromat, spune vloggerul culinar.
florin piersic si angela similea jpg
De ce Florin Piersic nu și-a părăsit soția pentru Angela Similea: „Nu am avut un..”
De ce Florin Piersic nu și-a părăsit soția pentru o artistă celebră din România?
irene ghica şi errol flyn foto profimedia
Prințesa româncă ce l-a cucerit pe Errol Flynn, faimosul star de la Hollywood. De ce nu a luat-o actorul de soție
Irene Ghica, prințesa cu cei mai frumoşi ochi albaştri din lume, a făcut furori în lumea mondenă în anii '50, după ce s-a logodit cu şarmantul Errol Flynn. Actorul, un playboy de la Hollywood, avea toate femeile frumoase la picioare, însă, a fost prins în mrejele adolescentei de 17 ani.
shutterstock 708873193 jpg
Strasbourg, capitala târgurilor de Crăciun. Peisaje de basm, prețuri mai mici decât la noi
Strasbourg, orășelul cochet de la granița cu Germania, găzduiește în fiecare an o mulțime de târguri de Crăciun, care de care mai ochioase și mai originale, însă toate, țesute laolaltă, fac un basm perfect pentru Sărbătorile de iarnă.