Ce poţi numi viaţă

Publicat în Dilema Veche nr. 471 din 21-27 februarie 2013
Ce poţi numi viaţă jpeg

● Dmitri Miticov, Dmitri: uite viaţa, Casa de editură Max Blecher, 2012.

În cu totul altă direcţie decît volumul precedent, Numele meu e Dmitri (Paralela 45, 2010), merge noua carte a lui Dmitri Miticov, poet tîrgoviştean despre care aflăm, o dată în plus, că prin acest pseudonim şi-a asumat, acum cîţiva ani, pe Internet, biografia ficţională a unui poet basarabean. Dar acest detaliu onomastic-identitar este mai puţin important acum. Lungul poem în proză de acum doi ani experimenta, cum mă exprimam eu atunci, o regresie într-un trecut traumatic ficţionalizat şi o desprindere din coordonatele propriului corp, folosind ca puncte de trecere în irealitatea biografică şi biologică imagini şi sunete. Exista atunci, drept laitmotiv sonor, un soundtrack, „How to dissapear completely“ de la Radiohead, ce vorbea despre dorinţa de evadare, despre refuzul de sine, de realitate şi de amintirea traumatică („I’m not here / this isn`t happening“). Poemele erau o serie de secvenţe, lirice sau narative, despre o familie disfuncţională şi traumatiza(n)tă dintr-un orăşel transnistrean post-război, ale cărei traume, vag politizate, oricum niciodată istorisite pînă la capăt (oroarea lor fiind concurată doar de propriul mister), se lăsau surprinse conform sintaxei întunecate a coşmarului şi a delirului, a dereglărilor psiho-senzoriale ce amestecau amintirea, visul şi halucinaţia, viziunea şi fantezia, derapajele clinice, tripurile chimice şi abuzurile fizice. Nimic din atmosfera schizo apăsătoare şi imaginarul psi-horror pe muzică alternativă nu mai este de găsit în acest volum, mult mai aşezat, a cărui temă este însă tot condiţia memoriei.

Avînd drept motto cîteva versuri din M. Ivănescu despre convieţuirea cu amintirile într-un infern personal, volumul se deschide cu un text în cinci părţi (cele mai multe sînt nişte citate/relatări in extenso), ce poartă numele proteinei memoriei, „PKM-zeta“, de a cărei activitate cerebrală depinde ştergerea amintirilor sau, dimpotrivă, reformarea celor şterse. Acest intro funcţionează ca o punere ştiinţifică în tema poetică a cărţii: „Analizaţi formele memoriei. / Enumeraţi aceste forme şi prezentaţi criteriile de clasificare. / Exemplificaţi caracterul selectiv al memoriei. / Stabiliţi valoarea de adevăr a enunţului: / o informaţie dobîndită pe un ton afectiv este reactualizată / mai bine pe acelaşi fond afectiv. / Comentaţi relaţia dinamică dintre memorie şi uitare.“ Natura amintirilor, reconstituirea, comprimarea şi degradarea lor, dereglările emoţionale produse de acţiunea involuntară, subiectivă şi afectivă a memoriei, exerciţiul supravieţuirii cu memoria şi punerea în ecuaţia existenţială – toate acestea sînt formulate explicit în primele texte ale cărţii şi, mai ales, într-un fel de poem-pilot: „Nu e nimic din evenimentele pe care le-am trăit, / e dorinţa exagerată de a corecta / pînă şi lucrurile pe care credeam că le-am uitat. // Acolo e normalitatea gesturilor / lăsate în urmă lîngă oamenii de care ne-a fost drag / să ne apropriem, / aici sînt feţele pierdute ale copilăriei, caramelizate / de refracţia tulburătoare pe care unii / continuă să o numească nostalgie. // Ne prinde bine să strîngem în pumn o piatră mică / făcută din toate zilele în care ne-am / înşelat crezînd că fericirea se repetă ca istoria.“

Moartea tatălui este evenimentul care declanşează „refracţia tulburătoare“. Multe dintre poeme surprind scenele proxime şi definitive ale dispariţiei, îngroparea şi aranjarea crucii, apoi şi vînzarea apartamentului, dar mai întîi ritualurile de veghe ale mortului perceput ca „un obiect greu“ plantat în casa şi-n viaţa familiei ca un monolit: „De trei zile un obiect greu / stă pe masa noastră din sufragerie. / Lumina se mişcă prin casă, obiectul / e nemişcat. // De trei zile ne învîrtim în / jurul lui cu ochii fierbinţi şi cînd ne / lovim unii de alţii / tresărim ş...ţ În copilărie îmi încălzeam trupul / de trupul lui, azi e un obiect greu / pe masa din sufragerie / de care nu te poţi apropia / decît în linişte“, sau, mai tîrziu: „Nici la mama, cînd merg în vizită, nu e cu mult diferit. / Mă uit la ea cu privirea aceea pe care o ştie prea bine, / şi pînă să apuc să spun ceva, mi-o ia înainte speriată / şi mă întreabă dacă vreau să mănînc. / Cînd se întoarce spre aragaz îi spun încet: mamă, / dar se preface că n-a auzit nimic, deşi / din spate o văd cum tremură toată.“

