One man show

Publicat în Dilema Veche nr. 508 din 7-13 noiembrie 2013
One man show jpeg

● Răzvan Petrescu, Variaţiuni pe o temă de Vater-Puccini, Editura Curtea Veche, 2013. 

„Lui Răzvan Petrescu nu poţi să-i iei interviu. Tu îi pui o întrebare legată de viaţă sau de artă, iar el îţi răspunde cu o bucată de proză care fie te înspăimîntă, fie te face să rîzi cu lacrimi. La urma urmelor însă, ce-ţi poţi dori mai mult de la un mare scriitor?“ Cu aceste vorbe sînt eu însumi prezent pe coperta a patra, recomandînd noua carte a lui Răzvan Petrescu, un volum ce adună 12 interviuri acordate de prozator în ultimele două decenii (unul luat chiar de mine), la care se adaugă diverse răspunsuri la chestionare şi anchete din Dilemateca. Rezultă un fel de autoportret provocat, care, împreună cu Foxtrot XX, culegerea de publicistică din 2008, formează un diptic despre arta şi viaţa acestui prozator pe care nu l-aş numi chiar inclasificabil, dar perfect atipic. 

Membru al Cenaclului Universitas, condus de Mircea Martin, în prima jumătate a anilor ’80, Răzvan Petrescu a debutat într-un volum colectiv uitat astăzi cu desăvîrşire şi pe merit – Debut ’86, pentru a se impune în prima jumătate a anilor ’90, cînd a publicat trei volume de proză scurtă şi două de teatru. Recunoaşterea s-a produs, atunci, instantaneu: criticii l-au recenzat cu entuziasm, iar USR, ASPRO, ASB şi UNITER l-au premiat deopotrivă pentru proze şi pentru piesele de teatru. Anii ’90 n-au fost însă prea buni cu literatura, iar Răzvan Petrescu nici n-a mai scris. Aşa se face că, în ciuda retipăririi prozei sale într-un singur volum, Mici schimbări de atitudine (ALLFA, 2003), Răzvan Petrescu (care lipseşte, spre exemplu, din Dicţionarul Biografic al Literaturii Române, coordonat în 2006 de Aurel Sasu) a rămas ceea ce numim îndeobşte un marginal, iar ultimele volume apărute sub semnătura lui, amintitul Foxtrot XX (Cartea Românească, 2008), antologia Rubato (Curtea Veche, 2011) şi prezenta culegere de interviuri au avut şi rolul de a-l reintroduce în circuitul literar. Dat fiind recenziile şi interviurile luate în ultimii ani, precum şi recentele traduceri în Spania, Anglia, Israel şi Macedonia, pare că au şi reuşit. În prefaţa antologiei Best of. Proza scurtă a anilor 2000, al cărei editor sînt şi care va apărea în curînd la Editura Polirom, îi menţionez pe Radu Cosaşu şi pe Răzvan Petrescu drept singurii scriitori mari români contemporani, care s-au impus în literatură scriind exclusiv nuvele şi povestiri.  

Revenind la această suită de interviuri, nedatate şi nearanjate cronologic, sînt mai multe lucruri de zis. În primul rînd, de ce-ar citit cineva (în afara fanilor) o carte de interviuri, chiar că e vorba de poate cel mai bun autor de proză scurtă de la noi şi un mare stilist, unul dintre puţinii adevăraţi?! Cum spuneam şi în fraza de început, pentru că Răzvan Petrescu nu dă interviuri, el face ficţiune în fiecare frază în care vorbeşte despre sine, oferă, după cum singur se deconspiră, „ficţiunea completă a elemenetelor autobiografice“. Am constatat-o pe propria piele. Răzvan Petrescu răspunde întotdeauna mult mai puţin decît se aşteaptă intervievatorul, dar spune mult mai mult decît speră cel care vrea să-l descoase. Răzvan Petrescu este un scriitor inteligent şi tobă de cultură (muzicală, cinematografică, literară, ştiinţifică) – un personaj inedit, într-o cultură unde majoritatea scriitorilor pot cu greu vorbi şi despre altceva decît despre propriul scris, cînd o pot face şi pe-asta –, dar, mai ales, are umor (negru) şi (auto)ironie cu carul, totul placat pe un acut sentiment tragic al existenţei. Răspunsurile lui sînt năucitoare şi memorabile pentru că sînt imprevizibile şi expresive. Fiecare întrebare la care răspunde Răzvan Petrescu este un pretext pentru crochiuri semiautobiografice ficţionalizate, care deseori frizează absurdul decupat parcă din paginile lui Daniil Harms.

