Unde sînt zăpezile...?

Publicat în Dilema Veche nr. 359 din 30 decembrie 2010
Unde sînt zăpezile   ? jpeg

Nu demult, într-o discuţie despre frumoasele vremuri de altădată cu un nostalgic declarat – deşi, în teatru, nostalgicii sînt aproape la fel de numeroşi ca şi în afara teatrului, „frumoasele vremuri“ arată, pentru oamenii scenei, cu totul altfel decît pentru ceilalţi –, unul dintre subiectele ivite pe tapet a sunat cam aşa: „Ehei, cum era atunci cînd numele unui actor se confunda cu numele teatrului!... Păi, domnule, nici nu trebuia să te mai uiţi unde se joacă piesa dacă vedeai pe afiş Icsulache Icsulescu: te duceai direct la Naţional, ori la «Bulandra», ori la Mic. Pe cînd acuma... Cine dracu’ mai ştie unde e angajat cutare sau cutare, că doar dai peste el şi aici, şi acolo, şi dincolo?!“. Ce-i drept, cum, la noi, sistemul actorilor aşa-zicînd liberi nu s-a „implementat“ de-a binelea (şi sînt semne că va mai dura ceva pînă să se întîmple asta), oamenii – şi oamenii de teatru, şi ceilalţi – au încă reflexul înduioşător de a asocia prompt numele şi firma, ca şi o reacţie discret contrariată atunci cînd descoperă că asocierea nu (mai) funcţionează. Deşi situaţii cînd un actor (o vedetă, de regulă) migra de la o scenă la alta au existat, destule, şi înainte de 1990, amintirea noastră cea creatoare tinde să le pună pe toate exclusiv în sarcina actualităţii imediate – la cîte belele ni se anunţă zilnic, ce mai contează o sîcîială culturală în plus? De-ale nostalgicilor, deh! Nu este însă mai puţin adevărat că, aşa cum deploram de zor împreună cu preopinentul meu, stabilitatea trupei e cea care dă unui teatru caracterul său specific şi special, diferit de al altor instituţii de spectacol; nemaivorbind de combinaţia aceea ideală (şi devenită, acum, tot mai rară) dintre un anume regizor şi o anume trupă... În punctul acesta, nostalgicii teatrali devin direct babe bocitoare. 

Recent, la Teatrul Evreiesc de Stat a avut loc premiera pe ţară a unui text montat de Felix Alexa, spectacolul avînd-o drept cap de afiş pe Maia Morgenstern: Tragedie dentară de Jean-Claude Grumberg. Este unul dintre cazurile (frecvente, în ultimele stagiuni) cînd steaua noastră de dimensiuni transnaţionale revine pe scena unde şi-a făcut, cu ani în urmă, debutul, încă înainte de facultate, şi unde se numără în continuare printre angajaţii „cu acte“. La fel ca şi în precedentele două producţii în care apare la TES (Jocul regilor şi Miss Daisy şi şoferul ei), „La Morgenstern“, cum ar spune italienii, joacă un rol ce-i convine perfect sub raport temperamental şi stilistic, un rol aflat la graniţa dintre dramă realistă şi farsă neagră. Alături de Andrei Finţi – cu care este colegă şi la Teatrul Naţional din Bucureşti –, Tudor Aaron Istodor şi Anka Levana, Maia susţine scenic povestea eroi-comică a unui cuplu de evrei cărora libertatea le-a adus aceleaşi bucurii ca şi Războiul (Al Doilea Mondial): dacă şi-au pierdut una dintre fiice în lagăr, cealaltă le va fi luată de religie, căci, încredinţată de copil unei mănăstiri catolice dispuse să-i ajute pe cei persecutaţi, fata va alege, la majorat, vălul negru al călugăriei. Spectacolul regizat de Felix Alexa are precizie şi concizie, e simplu şi eficient, şi chiar dacă, la premieră, tensiunea momentului a crispat oarecum evoluţia interpreţilor şi a relaxat prea tare unele pasaje, „tăietura“ mizanscenei garantează că, în timp, asperităţile vor dispărea, nuanţele vor căpăta relief (sau, invers, relieful va căpăta nuanţe) şi rolurile vor deveni, pentru actori, tot mai confortabile.  

Peer Gynt de Henrik Ibsen, un mai vechi spectacol văzut la Teatrul „Maria Filotti“ din Brăila („mai vechi“ însemnînd de-acum circa trei luni), a inaugurat simultan două proaspete prezenţe în urbea „frumoşilor nebuni“ (or mai fi ei frumoşi...?): una în fotoliul directorial – actorul Mircea Bodolan, pe care, probabil, cei mai mulţi şi-l amintesc pe post de... cantautorul cu acelaşi nume –, şi una pe scenă: actorul Marius Stănescu, starring pentru prima dată, din cîte ştiu eu, altundeva decît la „Odeonul“ bucureştean, unde este anagajat de multă vreme. Regizorul producţiei: Vlad Cristache, un tînăr absolvent al Universităţii de profil din Capitală. Figura fascinantă a vagabondului Peer, pe care dorul de nemărginire îl împinge tot mai departe de casă, în aventuri tot mai uluitoare, pînă să descopere, bătrîn de-acum, că infinitul se află în propria-i inimă, pare „emploi“-ul perfect pentru Marius Stănescu, artist deopotrivă intelectual şi instinctual, dar complicaţiile intrigii, ca şi stilul poemului dramatic ibsenian, totodată liric şi epic, romantic şi expresionist, s-au dovedit un pic prea grele pentru umerii (profesionali) încă insuficient căliţi ai junelui regizor. O montare inegală, cu scene frumoase (nu şi cu o scenografie frumoasă, din păcate), dar şi cu lungimi, aproximaţii sau chiar accidente de gust, o montare în care, alături de protagonist, s-au „văzut“ mai cu seamă ambianţa sonoră (ilustraţia muzicală: Cornel Cristei) şi interpreta credincioasei Solveig, Alexandra Sălceanu. Pentru un proaspăt regizor însă, întreprinderea e ambiţioasă şi virtual promiţătoare. 

Cît despre nostalgici... N-au decît să nostalgizeze, nu-i aşa? 

Alice Georgescu este critic de teatru.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Amenda primită de o pensionară din Brașov pentru că a plantat flori în grădina blocului. „Este anormal ce se întâmplă”
Poliţia Locală Braşov a dovedit exces de zel în cazul unei femei de 76 de ani care a plantat câteva flori în zona verde a blocului în care locuia, potrivit bzb.ro.
image
Nike și Adidas, bătute de niște fete fâșnețe: invenția unei companii elvețiene fascinează lumea FOTO
Giganții de pe piața încălțărilor de alergare au înregistrat un eșec rar după un maraton major. La Boston, primele trei locuri din clasamentul feminin au fost ocupate de atlete care au purat alte mărci.
image
Joaca de-a vremea. Posibila cauză a inundațiilor catastrofale din Dubai, ploaia artificială VIDEO
Despre „însămânțarea norilor” se vorbește de mult timp, iar tehnica este folosită în multe țări care au probleme mari din cauza secetei. Sunt voci care spun că vremea ciudată din Dubai este legată de ploaia artificială creată acolo pentru a mai îmblânzi vremea.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.