Treceprincarne

Publicat în Dilema Veche nr. 588 din 21-27 mai 2015
Treceprincarne jpeg

● Tihna, după romanul omonim al lui Attila Bartis. Regia: Radu Afrim, decorul: Adrian Damian, costumele: Márton Erika, light design: Aszalos Attila, video: Sebesi Sándor, improvizaţii muzicale: Kiss Bora. Cu: Bányai Kelemen Barna, B. Fülöp Erszebet, Kiss Bora, Berekméri Katalin, Nagy Dorottya, Biluska Annamária, Bartha László Zsolt, Galló Ernö, Ruszuly Ervin, Varga Balász, Huszár Gábor, Kölcze Kata, Nagy Péter. Teatrul Naţional din Tîrgu Mureş – Compania „Tompa Miklós“.

„Undeaifostbăiete“ mormăie înfundat, tîrşîindu-şi paşii ritmic, ca un popîndău. Trupul ei împuţinat de vîrstă, învelit în haine care ţin locul cărnii topite, ţopăie mărunt încoace şi încolo, dezorientat, într-o cuşcă domestică în care sînt înghesuite bucăţi din decoruri, mai ales dulapuri din care personaje apar şi dispar sau pe care se ghemuiesc ca fetuşii. În mijloc se frînge, ca o insulă, o bucată de podea acoperită cu linoleum, invadată de jur împrejur de o apă tulbure în care plutesc resturi de lucruri şi peste care se aşterne uneori ceaţa (decor excelent semnat de Adrian Damian). O mlaştină aburindă, izolată, perfectă pentru nişte personaje rătăcite în zoaiele amintirilor. Romanul lui Attila Bartis, Tihna, şi dramatizarea autorului, intitulată Mama mea, Cleopatra, au stat la baza spectacolului lui Radu Afrim de la Compania „Tompa Miklós“ din Tîrgu Mureş, dar regizorul şi-a construit propriul scenariu, în acord cu lectura personală: un microunivers care se autodistruge. Mama şi fiul, înlănţuiţi într-o relaţie dragoste-ură-datorie, îşi macină reciproc rezervele de supravieţuire şi sfîrşesc secătuiţi de ei înşişi: mama, înfometată şi înăbuşită de vină şi mizantropie, fiul, conştient de propria cruzime, în pragul sinuciderii. Un al treilea element – absent fizic, dar obsedant psihologic –, fiica, împlineşte acest triunghi relaţional freudian, mistuit de depresii.

Romanul lui Attila Bartis (Editura Paralela 45, 2006), bestseller în România, tiraj epuizat – motiv serios pentru publicarea unei noi ediţii, cartea negăsindu-se nici la anticari –, scanează relaţia convulsivă dintre o mamă dominatoare şi fiul său, povestită din perspectiva fiului adult, în timp ce scrie o carte. Textul, care urmează şirul haotic al gîndurilor ce alunecă unele într-altele (în spectacol există pasaje narative exteriorizate printr-o voce din off, care este, de fapt, o voce interioară), face slalom prin istoria ultimilor 50 de ani. Pe fundalul comunismului „glorios“ şi al poliţiei politice „vigilente“, mama, o actriţă de prim rang în Ungaria, îşi pierde statutul în teatru cînd fiica ei, tînără violonistă, rămîne în străinătate. Femeia aceasta puternică, capabilă de gesturi teatrale totale, neavînd bine stabilită o demarcaţie între scenă şi realitate, transformă totul într-un circ macabru – îşi „îngroapă“ fiica, o formulă patologică de dezicere de elementul familial „nesănătos“ –, pentru a-şi salva poziţia, dar efectul acestui sinistru gest egoist este devastator. Se închide în casă ani de zile, acceptînd doar prezenţa fiului. Se mumifică încet, viaţa i se scurge pestilenţial prin piele şi rămîn din ea doar demenţa, răutatea şi o incontrolabilă nevoie de control asupra fiului. Iubita acestuia, dereglată fizic şi afectiv, intră într-o relaţie de rivalitate cu mama, explicitînd un traseu oedipian. Fiul Andor configurează şi alte elemente oedipiene în ocazionalele sale partide de sex: cu prostituata iubitoare de păsări (în spectacol, Nagy Dorottya descinde direct din realismul magic), el recuperează libertatea pe care mama i-o refuză, iar cu editoarea, fostă amantă a tatălui său, recuperează trecutul, dejucîndu-i minciunile.