Poemele alternează scenele de „atunci“ cu cele de „acum“, ca-n redarea continuă a unei pelicule cu flash-back-uri, acest procedeu fiind cît se poate de potrivit pentru a descrie mecanismul liric ce funcţionează de la un capăt la celălalt al cărţii: „Acum pot spune că totul are legătură cu încăpăţînarea / corpului de a produce o proteină / numită pkm-zeta pentru a recupera pînă şi / cele mai decolorate amintiri, dar atunci / totul se derula pe lîngă mine ca pe diafilm“. Or acest diafilm al memoriei, rupt şi şters pe alocuri, reia, ca-ntr-un montaj subiectiv redat în slow-motion, o suită de imagini în jurul cărora se formează, precum viaţa însăşi, întreaga carte, întregul film al durerii pierderii tatălui, al împăcării cu dezechilibrul şi deriva familială, cu absenţa şi modul inconturnabil prin care moartea intervine şi redimensionează existenţa. O amintire cu tatăl la volanul unui Oltcit şi băiatul imaginîndu-se pe un circuit de Formula 1 şi încă una cu cei doi ţinîndu-se de mînă pe acoperişul unui bloc-turn revin şi reverberează în gesturile, situaţiile, ipostazele similare de acum, ce repetă sau copiază imperfect momentele de altădată. Mai multe poeme ni-l arată pe băiatul ajuns bărbat conducînd maşina noaptea sau dormind ziua în ea (e aici o întreagă atenţie acordată fluctuaţiilor luminii), uneori căutînd privirea tatălui în dreptunghiul oglinzii retrovizoare de altădată. Acest eşafodaj scenografic al absenţei alternează amintirile ce revin incontrolabil (uneori „e nevoie de o disponibilitate particulară a minţii“) cu imaginile căutate voluntar în filmul memoriei afective şi subiective, sugerînd uneori o joncţiune interioară („locurile în care te găsesc / au venit tot mai aproape de mine şi de felul în care mă mişc“).

Persistenţa şi capriciile memoriei care întreţine trecutul selectînd şi decupînd scene conform unei logici obscure, „prezenţa“ absenţei celui iubit (căruia unele poeme îi sînt adresate direct), toate conduc către o formă tristă de coabitare cu singurătatea, o existenţă deturnată indeterminat, un substitut de viaţă (de unde şi titlul cărţii). Asistăm astfel la un proces încărcat cu frustrare şi incertitudine cu privire la consistenţa şi sensul unui viitor privat de figura şi echilibrul patern, un viitor golit brusc de vlagă şi promisiuni, un viitor ce pare că şi-a abandonat propriii copii: „Ce vor de la noi / zilele ce or să vină? / zilele vor luptă, viteză, agilitate, / entuziasm, forţă, trufie, determinare, / tenacitate, curaj. / Zilele care vin / vor să facem performanţă. // Sîntem copiii zgribuliţi lăsaţi în urmă, / sîntem copiii cu mîinile pe lîngă corp / şi căciuliţele mototolite în pumni, / viitorul ne trece / prin faţă / ca o sanie / goală.“ Parafrazînd versul-laitmotiv al lui Thom Yorke citat în volumul precedent, „I’m not there / it won`t happen“.

Mult mai omogen şi mai curat scris decît precedentul volum, cu o stilistică mai sigură, fără umpluturi, emfaze şi obscurităţi, mai personal şi mai puternic prin sensibilitatea temei puse în joc (chit că are dezavantajul de a „concura“ cu poezia lui Radu Vancu, care, poate nu întîmplător, îl şi recomandă pe coperta a patra), Dmitri: uite viaţa este o carte care se termină, totuşi, prea repede. Cele 35 de texte sînt prea puţine pentru o asemenea temă care merita şi putea fi explorată liric mult mai mult. Fiecare foarte bun în sine, poemelor le lipseşte rezonanţa prin complementaritate şi variaţie, rămînînd, la nivelul construcţiei întregului volum, mai mult aproximările decît aprofundările unei teme dramatice şi foarte generoase prin implicaţiile umane. Păcat că Dmitri Miticov a fost atît de leneş.

Citiţi aici un poem din carte.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.