Hopper, un Antonioni al picturii

Publicat în Dilema Veche nr. 464 din 3-9 ianuarie 2013
Hopper, un Antonioni al picturii jpeg

Hopper – el e azi la Paris pictorul care atrage aceste mulţimi pe care mediatizarea expoziţiilor le produce frecvent, mulţimi rebele faţă de stupiditatea aproape generalizată a televiziunii. Mulţimi factice căci se constituie în conglomerate disparate, unde pasionaţii se precipită iar „mondenii“ îi imită. Mulţimi eteroclite care nu sînt decît echivalentul migraţiilor turistice ce ne definesc epoca, migraţii în special practicate de persoane în vîrstă. Uneori, exasperat, asemenea îmbulziri le-am considerat consecinţa unor deplorabile manipulări ce produc false dorinţe, excitaţii sociale, bucurii simulate. E ce resimt exasperat la auzul discuţiilor din jur ca atunci cînd, la Bali, după vizite epuizante, un vecin îşi mărturisea „pofta de a mînca o ciorbă“. Ce temple, ce dansuri, ce palmieri, „o ciorbă“! Dar totodată, îmi cenzurez rezerva cînd înţeleg că toţi aceşti „turişti ai culturii“ formează familia unor neliniştiţi ai bătrîneţii pe care, precipitîndu-se în muzee sau avioane, caută să o înşele sau să o amîne. Ei îmi amintesc acel unchi vîrstnic cu care mă duceam zilnic, pe timp de vacanţă, la tot felul de meciuri – de tenis, de volei, de fotbal – şi căruia un spectator cinic îi strigă într-o zi: „Tu eşti la stadion, iar moartea te caută acasă“, „Tocmai de aceea sînt la stadion“ răspunse el făcînd să rîdă pe cei din jur. În cozile de la Hopper şi în îmbulzelile aeropoartelor numeroşi sînt cei ce transformă cultura în armă contra vidului şi a perspectivei declinului iremediabil. Ei se apără „fugind de acasă“ – cum ar fi spus Sorescu.

La marea retrospectivă Hopper, prezenţa lor agasează, îndeosebi la auzul comentariilor. Dar – brusc mă întreb – oare nu opera însăşi le permite, nu e ea oare sursa unor neînţelegeri ce îi explică de altfel succesul? Brâncuşi nu produce asmenea reflecţii, nici Kandinski. Ca Modigliani sau Tonitza, Hopper da! În jur, gîngurelile doamnelor cu părul de argint se explică prin evidenta satisfacţie produsă de recunoaşterea realului pe care arta modernă l-a deviat, alterat sau uitat. Hopper îl prezervă plasîndu-l, însă, într-o perspectivă „metafizică“ şi aceasta-i motivează succesul pentru unii, şi interesul pentru alţii: „primul nivel“ recognoscibil şi vizibil satisface majoritatea privitorilor, celălalt se adresează amatorilor de „invizibil“. Unii pleacă fericiţi graţie lecturii prime care îi securizează, ceilalţi – satisfăcuţi de această depăşire poetică a realului.

Tablourile lui Hopper, adesea enorme, atrag prin modestia scenelor şi evidenţa peisajelor plasate pe suprafeţe largi, spaţial neeconomice. În acest cadru vast, se impune o lume burgheză, cotidiană, banală, dar totodată bolnavă de singurătate. Viaţa pare să se imortalizeze într-o clipă eternă, clipă a zilei ce-şi descoperă angoasant vidul. Tablourile dispun personajele asemeni unor statui imobile, în aşteptare... o aşteptare fără perspectivă, nici orizont. Aşteptarea ca simptom al absenţei de comunicare, al îndepărtării, al uitării de sine. Privesc îndelung şi de demult pictura lui Hopper, dar, acum, pentru întîia dată, ea îmi apare – revelaţie a expoziţiei! – ca echivalentul plastic al filmelor lui Antonioni. Hopper e un Antonioni al picturii! Spaţiile sînt largi şi tăcerile prelungi, imobilitatea domneşte şi anxietatea se instalează: Aventura, Eclipsa, Noaptea îmi revin în minte! Retrăiesc emoţiile de atunci şi îmi amintesc seara – singura din viaţă – petrecută cu Antonioni, cînd brusc el recunoscu în mine un partener de dialog, graţie unei cărţi pe care atunci nu ne-o mai reaminteam decît noi doi: Sînii de Ramos de Serna.

