Bilanţ literar 2016 (II)

Publicat în Dilema Veche nr. 671 din 29 decembrie 2016
Bilanţ literar 2016 (II) jpeg

M-am oprit cumva strategic săptămîna trecută la poezie pentru că poezia, ca de obicei, o duce foarte bine – aş putea spune chiar că poezia este singurul lucru care funcţionează perfect în România. 2016 fiind şi anul Centenarului Dada, ediţia aniversară Şapte manifeste Dada – Lampisterii. Omul aproximativ de Tristan Tzara (cu desene de Francis Picabia) a apărut la Polirom, în traducere, cu prefaţă şi note de Ion Pop.

Au revenit cu cărţi noi doi clasici, în ediţii ilustrate foarte frumoase: Emil Brumaru cu Amintiri din Rai (ilustraţii de Răzvan Luscov) şi Ana Blandiana cu Orologiul fără ore (ambele la Humanitas), Ioan Es. Pop cu Arta fricii (desene de Aurel Vlad, Charmides); alţii, cu antologii: Ion Mureşan cu Iluminarea marilor construcţii (Tracus Arte & Charmides, la această din urmă editură apărîndu-i şi reeditarea cărţii din 1993 Poemul care nu poate fi înţeles); Radu Andriescu, Cînd nu mai e aer şi, cu o antologie postumă alcătuită de Claudiu Komartin, mai puţin cunoscutul Vasile Petre Fati (ultimele două la Casa de Editură Max Blecher). Şi dacă tot vorbim de antologii, trebuie neapărat să menţionez „Cartier de colecţie“, o nouă serie, cartonată şi foarte elegantă, de antologii scoase de Editura Cartier, din care anul acesta au apărut aşa: Cantosuri domestice de Radu Vancu, Marea înfăţişare de Mihai Ursachi (selecţie de Lucian Vasiliu), Oameni obosiţi de Andrei Bodiu (selecţie de Claudiu Komartin), Regele dimineţii de Alexandru Muşina (selecţie de Radu Vancu) şi Peste diagonala sîngelui de Ilarie Voronca (selecţie de Emilian Galaicu-Păun). Se anunţă o serie lungă şi foarte interesantă de antologii! Şi dacă tot veni vorba, am menţiona aici şi antologia realizată de Radu Vancu şi de mine 111 cele mai frumoase poezii de dragoste din literatura română (Nemira).

Casa de Editură Max Blecher şi Charmides au publicat, împreună, aproape toate cărţile bune de poezie din 2016, deopotrivă debutanţi, în curs de afirmare şi consacraţi. La Charmides: Spiro de Andrei Doboş, Disco 2000 de Vlad Gheorghiu, Tişiţa de Matei Hutopila, 1+1>2 de Livia Lucan-Arjoca, Skurtu, România de Tara Skurtu, Somnul din conducte de Sînziana Şipoş, Saturn, zeul de Olga Ştefan, Oana Văsieş de Alex Văsieş, acesta prezent anul acesta şi cu volumul Instalaţia la Cartea Românească, unde au apărut alte cîteva fete (la poezie a fost anul fetelor): Alina Purcaru – Rezistenţă, Ofelia Prodan – Şarpele din inima mea şi Denisa Duran – Învelit în propriul corp. Pentru a continua cu fetele, Rita Chirian – Casa fleacurilor şi Livia Ştefan – Lolita 32 au apărut la Casa de Editură Max Blecher, la fel ca Sorin Despot – Termeni | Condiţii, Ciprian Popescu – Mile end, Radu Nițescu – Dialectica urşilor şi Alexandru Potcoavă – Într-o zi nu ne vom mai recunoaşte. Alte edituri care publicau numai/predominant poezie, precum Tracus Arte, Brumar, Paralela 45 sau FrACTalia au avut un 2016 editorial slab. Nemira însă a lansat colecţia nouă (de urmărit) „Vorpal“, unde au apărut Ştefania Mihalache – Sisteme de fixare şi prindere şi Florin Dumitrescu – Dodii, plus cartea în trei părţi, din care una la două mîini, Svetlana Cârstean & Athena Farrokhzad – Trado. O apariţie editorială singulară, la propriu şi la figurat: Sorin Gherghuţ – Trei, la Editura Vellant.

Cum spuneam, multă, foarte multă poezie (şi asta e doar ce mi-a atras mie atenţia), prilej cu care vă amintesc că, pe site-ul dilemaveche.ro, Şerban Axinte ţine rubrica online de recenzii de carte de poezie intitulată chiar aşa: „Pentru poezie“.