Spre exemplu, iată-l pe scriitor povestind, într-o singură frază, cum a început să scrie: „...mă plimbam prin faţa casei ei în uniforma de liceu cu număr matricol pe braţul stîng fiind sfărîmat şi verde la faţă de disperare, ea încă nu mă iubea, urma să fie cuprinsă de simţămînt exact în clipa-n care-l părăseam eu, şi, pentru că citisem o grămadă de cărţi, mai ales poliţiste şi cu submarine, m-am apucat să-i declin versuri c-un creion de machiaj pe-un fel de blocnotes, le citeam singur acasă şi lăcrimam văzînd cîtă durere izbuteau să transmită toate acele cuvinte stilizate de maximala suferinţă, după ce le-am citit trei ani mai tîrziu nu mi-a venit să cred c-am fost în stare să scriu asemenea idioţenii, mi-a fost o ruşine de dimensiuni montane, am vrut să arunc foile la ghenă, nu încăpeau deoarece un vecin tocmai înfundase recipientul înaintea mea tot cu versuri de dragoste, un miliţian de vreo 50 de ani, vîrstă la care iubeşti în iambi, aşa că le-am îngropat noaptea în parcela din faţa blocului, printre roşii, apoi am presărat otravă deasupra mormîntului astfel încît vulturii regali şi cîinii corciţi care şi-ar fi manifestat dorinţa să-mi dezgroape opera să moară înainte de-a o dezvălui lumii, au murit în şir indian şi-am fost nevoit să-i îngrop tot acolo, tot noaptea, tot în şir indian, bucata devenise un cimitir suspect, dar nu din cale-afară, dat fiind că-şi începea perioada de glorie un alt cimitir, oficial, încăpător, foarte apropiat, aşa că al meu putea fi catalogat drept un satelit proiectat de-o asociaţie de bloc în căutarea afirmării.“ Sau, în alt loc: „Eram în anul întîi de facultate. O colegă blondă şi mai înaltă decît mine a leşinat la o disecţie. Acest moment de-o imensă bogăţie sufletească m-a marcat şi m-a determinat să scriu o povestire erotică în care momentul culminant se petrecea atunci cînd ridicam blonda de pe cimentul plin de pete de morţi şi-o obligam ţinînd-o de subsuori să privească restul disecţiei ca să ia zece la examen.“

Altfel, întrebările oricum se învîrt, în fond, în jurul aceloraşi chestiuni: cum a făcut trecerea de la medicină la literatură, de ce nu scrie roman, cum îşi explică marginalitatea, de ce e important stilul, cum l-a influenţat muzica, cum e să fie redactor de carte ş.a.; întrebări la care Răzvan Petrescu răspunde de fiecare dată altfel, deşi ideile revin şi acestea merită reţinute pentru că spun multe despre arta sa: „extrag comicul din tragic“, dar „nu pot lua în zeflemea chiar orice, am unele rezerve, de pildă, Dumnezeu, animalele, mama şi băiatul meu“; „de regulă scriu întîmplări banale cu oameni obişnuiţi pe care le transform în tragedii sau vodevil; sînt atras de ceea ce este impresionant, grotesc, întristător şi se termină prost, şi descriu ce văd adăugînd cît mai multe lucruri închipuite pentru a întări veridicitatea“, „nu scriu decît despre calamităţi, iar astea nu pot fi puse-n poveste fără umor, pentru că şi-ar pierde substanţa“, „am o minusculă temă-intenţie drept nucleu şi o înconjor cu detalii şi efecte stilistice“, „refac mult tot ce scriu“ („mă îndoiesc permanent de proza pe care o fac; după atîta vreme, vreo 25 de ani, nu sînt convins că scriu bine, găsesc mereu alte fraze pentru a spune ce trebuia să spun, de aceea nici nu-mi mai plac cărţile mele“), „într-un volum de povestiri găseşti în jur de 10-15 forme narative, iar fiecare dintre ele este (dacă scriitorul e bun) un roman, esenţa unui roman“, „dacă n-ai cultură muzicală şi literară nu e bine să scrii nici măcar ilustrate“ ş.a. Răzvan Petrescu este atipic şi prin felul relativ diferit în care se poziţionează faţă de temele scriitorului de azi, mărturisindu-şi indiferenţa faţă de posteritate, credinţa în cititorii puţini şi inteligenţi, încrederea în critica literară, neîncrederea faţă de numărul mare de scriitori ai lumii – poziţionîndu-se în răspăr cu inteligenţă şi umor irizat de tragic. Volumul se încheie cu o proză – „Teatrul exterminator“, în care Răzvan Petrescu face literatură din distrugerea ei – de aceea, n-o să deconspir nimic din subiect.  

