Ura de după dealuri

Publicat în Dilema Veche nr. 748 din 21-27 iunie 2018
Ura de după dealuri jpeg

● Bucurie și fericire, text: Székely Csaba, traducerea: Varro Izabella, regia: Ándi Gherghe, asistent regie: Simon Attila, lumini: Szekely Tamas. Cu: Benedek Botond, Badics Petra, Piroska Nagy Fodor, Nagy Istvan, Károly Kovács, Orbán Levente, Szász Réka. Cofinanțat de AFCN și Municipiul Tîrgu Mureş. Teatru 3G din Tîrgu Mureş. 

De vreo doi ani, societatea autohtonă este divizată de iniţiativa Coaliţiei pentru Familie privind redefinirea familiei în Constituţie ca fiind uniunea între un bărbat şi o femeie, cu intenţia de a anula posibilitatea ca în viitor să fie legalizată căsătoria între persoane de acelaşi sex. Artiştii au reacţionat faţă de acest demers şi de ampla campanie care l-a însoţit prin spectacole care explorează tema LGBT în raport cu preconizatul referendum pentru „ocrotirea“ familiei tradiţionale (subiect deocamdată abandonat în discuţiile publice după ce Curtea de Justiţie a UE a decis că ţările membre trebuie să recunoască mariajele între persoane de acelaşi sex, oficializate în alte state). Abordările artistice sînt diferite, dar concluziile au ajuns în acelaşi punct: demersul CpF a stîrnit homofobia latentă a societăţii.

Una dintre perspectivele nu atît atipice, cît specifice asupra homofobiei vine de la Teatrul 3G din Tîrgu Mureş. Invitat de ActiveWatch la Gala Hate Awards (Teatrul Odeon, 23 mai), Bucurie şi fericire – text Csaba Székely, regie Ándi Gherghe – este o incursiune ficţională în viaţa aproape complet necunoscută a homosexualilor secui. Spectacolul explorează homofobia într-o comunitate etnică profund conservatoare, în care se respectă autoritatea, în special cea a Bisericii, mentalitatea este rigidă, viaţa personală este interiorizată, iar relaţiile de familie sînt caracterizate de o anume duritate prin care se traduce intransigenţa morală. Atitudinea inflexibilă a unor oameni care preferă să nege realitatea, dacă nu le convine, decît să şi-o asume sau măcar să admită că există, favorizează ierarhizarea discriminărilor astfel încît unele categorii de persoane stigmatizate public pot deveni acceptabile în raport cu altele. Dublu minoritarii – homosexuali şi secui – se confruntă cu poziţionarea pe cea mai joasă treaptă în acest clasament, ca o formă vie de superlativ negativ.

Csaba Székely ridica problema gradelor de discriminare şi în alt spectacol, MaRó, tot în regia lui Ándi Gherghe: din perspectiva naţionalismului maghiar, românii erau indezirabili, dar deveneau acceptabili (ba chiar parteneri de atitudini rasiste pentru maghiari, „compătimeau împreună“, vorba lui Caragiale) în raport cu romii. Fără să fie explicit exprimată, şi din Bucurie şi fericire transpare ierarhizarea discriminării: un extremist maghiar homofob s-ar putea împrieteni mai degrabă cu un naţionalist român decît cu un maghiar gay. De exemplu, un tată (Nagy Istvan) îşi „motivează“ copilul să facă diferite lucruri prin folosirea exemplului negativ, un prototip stigmatizat în mentalul colectiv („Ce-i cu tine, de ce nu cînți, ești poponar?“). De altfel, în spectacol există un inventar de idei homofobe vehiculate în spaţiul public cu funcţia de a legitima aversiunea (frica/furia) faţă de persoanele LGBT (exemplu: profesorii homosexuali şi operele de artă cu/despre gay pervertesc elevii). În plus, dramaturgul Csaba Székely se concentrează în special pe zona rurală sau mic urbană, acolo unde homofobia este puternică şi asumată (aşa cum, zic tradiţionaliştii, ţăranii români nu pot fi gay, nici cei secui nu sînt).

Construit fragmentar, din poveşti inspirate de cazuri reale (printre care cel al Adelei Stan, profesoara de la Turda concediată după ce a prezentat elevilor Eclipsă totală, un film despre Paul Verlaine şi Artur Rimbaud), care converg/explodează în final (artificiu dramaturgic necesar pentru a demonstra că situaţiile şi convingerile diferite există în acelaşi timp şi acelaşi loc, de unde şi necesitatea cultivării unei culturi a diversităţii), spectacolul panoramează intersecţia între viaţa obişnuită (iubiri fericite sau neîmpărtăşite, relaţii funcţionale sau destrămate etc.), aşa cum este ea, indiferent de orientarea sexuală, şi homofobia care grevează existenţa persoanelor LGBT. Cotidianul homosexualilor nu se poate derula normal într-un context homofob, iar spectacolul arată tocmai curgerea accidentată a vieţii de zi cu zi, acest trăit la marginea provizoratului, ascunsului, nespusului.

Este aici şi o privire solidară a heterosexualilor faţă de persoanele LGBT. Creat de un dramaturg şi un regizor heterosexuali, show-ul are mai puţin de-a face cu introspecţii care poetizează vulnerabilitatea (aşa cum se întîmplă în spectacole în care perspectiva este dinăuntru, personală) şi mai mult cu greutăţile concrete cu care se confruntă homosexualii (recunoaşterea, faţă de sine şi în faţa celorlalţi, a propriei identităţi de gen, marginalizarea la locul de muncă – inclusiv pierderea serviciului – şi în societate, exluderea din familie, agresiunile în spaţiul public etc.).

Spectacolul are o ramă vizibil convenţională: homosexualii sînt prezentaţi ca o specie bizară într-un documentar TV. Este o trimitere la absurdul pe care îl creează societatea contemporană prin etichetarea unor oameni ca fiind inferiori faţă de norma socială (radicalizarea acestei atitudini a făcut ca homosexualii să fie victime ale Holocaustului). Regizorul Ándi Gherghe configurează un spaţiu comun, unde se adună toate ideile, situaţiile şi personajele. Se întîlnesc aici un profesor (Benedek Botond) care are pobleme nu doar cu propria sexualitate, ci şi cu propria meserie, un fost elev plecat la oraş (Károly Kovács), un cuplu de lesbiene (Badics Petra şi Szász Réka) în criză, un cîrciumar de sat (Orbán Levente), refugiat de lîngă nevastă (Piroska Nagy Fodor) lîngă posterul cu Freddie Mercury, şi vocile/autorităţile publice (poliţist, asistentă, profesori etc.). Filtrul pus de regizor intersectează mai multe stiluri: realism, parodie, absurd, grotesc (bătaia coregrafiată pe muzică de operă este un debuşeu parodic al unei situaţii dramatice) şi prin el este exploatată abilitatea comediei de a spune lucruri grave într-o formă (aparent) neserioasă.

Prezentînd poveştile unor oameni negaţi de propria comunitate („şterşi“ din conştiinţa publică), Bucurie şi fericire arată cum societatea exercită diferite modalităţi de bullying asupra unor categorii sociale. Una dintre formulele de agresiune este procesul prin care victimele sînt făcute invizibile. Căci cine nu „există“ nu poate pretinde drepturi. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Cristina Gânj

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.