La capitolul „Restituiri“, ţin să menţionez două serii de autor: „Gheorghe Crăciun“ de la Polirom & Cartea Românească, unde în 2016 au apărut volumele Doi într-o carte (fără a-l mai socoti pe autorul ei). Fragmente cu Radu Petrescu şi Mircea Nedelciu şi Imagini, litere şi documente de călătorie, ambele ediţii îngrijite de Carmen Muşat şi Oana Crăciun; şi, mai ales, „Matei Călinescu“ de la Humanitas, unde au apărut de-a lungul anului primele cinci volume: Spre România (2000-2002). Jurnal inedit, Un alt fel de jurnal. Ieşirea din timp, Amintiri în dialog cu Ion Vianu, Viaţa şi opiniile lui Zacharias Lichter şi Portretul lui M. De la Editura Casa Radio aş menţiona CD-cartea Din cauzele crizei sufleteşti de azi de Alice Voinescu, transcrierea a 26 de conferinţe radiofonice susţinute între anii 1933 şi 1943, plus unica înregistrare cu vocea autoarei care s-a păstrat.

Cartea de memorialistică a anului este, pentru mine, Urmare şi sfîrşit de Li­vius Ciocârlie (Tracus Arte), iar apoi cartea în dialog Trîntind uşa – Cristian Pătrăşconiu în dialog cu Tia Şerbănescu (deşi numele ar fi trebuit inversate), apărută la Humanitas. Aş menţiona aici şi volumul postum de publicistică, note memorialistice şi interviuri al Antoanetei Ralian, Nu cred în sfîrşitul lumii, coordonat de mine la Editura ART.

În zona eseisticii literare au apărut cîteva cărţi foarte bune: Bucureştiul literar de Andreea Răsuceanu, Elegie pentru uman. O critică a modernităţii poetice de la Pound la Cărtărescu de Radu Vancu şi În oglinda antichităţii. Scriitori români şi cultura greco-latină de Alexandra Ciocârlie (toate la Humanitas), plus volumul colectiv internaţional coordonat de Cătălin Partenie şi Alfred Bulai – In Fiction We Trust sau Sexualitate şi societate. Istorie, religie şi literatură de Andrei Oişteanu (ambele la Polirom, la fel şi următoarea); însă caimacul eseistic al anului l-a luat Ulysses, 732. Romanul romanului, monumentala, la propriu şi la figurat, întreprindere de critică şi istorie literară a lui Mircea Mihăieş, care pare că se mişcă cu la fel de multă uşurinţă în proza lui Joyce ca în textele lui Cohen.

Un capitol aparte al eseisticii îl reprezintă tema comunismului şi/sau a Rusiei (deşi unele cărţi nu se rezumă doar la asta), cu patru autori „recidivişti“: Ruxandra Cesereanu – Evadări din închisori şi lagăre în secolul XX (Polirom), Angelo Mitchievici & Ioan Stanomir – Comunism Inc. Istorii despre o lume care a fost, Lucian Boia – Strania istorie a comunismului românesc (şi nefericitele ei consecinţe), dar şi Marian Voicu – Tezaurul României de la Moscova. Inventarul unei istorii de o sută de ani sau chiar Sabina Fati – Ocolul Mării Negre în 90 de zile (toate la Humanitas); plus Adrian Cioroianu – Nu putem evada din istoria noastră. Cea mai frumoasă poveste, vol. II (Curtea Veche) şi Nelu Stratone – Rock sub seceră şi ciocan (Hyperliteratura).

Am lăsat la final, cele mai dragi două cărţi dilematice din 2016: Radu Cosaşu (Oscar Rohrlich) – Viaţa ficţiunii după o revoluţie (Polirom) şi Cu ochii-n 3,14. O antologie Dilema veche, alcătuită de Ana Maria Sandu, cu ilustraţii de Dan Stanciu (Humanitas). Se-nţelege de ce.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
O poliţistă i-a pulverizat colegului său spray paralizant în faţă. Reacții dure: „Din păcate de asemenea mimoze și botoxate este plină poliția”
Ceea ce trebuia să fie o intervenţie obişnuită pentru a calma o situaţie conflictuală s-a sfârşit prost pentru unul dintre poliţişti, dar şi pentru imaginea instituţiei, atunci când colega sa i-a pulveriza în faţă spray paralizant.
image
O româncă a comparat prețurile la cireșe din Londra cu cele din România. „Aici e vreo 17-18 lei doar o cireașă!”
O româncă din Londra ține să îi contrazică pe conaționalii care susțin că în România se găsesc cele mai scumpe cireșe din lume și a postat și o poză cu prețul cu care se vând două cireșe într-o piață din centrul capitalei britanice.
image
Proprietarul unei case s-a făcut stăpân pe terenul orașului și a pus taxă celor care aveau nevoie de parcare
În câteva zile pe terenul de lângă Badea Cârțan din Timișoara cei care vin la piață sau la biserică vor avea noi locuri de parcare. Spațiul a fost utilizat ilegal până acum, ca parcare contra cost.

HIstoria.ro

image
Sfârșitul cumplit al savantului Emil Racoviță
După încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, Emil Racoviță s-a mutat înapoi la Cluj, găsind nealterate Institutul de Speologie și bogatele sale colecții.
image
Cum au văzut otomanii asediul Constantinopolului?
La inițiativa premierului turc Erdogan, la Istanbul a fost inaugurat, la 31 ianuarie 2009, Panorama 1453, un muzeu centru consacrat cuceririi Constantinopolului de către Mehmet al II-lea în 29 mai 1453.
image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a