Iconoclasm bine temperat

Dan POPESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 421 din 8-14 martie 2012
Iconoclasm bine temperat jpeg

Roman Tolici e o fire tăcută. O nucă tare. Am fost prima oară la el în atelier acum opt ani şi, după ce m-a servit cu o cană plină de cafea, a trebuit să vorbim aproape o oră – mai mult eu, excitat de atîta cofeină – pînă a decis că e timpul să-mi arate nişte lucrări. Toate erau întoarse pudic cu faţa la perete. Ştiam în mare ce face, însă atunci am avut parte de cîteva surprize foarte plăcute. Acesta a fost debutul.

A urmat în 2005 o expoziţie la H’art intitulată „In exitus“ care are şi ea o istorie interesantă. Am revenit în atelierul lui aflat atunci undeva pe Bulevardul Ştefan cel Mare, după cîteva luni de absenţă. Mă anunţase foarte sobru că sînt gata nişte lucrări pentru expoziţia pe care deja o hotărîserăm. Am ajuns, am trecut din nou prin ritualul cafelei şi, în cele din urmă, mi-a arătat tablourile. Recunosc că iniţial m-am speriat. Mi-am zis că, de data asta, am dat-o în bară. Scheleţi, peisaje celeste şi mult, foarte mult albastru. După un moment de panică, m-am relaxat şi mi-am zis că poate mă grăbesc, poate că tiparul expectaţiilor mele riscă să devină gust nereformabil. În fond, un galerist trebuie să intre în papucii artistului, să fie acea fiinţă proteică ce găseşte tot timpul postura optimă prin care să deguşti şi să înţelegi lucrarea unui artist. După vreo cîteva minute am simţit că totuşi există ceva acolo. Cine mai vorbeşte astăzi despre moarte? Şi cum mai poţi prezenta imaginea unui cer într-un tablou fără ca totul să nu pice în kitsch de nesalvat. În fond, imaginea cerului este una dintre cele mai abuzate imagini posibile. Este un abuz ce vine dintr-un consum excesiv. Iar subiectele „cer“ şi „moarte“ au fost fumate şi răsfumate. Sau n-au fost... Mi-am dat seama că reţinerea mea venea dintr-un soi de canon artistic interiorizat fără să-mi dau seama, ceva mai difuz decît unul clasic, care opta mai degrabă pentru ironie decît pentru subiecte tari cu accente grave. În lucrările lui Roman aveai parte de amîndouă.

La a doua expoziţie la care am colaborat, intitulată precum un documentar de tipul celor de pe Discovery – „Evanghelia după Moş Crăciun“, am fost iarăşi pus în încurcătură. Roman ne propunea o serie de lucrări unde momentele iconice ale istoriei Noului Testament sînt repuse în scenă, însă personajele principale sînt iepuraşul de Paşti şi Moş Crăciun. Aveam, astfel: o scenă a Naşterii Domnului în care iepuraşul este ţinut în braţe de o mică fetiţă, o tentaţie în care Diavolul e un mic iepuraş draconic cu coarne tăiate şi limbă de reptilă, un sărut al lui Iuda ce e în acelaşi timp şi un autoportret, un iepuraş care-şi duce crucea, o ultimă cină cu acelaşi iepuraş singur şi trist după ce toată lumea s-a retras, un iepuraş cu o coroană de spini, un Toma necredinciosul, o crucificare, un iepuraş pe catafalc şi, nu în ultimul rînd, o Pieta complet zănatică în care Moş Crăciun alias Roman Tolici este pe post de jeluitor. Cu timpul, am reuşit să mă împac cu orientarea mistică a lui Roman. O astfel de poziţionare în care artistul se plasează frontal, fără tatonări şi reţineri conceptual-metodice faţă de subiectele „tari“ ale existenţei, o întîlneşti mai greu în arta contemporană. Coabitarea cu aceste probleme se face, de obicei, foarte detaşat, uneori cinic, de cele mai multe ori prin ironie. Roman îşi asumă riscuri şi are curajul să calce uneori strîmb, cu o singură condiţie: să avanseze. Eu mă declar un fan al artiştilor ce îşi asumă riscuri. Cei care joacă „safe“ mă cam plictisesc. 

Înainte de toate, de ce Iepuraşul de Paşti şi de ce Moş Crăciun? În primă instanţă cred că e vorba de felul optim în care mai poate fi spusă povestea. Artiştii au fost interesaţi tot timpul de cel mai convingător mod de a povesti.
Or, este evident că istoria nou testamentară este una dintre poveştile spuse cel mai des. Iar Roman îşi propune să remixeze povestea cea mai greu de spus într-o cheie copilărească dar gravă, povestea suferinţei cristice a unui iepuraş de pluş fără pată. Există o sensibilitate primară în faţa jucăriilor unui copil, o duioşie ce face cu neputinţă orice cinism. În fond, primele poveşti ni le spuneam noi înşine prin intermediul jucăriilor noastre. Ele erau grila interpretativă prin care comunicam cu ceilalţi şi înţelegeam realitatea, astfel că alegerea iepuraşului de pluş ca substitut al lui Isus pare plauzibilă şi devine mai puţin iconoclastă pe cît pare la prima vedere. 