Hopper a iubit teatrul, cinematograful, circul. Le-a frecventat şi admirat. Ele intervin în acest univers antonionian pentru a-l exacerba. A-l accentua. Vedem des spectatori izolaţi, plasatoare pierdute în visuri cinematografice, bufoni derizorii. Teatrul şi cinematograful apar aici ca nişte terapii ratate, incapabile să atenueze neliniştea cotidiană. Spectacolul care se voia a fi o diversiune nu face decît să confirme climatul general şi, în realitate, provoacă un surplus de angoasă, angoasă nu cazonieră, solitară, ci angoasă în public, în sînul unui grup. Cum să nu interpretăm acest gest fondator semnificativ, faptul că primul tablou al lui Hopper se intitulează Spectatorul. Un bărbat singur, văzut din spate, în mijlocul unei întunecate săli goale. Ce priveşte, ce aşteaptă el, aşezat într-un fotoliu de teatru, fără parteneri, nici însoţitori?! Ne ducem le teatru, adeseori, pentru „a fi singuri printre ceilalţi“, aici însă el e singur într-o sală goală! Refugiul nu e decît o iluzie. Un loc de repaos şi întîlnire cu sine pe fondul unui spectacol absent şi al unei săli fără parteneri.

Cînd am fost invitat la San Diego, în California, un epitet utilizat de prieteni care-mi arătau peisajele s-a impus sistematic: „E mare“, constatau ei, aşa cum în Franţa se spune – şi Nathalie Sarraute a ironizat banalitatea evaluării – „E frumos“. La Hopper, pictor american, totul e mare şi imensitatea e o constantă: cerul şi oceanul par a fi ilimitate. Plasate pe pragul uşii sau în faţa ferestrelor, personajele statuare sînt confruntate cu această imensitate care nu reconforteză căci exteriorul inspiră o indiferenţă cosmică... Totul e gol, pînă şi străzile, ca în Antonioni din nou. Singurătatea absolută domneşte.

Hopper e un pictor literar şi specialiştii nu-l apreciază. Materia pe pînză e expusă plat, efectul produs e acela de ilustrată reproductibilă la infinit, fără a pretinde, ca marile tablouri, la o prezenţă fizică în faţa pînzei. Aceasta e însă şi o particularitate a modernităţii care se încrede în puterile suprafeţei şi se dezice de cultul profunzimii. Suprafaţa e o expoziţie fără iluzii, o invitaţie la confruntarea cu imanenţa realului în ceea ce are el mai direct şi straniu. Straniul corpurilor înstrăinate, straniul clipelor suspendate, straniul tăcerii... Hopper – aflu acum – era surd şi liniştea ce emană din operele sale mi se pare a fi o variantă a celebrei „Priviri a surdului“, spectacolul de geniu al lui Robert Wilson. Dacă surditatea la Goya e sursa sa de coşmaruri, la americani ea pacifică fără a elimina însă teribilul sentiment de izolare într-un univers fără sunete, fals pacificat.

Ultimul tablou al lui Hopper se intitulează Actorii. Un cuplu de Pulcinella albi, bărbat şi femeie – se pare că ar fi însuşi cuplul Hopper reconciliat după dispute ce l-au agitat decenii întregi! –, iese dintr-o pădure ce se detaşează în fundal. În toate comediile shakespeariene pădurea serveşte de spaţiu al pierderii şi al regăsirii... pădurea, umbroasă şi complexă, e imaginea vieţii pe care actorii lui Hopper o părăsesc pentru a se îndrepta şi expune pe o scenă. „Lumea e o scenă“ – adagiu shakespearian. Hopper îşi încheie parcursul artistic cu imaginea aparent luminoasă a unei perechi de amanţi seduşi de spectacol şi înşelaţi în speranţă. Ei rămîn pînă la capăt actori pe un platou de teatru, suprema satisfacţie, ultima luciditate. Jocul ca şansă!

Două tablouri de Hopper, revăzute aici, le-am ales pentru coperţile a două cărţi. Spectatorul pentru Memoriile teatrului, apărută la Paris, şi Doi actori pentru Actorul nesupus, apărută la Sibiu. Hopper place oamenilor de teatru şi cineaştilor! Şi de aceea plasticienii îl dispreţuiesc.

George Banu este profesor de studii teatrale la Universitatea Sorbonne Nouvelle şi preşedinte de onoare al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru. A publicat, între altele, Livada de vişini, teatrul nostru (Editura Nemira, 2011).