Deşi se prezintă, tehnic vorbind, ca o carte de interviuri, Variaţiuni pe o temă de Vater-Puccini este o minunată carte de proză cu o structură muzicală, în care un personaj-scriitor răspunde, chipurile, la nişte întrebări.

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

joe biden profimedia jpg
Cel mai mare act de clemență pe final de mandat. Biden grațiază 39 de persoane și comută sentințele în cazul altor 1.500
Președintele Joe Biden a comutat pedepsele a 1.500 de persoane plasate în arest la domiciliu în pandemie și a grațiat 39 de americani condamnați pentru infracțiuni nonviolente. Este cel mai mare act de clemență dintr-o singură zi din istoria modernă, promovând a doua șansă și egalitatea.
lasvegasflricica jpg jpeg
Surse: dosar penal pentru fiul lui Gigi Corsicanu, după incidente produse la o gală depravată
Incidentele care au dus la intervenția Poliției au avut loc la o gală derulată aseară, la Sala Polivalentă din Capitală.
Politia de Frontiera Moldova FOTO Border gov md jpeg
Sistemul biometric de intrare/ieșire al UE va fi implementat treptat începând din 2025. Ce trebuie să știe călătorii din afara UE
Începând cu 2025, Uniunea Europeană va lansa sistemul biometric de intrare/ieșire (EES), care va schimba modul în care cetățenii din afara UE traversează frontierele Schengen.
profi1 jpeg
Ce se va întâmpla cu magazinele Profi? Consiliul Concurenței a aprobat tranzacția prin care o altă companie le va prelua
O tranzacție colosală a avut loc pe piața din țara noastră! Consiliul Concurenței a aprobat preluarea faimoaselor magazine Profi de către Mega Image! Însă, există anumite condiții pe care aceștia trebuie să le respecte!
Georgescu, Plagiind din stapanul Inelelor FOTO facebook Matei Udrea jpg
Stăpânul minciunilor: Călin Georgescu a plagiat-o și pe regina elfă Galadriel. „E nebun sau șarlatan?”
Un videoclip în care Călin Georgescu, candidatul independent la alegerile prezidențiale 2024, plagiază replicile reginei elfe Galadriel din „Stăpânul Inelelor” face furori pe rețelele sociale.
pompieri smurd fb jpg
Un bărbat s-a înjunghiat, în timp ce „studia” ustensilele de bucătărie într-un magazin. Și-a secționat artera femurală
Un bărbat de 51 de ani este în stare gravă, după ce s-a tăiat cu un cuțit de bucătărie, în timp ce se afla într-un magazin. Medicii sunt rezervați cu privire la șansele de supraviețuire
cna consiliul national al audiovizualului Foto Facebook jpg
CNA vine cu lămuriri privind „întreruperea emisiei” postului TV Realitatea Plus. Este o decizie a ÎCCJ
Consiliul Naţional al Audiovizualului a venit cu lămuriri despre informația apărută în presă potrivit căreia emisia postului Realitatea Plus va fi întreruptă în această seară timp de zece minute.
Superalimentul care iti da energie  Sursa foto shutterstock 2537420797 jpg
Superalimentul care îţi dă energie, fibre și proteine
Printre cele mai recomandate alimente pentru sănătate se numără şi un anumit tip de semințe. Acestea reprezintă o alternativă excelentă pentru a acoperi necesarul zilnic de elemente nutritive şi a avea mai multă energie în sezonul rece.
Schengen shutterstock 9 jpg
Avertisment după aderarea României la Schengen. Impact pozitiv major, dar atenţie la afinitatea pentru partide anti-europene
Economistul Christian Năsulea consideră că aderarea completă a României la spaţiul Schengen va avea „impact pozitiv major” pentru ţara noastră din perspectivă economică, dar atrage atenţia asupra afinității unor români pentru partide „anti-europene şi anti-piaţă liberă”.