Spectacolul lui Afrim începe sub semnele binecunoscute ale regizorului: umorul licenţios, extrarealitatea senzual-maladivă (aici conţinută într-un singur spaţiu, nu separată de realitate, ca în alte show-uri afrimiene), adaosul de fantastic vag infantil ca expresie a angoaselor (pluşaţii afrimieni – aici şobolanul, autocitat din Castingul dracului, spectacol creat cu aceeaşi trupă anul trecut, sau piticul – maestrul grotescului Galló Ernö –, extras din Mai întîi te naşti, show-ul de la Sfîntu Gheorghe). Încet-încet, spectacolul se maturizează, se îndepărtează de limbajul performativ al regizorului, devine independent de stilistica acestuia. Afrim renunţă la universul personal şi se aliază romanului lui Attila Bartis. Este ca şi cum regizorul şi-ar fi găsit, în sfîrşit, textul pe măsură, care să-l provoace şi să-l supună în acelaşi timp. În recentele sale spectacole sibiene am remarcat un inventar al propriilor instrumente şi simboluri teatrale şi mă aşteptam ca, după această retrospectivă, Afrim să treacă într-o nouă etapă. Cu Tihna, exact asta se întîmplă. Spaţiul se depopulează de angoasele animaliere, song-urile kinky – cel despre costumul mamei este o parodie admirabilă de musical Broadway – sînt înlocuite de muzica dezaxată a Eszterei (remarcabile improvizaţiile muzicale ale actriţei Bora Kiss), comicul personajelor de grup – precum cele din şedinţa de înfierare a mamei sau prietenii de pahar ai lui Andor – se retrage şi lasă locul triunghiului mama-fiul-iubita şi torturilor lor voluptuos-angoasante.

Spectacolul lui Afrim este dominat de imaginea mamei (B. Fülöp Erszebet, fabuloasă în a coregrafia treptele degradării), prezenţă continuă, de veghe în penumbră, şi de angoasele fiului, chircite pe dulapuri (Bányai Kelemen Barna configurează simfonic, cu infinită fineţe şi mare precizie, patru axe ale lui Andor: vulnerabilitate, voluptate, ură şi conştiinţă). Peste toate, o senzualitate animalică ce trece prin carne, alimentată de depresii, trăită intens, la limita disperării (nu şi a patosului), ca şi cum ar fi esenţa vieţii. Şi poate că şi e, căci între Andor şi Eszter, în romanul lui Bartis şi în spectacolul lui Afrim deopotrivă, funcţionează o dorinţă vitală, dincolo de atracţie, mai degrabă o necesitate imperioasă de a fi (în) celălalt. Se găsesc în acest spectacol poate unele dintre cele mai ardente scene de sex din teatrul din România, departe de orice vulgaritate, aproape cinematografic coregrafiate. Între dragostea dintre Andor şi Eszter (Bora Kiss, revelaţia spectacolului, cu o intensitate a trăirii care atinge demenţa), dominată de o sexualitate maladivă, de o tandreţe violentă şi relaţia răzbunătoare a lui Andor cu Éva Jordán, „pizda culturnică“, diferenţele se observă la nivelul stilisticii actului sexual, în primul caz, de o sfîşietoare voluptate, în al doilea, cu acţiunea descompusă şi actanţii separaţi, marcînd schematic actul în sine. De altfel, culturnica, personaj cu o vîrstă incertă în roman, este reconfigurată într-un cameleon ale cărui vîrste se schimbă ludic, oferindu-i lui Katalin Berekméri momente de virtuozitate actoricească în care jonglează dezinvolt cu diferite formule de teatralitate. Trupa maghiară de la Tîrgu Mureş face un tur de forţă în acest spectacol, oferind una dintre excelenţele interpretative din ultimii 20 de ani din România. Spectacol covîrşitor, Tihna reclamă multiple perspective. De aceea, voi reveni asupra lui.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Zoltan Rab

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.