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

Austro Hungarian cavalry entering Bucharest, 6 December 1916 jpg
Cum a pierdut România Bucureștiul. Cronica unui festival criminal de corupție, incompetență și orgolii, care a dus țara în pragul dezastrului
Pe 16 decembrie 1916 românii pierdeau bătălia de la Argeș în fața trupelor germane și austro-ungare, încheind o campanie militară dezastroasă. În urma acestei înfrângeri, capitala țării a fost ocupată de armatele inamice. Era prima dată în istoria modernă când pierdeam Bucureștiul.
Horoscop, foto shutterstock jpg
Horoscop săptămâna 15–21 decembrie 2025. Ultima Lună Nouă a anului 2025 aduce claritate, direcție și planuri de viitor
Horoscopul săptămânii 15–21 decembrie 2025 marchează un moment-cheie pentru toate semnele zodiacale, odată cu ultima Lună Nouă a anului, un prilej ideal pentru bilanț și noi începuturi. Săptămâna debutează cu Luna în Scorpion, pe 15 decembrie, iar în aceeași zi Marte intră în Capricorn, poziție cons
Cafenea Foto Freepik (2) jpg
O tânără care se laudă că va munci de sărbători i-a revoltat pe români: „După ce a oprit camera, plângea”
Mesajul unei angajate într-o cafenea, mulțumită că va fi la lucru de sărbători, a stârnit o mică revoltă pe rețelele de socializare. Pentru numeroși români, Crăciunul și Revelionul au rămas „sfinte” în privința odihnei și a timpului liber, deși în trecut erau obligați să muncească în aceste zile.
praf jpg
Praful din casă te îmbolnăvește fără să-ți dai seama. Ce trucuri te ajută să îl reduci și ce greșeli trebuie să eviți
Praful nu poate fi eliminat complet dintr-o locuință, însă poate fi redus semnificativ prin metode corecte și obiceiuri adaptate. Această pulbere fină, formată din particule microscopice, se răspândește constant în aer și se depune pe suprafețe, având un impact direct asupra sănătății.
Liceul Mihai Ciuca din Saveni FOTO Cosmin Zamfirache (1) jfif
Liceul ultra-modern din România care oferă o șansă unică la educație. Ajută sute de elevi de la țară și oferă condiții ca în filme
Un liceu reabilitat cu fonduri guvernamentale la Săveni, un orășel din județul Botoșani, oferă o șansă la educație pentru sute de adolescenți din nordul extrem al României. Liceul este renumit pentru dotările sale moderne dar și pentru că se adresează unei categorii largi de elevi.
Drumuri protejate de plase antidronă la Harkov FOTO EPA EFE jpg
Cifrele care arată intensitatea luptelor din regiunea Donețk. Pierderi uriașe în rândul forțelor rusești
Forțele de Sisteme fără Pilot (SBS) din Ucraina au anunțat că au ucis 976 de soldați ruși, echivalentul a două batalioane în doar două zile în regiunea Donețk. Cifrele au fost raportate acestei aripi armate, Robert „Madyar” Brovdi, în postări pe rețelele de socializare.
impletitori de nuiele Durnesti FOTO Cosmin Zamfirache (3) jfif
Ce s-a ales de atelierul de la țară care exporta produse de lux în America și Germania. Erau create adevărate bijuterii din nuiele de răchită
Într-o comună din nordul României a funcționat o cooperativă țărănească care a reușit timp de peste două decenii să exporte produse de lux, din răchită, în Statele Unite și Germania. Oamenii spun că totul s-a prăbușit din cauza concurenței asiatice.
ulei de masline pexels jpg
Românii, tot mai atenți când cumpără ulei de măsline: urmăresc trasabilitatea, calitatea și brandul
Consumul global de ulei de măsline se află pe un trend ascendent, după doi ani complicați pentru producători, depășind 2,7 milioane tone, cu estimări ce urcă spre 3,06 milioane tone în 2024/2025 — o creștere de aproape 10%.
fructe pexels jpg
Fructele delicioase care pot susține sănătatea rinichilor. Nutriționiștii spun că nu trebuie să lipsească din dieta zilnică
O dietă echilibrată și sănătoasă este crucială pentru buna funcționare a organismului nostru. Iar anumite fructe simple pot fi foarte utile pentru a susține eficient sănătatea rinichilor.