Un remix cultural-creştin

O altă pistă ar fi şi mai generoasă. În discuţii de tatonare, Roman îmi spunea că, înainte de ’89, în Basarabia, sărbătorile de Paşti şi de Crăciun deveneau laicizate în special prin accentul pus pe personajele fără legătură directă cu evangheliile: Moş Crăciun devenit Moş Gerilă şi Iepuraşul care face ouă roşii. Comunismul încerca să-i determine pe cetăţeni să evite religiozitatea prin remixarea laică a unor practici ce nu trimiteau direct la dogma creştină. Atunci, ca şi acum şi ca în toate timpurile, oamenii erau mult mai dispuşi să renunţe la zei decît la sărbători. În capitalism, continua Roman, aceleaşi personaje sînt pilonii simbolici ai comerţului de sărbători. Oamenii cumpără cel mai mult în preajma sărbătorilor. Ce s-ar face economia fără Moş Crăciun sau fără iepuraşi şi ouă roşii? 

În urma acestei discuţii am început să fac investigaţii mai detaliate. De unde a venit Iepurele alb cu ouă roşii şi de unde Moş Crăciun? Cum mă aşteptam, avem de-a face cu un remix la scară planetară. Iepurii şi ouăle vopsite sînt simboluri precreştine ale fertilităţii. Ele erau prezente în mai toate festivalurile păgîne care celebrau echinocţiul de primăvară, momentul în care circuitul natural intra pe făgaşul generativ. Din considerente politice, creştinismul timpuriu a preluat aceste practici şi le-a resemnificat tocmai pentru a face convertirea cît mai rapidă cu putinţă. Există de asemenea şi o controversă academică legată de denumirea Paştelui în limbile de filiaţie anglo-saxonă. Astfel, Easter se presupune că este un împrumut lingvistic de la zeiţa anglo-saxonă a fertilităţii pe nume Eostre. Sursa este lucrarea unui călugăr englez de secol VIII – Sfîntul Beda. Jacob Grimm vorbeşte în Mitologia Germană din 1835 şi de zeiţa germană Ostara. Speculaţiile merg chiar mai departe, fiind presupusă o legătură etimologică între Eostre/Ostara şi zeiţa persană Ishtar. Dar Moş Crăciun? Ei bine, în cazul lui jocul resemnificărilor succesive este şi mai uşor de demonstrat. Totul s-a construit în jurul celebrării Sfîntului Nicolae, care a fost cardinal în secolul al III-lea în Myra, localitate din actuala Turcie. Figura lui Moş Crăciun, aşa cum îl ştim, vine pe filieră germanică. El este o remodelare modernă a lui Sinterklaas (de aici Santa Claus în engleză), adică Sfîntul Nicolae aniversat în Olanda ca şi aiurea pe 6 decembrie. În mitologia germanică se vorbeşte de asemenea de zeul Ondin sau Wodan, zeu al războiului şi înţelepciunii, care de solstiţiul de iarnă (Yule) organiza o vînătoare magnifică acompaniat de ceilalţi zei. Copiii obişnuiau să pună ciorapii plini cu paie, morcovi şi zahăr lîngă horn – ca ofrandă pentru calul lui Ondin. Ondin returna gestul înlocuind bunătăţile cu dulciuri şi cadouri. Acest obicei ajunge în America prin coloniile olandeze. Standardizarea personajului se produce în 1823, odată cu poemul lui Clement Clark Moore – „A visit from St. Nicholas“ –, în care morfotipul lui Moş Crăciun e stabilit clar şi toată mitologia legată de reni şi Polul Nord se cristalizează. Prin 1920, în urma unei campanii foarte eficiente la Coca-Cola, imaginea lui Moş Crăciun în costumul roşu îmblănit şi acompaniat de reni ia amploare globală. Încet, încet, Sfîntul Nicolae, aniversat separat în unele părţi ale lumii, devine Moş Crăciun, figură strîns legată de aniversarea creştină a naşterii lui Isus. Şi iată cum se desăvîrşeşte unul dintre cele mai spectaculoase remixuri din istoria culturală a umanităţii. 

Roman Tolici ne propune şi el unul personal. „Evanghelia după Moş Crăciun“ e, de fapt, „Evanghelia după Roman Tolici“ pentru copii mici, adică pentru suflete fără balast raţional inutil. E o reinterpretare care pune probleme, profund blasfemică pentru purişti, nu şi pentru copii, însă care nu te lasă în amorţire ritualică, ci scoate sufletul la suprafaţă. Roman Tolici face ceea ce eu cred că orice artist e dator să facă: să toarcă la mit cu dedicaţie de elf în slujba unui angajator de mare clasă. Din 2006, Roman Tolici a lucrat la încă patru serii artistice: Parc (2005-2007), Action (2006-2011), Nobody (2011) şi Series 10, începută în 2009 şi la care încă lucrează. Le puteţi vedea pe toate aici: www.romantolici.ro

Dan Popescu este curatorul Galeriei H’art. Mai multe la www.hartgallery.ro.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.